Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hoppar in i hyllningskören ! Grymt bygge !
Det blir intressant att höra hur köregenskaperna blir, läste på nån amerikansk bräda att Phazerns spindlar sitter orginal längre fram om man måttar från centrum av primärvariatorn jämfört med en Nytro.

Har du förresten någon koll på var man kan köpa Chrome Moly rör och extruderade aluprofiler som man kan göra egna tunnelkylare av ?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jobbat lite mer med framvagnen idag.

Gjorde en styrarm i plast för att testa vinkeln

Sen bara att göra samma vinkel på den i aluminium

Trimmar in framvagnsgeometrin

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ikväll har jag mätt och räknat på framvagnsgeometrin. Så nu vet jag iaf hur jag vill ha höjden på spindeln.
I originalutförande så är camber 0gr i max utfjädratläge...men ökar vartefter fjädringen trycks ihop till nästan 5gr.

Om jag flyttar övre fästet för a-armen 16mm så ändras det en hel del. Jag har bara en ändring på ca 0,78gr under nästan hela fjädringsvägen förutom i max ihopfjädrat då den blir straxt över 1gr

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
ser kanon bra ut, men en tanke som slog mej va måste du böja styrstaget? bli ju mycket känsligare att de kröker sej mer om man kör in i nåt med skidan än om de vore rakt. annar kanon snyggt jobbat:)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
ser kanon bra ut, men en tanke som slog mej va måste du böja styrstaget? bli ju mycket känsligare att de kröker sej mer om man kör in i nåt med skidan än om de vore rakt. annar kanon snyggt jobbat:)
Känns som att det kommer att ta i ramen om man svänger vänster om styrstaget skulle varit rakt, gissar jag.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Känns som att det kommer att ta i ramen om man svänger vänster om styrstaget skulle varit rakt, gissar jag.
Stämmer bra det, pga att jag flyttat fram spindlarna så är jag tvungen att böja staget lite. Dock är det gjort i betydligt kraftigare material än original så förhoppningsvis håller det.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ikväll gjorde jag en testjigg för att kunna prova ut geometrin för styrspindeln. Jag kan justera övre infästningpunkt för att kunna få så lite camberändring som möjligt. Och sen kan jag även jsuter höjdläget på styrstagsinfästningen för att kunna minimera bumpsteer

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kopiöst snyggt och seriöst, inte många här som skulle ha orken att labba runt med framvagnsgeometrin som du. Hatten av!

Dock en fundering, bör man inte ha samma vinkel på övre och undre a-armen så långt det går för att få så lite camberförändring som möjligt, men jag tänkter nog lite galet eller?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Stämmer bra det. Det är den exakta höjden på spindeln jag ska testa fram med jiggen. Så placeringen på bilden är bara då jag skruvat ihop allt. Måste vänta på en vinkelmätare jag beställt innan jag gör testet.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fick ett trevligt mail idag från Erik Overlander.se som säljer dom fästena jag har till spaden. Dom är ev. intresserad av att ha bilder på Phazern med på deras hemsida och på ev. utskick för skoterbranschen :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Anpassat den bakre ramen till den nya tunneln idag

Fick kapa bort lite av originalfästet och göra en ny plåt under som går över T-spåret

Även ett bakre fästet tillverkas...här testar jag vinkeln och åtkomst av muttrarna på fästet

Blev lite Polarisstuk över det bakre fästet men det är ju en Polaristunnel så :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite surt då ett lager skar på fräsen så nu är den på garantirep. vilket gör att jag inte kan jobba med det jag vill/borde. Men lite annat har jag iaf fått gjort idag.

Gjorde gängade "bussningar" till boggien

Bussningarna svetsade jag fast i dessa rör

Sen skruvade jag fast rören i denna alu.bit

Rören färdig notchade så nu behövs fräsen för att kunna få till röret sen bara att svetsa fast :)

Fixade en lite "blästerhörna" också där jag blästrade några delar som skall målas..bl.a. bakramen och fotstegen.