Driftsäkraste skotern?!

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
ok. byter du kedjehusolja oftare än en gång/säsong?
ja det gör jag. Har aldrig haft nåt problem i kedjehuset heller. Blir väl 2 byten under säsong + att jag byter när jag ställer undan skotern efter säsong. Kollar sträckningen på kedjan vid oljebyte.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
ja det gör jag. Har aldrig haft nåt problem i kedjehuset heller. Blir väl 2 byten under säsong + att jag byter när jag ställer undan skotern efter säsong. Kollar sträckningen på kedjan vid oljebyte.
Säg till när du ska sälja skotern. Det är sånna som dig man vill köpa skoter av :)
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Det är bara skit oavsett vilken modell/fabrikat du köper, handlar mer om tur eller otur. Oavsett vad man äger kommer man få skruva, sen kan man ha tur och slippa undan också.

En 2-taktare är billigare att serva, kostar mindre om det rasar, är den klen drar den mindre soppa och sliter mindre på rem och dyl. En modell som kvalar in där är tex Yamaha Viking eller Lynx Yeti. (men då är det väl 300 kg ändå) Annars finns lättare luftkylda 2-taktare i 60 hk klassen.

Önskar jag kunde säga att Arctic Cat är grymt driftsäker (då jag äger en) men det är väl lite av charmen att man får lära sig mecka också ;)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
okej men känns inte mtx:en väldigt tung jämfört med andra längre maskiner?
Jo visst är den tyngre men jag tar mig fram lika bra som summit 600sdi:n i skogen iaf :)
600sdi tror jag är en väldigt bra motor oxå kör med 3 st summit 600 sdi 06, 07, 08:a och alla har de rullat knappt 1000mil och de fungerar fint :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det är bara skit oavsett vilken modell/fabrikat du köper, handlar mer om tur eller otur.
Det är snarare så att vissa ägare (gäller alla motorfordon) behandlar skotern som skit, och då håller den därefter.

"Ett fordons värsta fiende är de tidigare ägarna."
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ingen som gjort kopplingen: 300kg:as=driftsäkerhet just därför?

Om vi börjar med fyrtakt så finns ju lätta modeller också typ Yamaha Phazer om det ändå inte var krav på att vara värst.
Tyvär så kan ju annat faila även om motorn håller tusentals mil, Yamahas variatorer brukar ju vilja ha renovering efter tusen mil eller så.

vill man åka tvtakt är väl typiska lappmoppar det bästa: Scandic/Tundra med 550 fläktkylt.
lågt effektuttag gör oftast gott för driftsäkerheten, i alla fall på tvåtakt.

man ska nog också akta sig för det "senaste"
-en beprövad modell har sällan barnsjukdomar kvar.
 

linusM

Medlem
26 jun 2010
30
0
1
Sundsvall
Trots att jag kör polaris måste jag nog säga yamaha. Känner en kille som har kört 2000 mil på 3 år med en rs vector och den har gått som en klocka
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vilken maskin som helst, bara det sitter en sachs 290 i den, är i princip odödlig, fast org förgasaren racklar dock mycket men motorn går. eller så en rotax 377 eller 503
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Har grunnat på samma sak. Önskar jag visste svaret. Av alla mina skotrar så har lynx 250 varit den driftsäkraste, Vevstakslagret skar efter 1000 mil, o det är ju inte så pjåkigt för encylindrig motor.