Turboproblem, eller annat.. Nån som vet?

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk
Hjälp! Turbo/westgate problem eller nå annat?
Hjälp mig!!

Har en Polaris Swtchback Fst -07. Har gått ca 450mil, lugna mil.
Den här säsongen har den börjat bete sig konstigt. Har startat lätt och gått bra på tomgång tills motorn har blivit varm, då har den stannat när man har släppt på gasen. När man sedan har startat den har den dött direkt när man har gasat på. När man har låtit skotern stå i 1-2 min o sedan startat har man kunnat köra iväg. När den har stannat har det puffat ut rök från vänstra sidan av skotern där turbon sitter. Men turbon har funkat o laddat. Men problemen blev bara värre o värre ju mer jag körde.
Tillslut så blev det en avgasknall när jag gasade på och motorn ändrade ljud när när man körde, turbon slutade ladda, motorn blev kraftlös.

Vad kan det vara för problem tror ni?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Sv: Hjälp! Turboproblem, eller annat.. Nån som vet?

Ta kompprov till att börja med. Har den ok komp så mät även upp statorn.

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk

Icke det.. Är hur lättstartat som helst, men låter annorlunda när man gasar på. Dovare ljud, lite kraft i motorn. Turbon laddar ej, tror jag. På instrumentpanelen rör sig inte boost markeringarna.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Kollat så att alla tryckslangar sitter som dom ska?
Kolla även så att det är tätt på avgassidan, med tanke på att du säger att den låter dovare kan det vara läckage mellan mellan motor och turbo på avgassidan, då tappar man också laddtryck.

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk

Ja, måste vara nåt sånt. Men ser inte att det läcker någonstans. Sitter en oxygen givare..kanske fel på den?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

Ja, måste vara nåt sånt. Men ser inte att det läcker någonstans. Sitter en oxygen givare..kanske fel på den?
Försäkra dig om att det inte läcker nånsatns, speciellt på avgassidan iom att det sitter lambdasond.
Läcker det på avgassidan så kan den dra in färsk luft där och lura sonden som då tror att den går magert och fetar då på bränsle. Kan vara förklaringen till att den går som den gör...

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk

Verkar inte som om den läcker.. Tagit lös turbon ikväll och alla vingar är iaf hel. Misstänker att det kanske är westgaten som spökar, är mekanisk, kanske fastnar ibland?
Kanske läcker i nån slang kring förgasarna, svårt att komma åt så jag har inte kollat där än. Det är ett "brölande" ljud när man gasar, motorn är mkt mer kraftlös än i vanliga fall..

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk

Tack för alla svar!! Hittat felet, burken som är vid insugen till förgasarna hade delat sig i skarven.
Den var i två delar!!

Jokkmokk

Medlem
6 mar 2011
36
0
1
Jmk

Hittade ett fel och åtgärdade det. Trodde att allt var frid och fröjd. Men ena problemet kvarstod.
Den stannar vid tomgång vissa ggr när den är varm. Går bra vid kall motor men inte vid varm.
Ingen med samma bekymmer?