Mach1 700,

Mogge

Medlem
24 dec 2008
18
0
1
Hej. Farsn min har en Mach 1 700, 1999, som motorn är nyrenoverad på, i dag skulle jag provköra den för första gången, motorn går som den ska, men jag kom bara 4-5 km så tvär dog den,,, kollade stiften men don såg bra ut. Väntade i ca 15 minuter, då startade den satan, gick ca 1/km sen dog den satan igen, väntade ca 15 minuter, sen gick den att köra 5-600 hundra meter. Och så höll den på hela jävla dan !!!. Då den startar så går den som den ska.... Vafan kan vara fel ????. MVH Mogge
 

Smin

Medlem
30 dec 2009
30
0
1
Hej. Farsn min har en Mach 1 700, 1999, som motorn är nyrenoverad på, i dag skulle jag provköra den för första gången, motorn går som den ska, men jag kom bara 4-5 km så tvär dog den,,, kollade stiften men don såg bra ut. Väntade i ca 15 minuter, då startade den satan, gick ca 1/km sen dog den satan igen, väntade ca 15 minuter, sen gick den att köra 5-600 hundra meter. Och så höll den på hela jävla dan !!!. Då den startar så går den som den ska.... Vafan kan vara fel ????. MVH Mogge
har precis samma fel på min 98 nyrenoverad går ca en kvart sen stannar den har fått tips om att kolla alla kablar så ingen ligger och jordar någonstans eller dålig kontakt i någon koppling!!!nej ska ut i garaget och kolla alla kablar nu!! skriver om jag hittar något fel!!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har du en voltmätare som mäter växelspänning, så föreslår jag att du tar isär kontakten vid magnapullen (går vidare till CDI-boxen) och mäter mellan dom 2 kablarna ungefär hur många volt den ger då den funkar. Sen hoppar du på skotern och kör tills den dör. Ta mätaren med dig... Så mäter du igen på samma ställe. Skillnad?

Om den slutar ge spänning i kontakten vid magnapullen, så är det sannolikt statorn som är dålig, dvs överslag i lindningen som alstrar tändström innanför svänghjulet.

Om den fortsatt ger spänning där då skotern ej går, så gör du om samma procedur, men då mäter du på kablarna som kommer ut från cdi och går till tändspolen. På samma sätt. Före och efter.

Om det verkar ok där också, så kan det vara triggern som spökar. Den sitter vid svänghjulet och berättar för cdi-boxen när den lilla "pluppen" på svänghjulet passerar, och att det är dags att ge gnista på stiften. Den mäter man upp med ohm-mätare, om jag inte minns fel ska den ligga mellan 190-300 ohm.

Statorspolen ska ligga på 10-17 ohm.
Tändspolen ska vara 0,3-0,7 ohm på primärsidan och 8-16 Kiloohm på sekundärsidan.

Hoppas du hittar felet. :)
 

Smin

Medlem
30 dec 2009
30
0
1
Hejsan nu har jag tagit isär alla kontakter och haft i kontakt spray och var ut och prova nyss har åkt ca 2mil inte ett stop kopplade ur stop knappen på styret med! för jag fick för mig att den stannade när jag svängde vänster!!!men nu körde jag så gummit mellan piporna började smälta och den bara gick!!hoppas det fixar sig för dig med!! mvh Fredrik.