Framvagn Nytro

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Efter helgens körning gick jag igenom maskinen. Upptäckte till mitt förtret att ena dämparen i framvagnen ej va centrerad. Låg väldigt nära övre a-armen baktill, skiljde ca 6mm jämfört med den högra. Tänkte direkt att nu är subframen väck men kollade "plattan" och finns inte ett spår av ett veck osv på den. Hade inte tid att mäta upp ordentligt hur spindlen och skidor var osv. Kan subframen ändå blivit sned eller är det övre a-armen som vridit sig på nå vis?
Hittade oxo tipset om att bända tillbaka det i läge, men min fundering är om det inte bara är när subframen blivit krokig? Va händer om man bryter tillbaka den med fästena till a-armarna i subframen?
Kan säga att det är en -10:ans nytro xtx med den försärkta subframen.

E

ejwbegysv

På två veckor har jag haft två medåkare som har drabbats av detta också efter lek ute i pudret...

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Bedrövligt klen konstruktion, vet inte ens att jag varit inne i nåt och ändå händer detta. Nog visste man om problemet med subframen innan man köpte en men inte trodde jag att det var såhär illa. Osså när man ringer upp åf om problemet, måste bara älska hans svar "nej men det där går inte att reklamera, du måste kört in i nåt. Den där kostruktionen är hur stadig som helst". Nu var detta min lokala åf där jag ej köpt skotern, ska lämna in den efter påsk åt åf jag köpte skotern av. Det jag undrar är bara om man ska idas bryta tillbaka a-armen eller bara köra på? För jag undrar vad som händer om man bryter tillbaka den och det bara är a-armen som vikit sig, vad händer med a-arms infästningarna i subframen?
Hade dina polare garanti på sina maskiner och vad sa åf om det?

E

ejwbegysv

Jo bägge hade garanti men jag vet ej om dom har snackat med sin ÅF än..

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Upptäckte nåt än mer skumt idag när jag mätte upp lite i framvagnen. Kan först säga att vä spindel va ca 12mm längre fram än höger. Sen såg jag att det ser ut som att fjädrarna på dämparna tagit i övre a-armen baktill på bägge sidor, hur är detta möjligt?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vet att en del har fatt det via garanti och en del fatt ta det pa forsakringen... hos en och samma handlare. Men det har varit pa dom aldre maskinerna.

lajnus

Medlem
26 sept 2009
42
0
1
Luleå
precis fått min tillbaks från verkstan där dom böt framvagnen, var dock tvungen ta det via försäkringen. hade även båda dämparna slagit i övre a-arm på baksidan.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Hade nytro förut och vart ute för detta 3 ggr 1a gången va det en sten men dom andra gångerna hade jag inte ens tagit i nånting . 1 gång på försäkring och 2 på garanti

En kompis hade också en likadan och han bytte hela fronten 5ggr på en vinter innan han sålde den 3ggr på försäkring och 2 på garanti.

Man ser detta hyffsat lätt på vinkeln på spindlarna och man kan även mäta från skruven uppe på spindeln mot någonting bakåt på chassiet så ser man hur långt fronten flyttat sig, på endel skotrar räcker det att man ställer sig upp så ser man att ena skidan sitter en bit bakom den andra

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Även min framvagn är sned just nu. Jag tyckte den höll upp bra tills jag lyckades göra ett skidlyft och landa på en sten som var gömd under snön med ena skidan. Riktade upp framvagnen (plattan i subframen hade ett par små veck på sig) och nu har den blivit sned 2ggr till efter det för betydligt mindre kraftiga smällar, men jag antar att den har blivit så pass försvagad av att varit deformerad en gång.. Det är plattan som gett sig den här gången också, men man kan se i svetsarna på bärarmen att alldeles intill svetsarna så är det ett smalt roststreck så antagligen har den gett sig lite också. Och det är den undre bärarmen som ger sig.

Så nu ska subframen riktas och förstärkas, samt så ska det monteras nya bussningar och leder i framvagnen och se om bärarmen klarat sig eller om den också måste bytas. Men antagligen så byter jag även bärarm.

För övrigt så tycker jag att Yamaha har varit väldigt bra att ha att göra med då det gäller garantiärenden, aldrig varit några problem att få ut något. På tal om framvagn, så vet ju alla att framvagnen på en nytro blir glapp, särskilt i A-armsbussningarna. Jag lämnade in min strax före att garantin gick ut nu i början på mars och fick ut nya bussningar och leder till hela framvagnen på garantin, och då har den nästan gått 700mil.

lajnus

Medlem
26 sept 2009
42
0
1
Luleå
Ni är för snälla att ha o göra med:bigsmile:
Det stämmer nog, dags att skärpa sig... :D

Förövrigt så efter jag bytt till den nya subframen så tycker jag att den blivit styvare, bara jag som upplevt det eller är jag helt ute och cyklar?:)
Mvh