tjena, jag funderar vad vikterna gör, vad gör om man har lättare vikter eller tyngre? vad blir skillnaden och vad är dom till för? Jag har ingen aning om hur vikter funkar, så jag är hemskt tacksam för svar!
På en tra har vikterna ingenting med islag att göra! Bara ramperna och fjädern du kan ändra det på.Jo funktionen är den samma men konstruktionen skiljer. Ett väldigt generellt svar är att vikterna tillsammans med fjädern bestämmer vilket tillslagsvarv du får och hur snabbt den växlar ut. Kombinationerna är oändliga med olika vikter, profiler och kombinationer med fjädrar.
Sök efter rekomendationstabeller på nätet, antar att du har en P-85 och det heter Primary Clutch på utrikiska.
Jääpääh:
jämför man tex 427 vs 415 så ger gropen i rampen en inslagsskillnad i ca 500-600rpm
Ja men jag sa att VIKTERNA inte hade nåt med islag att göra! Ramperna sa jag ju att spela roll =) Mvh!
Om vi säger så här då , som exempel !! , om du nu viktar på varje arm 10g , menar du att inslags varvtalet inte ändras då om du inte ändrar några andra parametrar i variatorerna ???? .På en tra har vikterna ingenting med islag att göra! Bara ramperna och fjädern du kan ändra det på.
Ändrar du bara vikterna till tyngre kommer tillslagsvarvet minska , lika så topp varvtalet , OM du bara ändrar på vikterna . en tyngre vikt genererar ett högre tryck så variator skivorna klämer åt remen hårdare oxå . drevar du ner lite så kan det göra så toppvarvet inte minskar lika mycket som omdu skulle låta bli att dreva ner .tja jag har en polaris SB 08 CFI har bytt fjäder till 140 bör jag då vikta om också för att få bättre tillslag. var någon som sa att eftersom min är nerdrevad så ger nya drevningen ingen effekt när jag inte har bytt vikter?
funderade lite på frågan isaclambertsson skrev i början här om vikternas vikt, högre tillslag med lättare vikter eller tyngre?
Det var detta jag precis märkte då jag viktade på min primär, plötsligt hade jag sänkt inslagsvaret, detta var bra då det var rättså högt.Ändrar du bara vikterna till tyngre kommer tillslagsvarvet minska , lika så topp varvtalet , OM du bara ändrar på vikterna . en tyngre vikt genererar ett högre tryck så variator skivorna klämer åt remen hårdare oxå . drevar du ner lite så kan det göra så toppvarvet inte minskar lika mycket som omdu skulle låta bli att dreva ner .
Det finns så många parametrar att tänka på , så det är inte bara att , om man skall ändra .
:ciao: