Bättre lössnö egenskaper Boondocker ??

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Hej har kört 140mil med min boondocker är nöjd med maskinen förutom att den inte räcker till i lössnön och klättring som jag vill Vad finns att göra ändra dämpar setuppen i boggin byta matta ? hur höga kammar får plats och ev förlänga till 154" lr byta till summit boggie som verkar gå fint i djuup snö

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det är nog mest mattan det sitter i, har nys köpt min och tycker att mattan driver dåligt i snön, hade en assault innan = samma längd och det gåt inte att jämföra (dom har ju iof 54).

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Jag tror att det sitter i attackvinkeln, dvs den vinkel du får mot underlaget när du kör. Ex. X-trim 600 går ju, enligt min mening, halvhyfsat i puder orginal jämfört med en renegade orginal(renegade har ju 32 ripsaw matta)... Skidoon har flackare vinkel mot underlaget vilket gör att den tar sig betydligt bättre i puder... Vad har ni för erfarenheter, ni som kört båden lynx o skidoo?!?

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Ok man kanske ska byta matta på den till nästa vinter vilken typ av matta passar bäst. Verkar som om det "bara" finns plats för 51mm suck!! lr går det att bygga om smidigt

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Någon som kan det här med attackvinkel går det att ändra den? sen hörde jag att det skulle komma ett mountain kitt till boondockern med 59 mm matta å nått till boggin så den får plats även en främre uppgradering.Var och kollade lynx road show igår och såg att dom kortat fotstegen men om jag gjorde samma på min skulle garantin upphöra

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Monterar du på t.ex. längre matta och flyttar boggien bakåt istället för att förlänga railsen så ändras ju attackvinkeln.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
skulle va om du, som chris6 skrev, att om du fick tag på en matta så du kan flytta bak boggien kanske 5 cm så skulle den få bättre attak vinkel

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Kollat lite och det finns material att borra nya hål 2-3 cm och flytta bak endast skenorna, blir ju lite flackare vinkel då. Vet inte hur mycket det skulle göra. Sen kan man kanske dra ihop balatan och ev korta framdämparna motsvarande.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Antar att du redan har provat att släppa på främre boggiedämparen och dragit åt balatan max? Sen kan man börja titta på en annan matta om det man ha inte räcker. Att modifiera boggie eller chassie på en maskin med garanti kanske inte är att rekommendera. Generellt sett är ju fjädringen på lynx hårt satt från fabrik och dt gynnar ju inte lössnö egenskaperna... kör själn en kort maskin med 51s kammar och är riktigt nöjd över hur den tar sig, men allt är ju relativt. Mitt tips är att prova justera balata och släppa på. Fjädrarna i boggien / justera komp och retur dämpningen.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kollat lite och det finns material att borra nya hål 2-3 cm och flytta bak endast skenorna, blir ju lite flackare vinkel då. Vet inte hur mycket det skulle göra. Sen kan man kanske dra ihop balatan och ev korta framdämparna motsvarande.
Preis som berrob, inte rekommendabelt om du inte har tillgång till det dataprogram Lynx kör sina "stress tests " i för att se vilka krafter som uppkommer i alla ledder i boggiens rörelsemönster från fullt utfjädrad till fullt hopfjädrad.
Mjukare dämparsättning/förspänning är steg 1 och 2, nästa är att byta dämpare eller schimsa om dem så att återgången inte blir lika aggressiv som grundsättningen i PPS:n.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Preis som berrob, inte rekommendabelt om du inte har tillgång till det dataprogram Lynx kör sina "stress tests " i för att se vilka krafter som uppkommer i alla ledder i boggiens rörelsemönster från fullt utfjädrad till fullt hopfjädrad.
Mjukare dämparsättning/förspänning är steg 1 och 2, nästa är att byta dämpare eller schimsa om dem så att återgången inte blir lika aggressiv som grundsättningen i PPS:n.
Är man rädd om garantin bör man nog inte göra det ., kikade på tjejens -09:a så har inte det bekymret. Bara flytta skenorna ändrar ju inte geometrin, men nog kan det kanske bli galet ändå, bara funderingar.
Mjukare dämpare och fjädrar främst på centern gör nog en del.
Intressant och se vad lynx kommit fram till med mountain-kitet nästa år, låter som dropbrackets eller nåt liknande.

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Har släppt lite på fjädern i främre dämparen kanske skulle prova lite till och spänna balataremmen nu blir man ju frånåkt av renegade uppför slänterna där min går som en ubåt. Kollade lite igår när vi var ute renegaden går inte alls lika djupt i snön Bonndocker och x-trim låg 10-15 cm djupare ville inte klättra upp på ytan

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
Vad tycker du om Boondockern annars jämfört med Assaulten? Jag väljer mellan en12:as Assault eller en Boondocker

Det är nog mest mattan det sitter i, har nys köpt min och tycker att mattan driver dåligt i snön, hade en assault innan = samma längd och det gåt inte att jämföra (dom har ju iof 54).

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag har monterat 54mm matta och haft alla tänkbara fjädringssetups , tror enda chansen att få lynxen att resa upp på snön är att flytta bak boggien och därigenom åtgärda attackvinkeln .

Men iom att jag ogillar att borra hål i nya chassien och ville ha en mer ändamålsenlig skoter bytte märke till nästa säsong . hoppas Lynx släpper en "riktig" lössnö-boggie inom kort .

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Känner att jag inte har råd att byta den här säsongen hoppas att kittet som ska tas fram funkar har förhands bokat det iaf :/

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Känner att jag inte har råd att byta den här säsongen hoppas att kittet som ska tas fram funkar har förhands bokat det iaf :/
Enligt uppgifterna min åf hade fått så kommer det inte vara bolton till -11 , utan man åker nog på att borra diverse nya hål osv .

Nån som vet om nåt annat märke av skoter har en bättre lämpad boggie för lössnö som skulle kunna passa utan några våldsamma modifieringar?

R

RevMan

Är det ingen som har testat att flytta fram bakre vaggan till den placering som är standard på korta Rave?
Tror tillochmed det är färdiga hål i skenorna där det ska monteras.
Har man en Rave bredvid att mäta och kolla på så borde det inte vara speciellt svårt att testa om man vågar borra hål i chassiet.
Kan tänka mig att bakre boggiefästen skilljer mellan Rave och xtrim.