Skoterförare omkom

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag gissar på sprucken mjälte, det är en vanlig dödsorsak vid sådana här olyckor.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skotern var fastkörd enligt artikeln...

Skoterförare omkom
En person omkom på torsdagen i samband med en snöskoterolycka utanför Umeå.

Vakthavande befäl vid polisen i Umeå uppger att olyckan inträffade på en skoterled mellan Bodbyn och Åkerbäck.
Polisen uppger att en person påträffades död på skoterleden några hundra meter från närmaste väg.
- Mannen hade kört ner snöskotern i ett dike och sedan begett sig därifrån gående. Han påträffades liggande på skoterleden av en annan skoteråkare, uppger Ebbe Nyberg, vakthavande befäl vid umepolisen.
Mannen, som enligt polisen är i 60-årsåldern, ska nu obduceras för att fastställa dödsorsaken.
Publicerad: 03 mars 2011 kl 13.39
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Har hänt en släkting till min fru. Fastkörning, långt bortom ära och redlighet. Enorma ansträngningar utan att få loss skotern och sedan traska tillbaka. Hittades efter någon kilometer, då hade hjärtat lagt av och han hade sannolikt drabbats av organsvikt pga vätskebrist och ansträngning.

Ytterligare en anledning att inte åka skoter själv...
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
håller helt med dig, men ang vätskebrist, ät snö o vila direkt när man känner sig trött, har man rätt grejer med sig så fryser man inte ihjäl heller...bättre att hålla på i två dar än att slita ihjäl sig..
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ja fy fan...
Inte går jag och rycker i skotern om jag är själv ute, just för att man river sönder sig själv.

Att åka hemifrån utan spade och yxa och/eller såg är inte det bästa, och att ha med sig tändstickor och tändved är bra att ha om man blir stående.
Att ha med sig spännband är ovärdeligt då det går göra sig en vinsch av det.
Inte alla som har med sig dessa... -Jag är bland dem som har.

Kan inte vara skönt och få den där känslan av att man försvinner, stackarn...
 

Powmeth

Medlem
22 jan 2011
42
0
1
Boden
håller helt med dig, men ang vätskebrist, ät snö o vila direkt när man känner sig trött, har man rätt grejer med sig så fryser man inte ihjäl heller...bättre att hålla på i två dar än att slita ihjäl sig..
Försök hellre smälta snön före du äter den.
Det behövs ganska mycket energi för att smälta snön i magen och den energin kan du behöva till annat.
Om du är helt lost dvs.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Huua vad hemskt, får rysningar när jag läser.
Var själv med när en dödsolycka inträffade i blåsjön i slutet av Januari, ingen vidare upplevelse.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har precis pratat med mina föräldrar om saken, jag kände killen sedan mellanstadiet och min syster och hennes kille var med då olyckan hände samt provade med livsuppehållande åtgärder i väntan på ambulans. Har fått alldeles för målande beskrivning av händelseförloppet för att det ska kännas behagligt, blir en tung vecka framöver.
Jag har inte alltid kört smartast av alla genom åren, men jag har haft några käpphästar även när jag var ung och dum:

1.)Kör aldrig, utan undantag onykter(Det ska inte behövas sägas, men av nån djävla anledning verkar det svårt hoss vissa att ta in den detaljen även om det blivit bättre dom sista tio åren-iaf i min umgängeskrets)
2.) kör aldrig snabbt på sjön när det är mörkt ute.


I det här fallet var det regel #2 som var den fatala missen. Det gick för fort på isen, helt plötsligt kom land och där tog det stopp mot ett träd. Mer detaljer än så tänkte jag inte skriva, men...som sagt-ta det lugnt när det är mörkt/dimma/kraftigt snöfall.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tre ungdomar på skoter dog igår i Finnmark, dom var nio personer ute.
http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article5515223.ece
Det här är i min värld helt obegripligt och så djäkla onödigt!
Är i området just nu på jobb, och i söndags när jag hörde om saken trodde jag att det var ett makabert skämt-dagen och kvällen/natten innan var det åhundradets djäkla snöstorm här nere i dalen-uppe på fjället måste det ha varigt tio ggr värre!
Jag såg inte bilarna på parkeringen nedanför fönstret på hotellet där jag bor, bara belysningen! Att någon skulle komma på iden att åka ut på en skotertur i det vädret var för mig helt osannolikt-och uppenbarligen var det dessutom en förbannat dum ide. :(