95 VS 99 (V-Power)... Hör här!

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Hejsan, gjorde ett litet test!

Märkbar skillnad i effekt och bränsleförbrukning.

Har en rev 440 med 600 motor, 440 tändning , variatorer drevning osv.

Var på crossbanan och testade kanske ska tilläggas.

Tankade först i 8 liter 95 från TOM tank = Skotern gick dåligt och drog massor med sås.

Tankade sedan 8 liter 99 från TOM tank = Skotern gick klockrent och drog närmare hälften så mycket bensin.


Samma dag, samma väder och värme. Kom alltså nästan dubbelt så långt med 99 oktanig bensin.

Självklart blir det känsligare med 440 tändning. men så jättestor skillnad trodde jag inte att det skulle va, Har aldrig tankat 95 innan så jag kände att jag vart testa då mina vänner bara tankar 95 och klagar då jag tankar 99.


Lätt värt den extra kronan. =) Mvh Jesper
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Sv: 95 VS 99... Hör här!

99 oktan? är de nå specialsoppa som bara finns på macken i malung? :)
I skellefteå tankar vi 98 oktan...
Men precis som du säger så är det enorm skillnad på soppan till en 440:i har inte alls märkt samma skillnad på en 6 eller 800... nu är man iofs bortskämd med SDI så.... Nån mer som har några erfarenheter om detta? kännsligare på hög höjd/kusten nyttagare för kolvar/cyllar? skulle va ball med lite mera exprimentåkning :)
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Sv: 95 VS 99... Hör här!

99 oktan? är de nå specialsoppa som bara finns på macken i malung? :)
I skellefteå tankar vi 98 oktan...
Men precis som du säger så är det enorm skillnad på soppan till en 440:i har inte alls märkt samma skillnad på en 6 eller 800... nu är man iofs bortskämd med SDI så.... Nån mer som har några erfarenheter om detta? kännsligare på hög höjd/kusten nyttagare för kolvar/cyllar? skulle va ball med lite mera exprimentåkning :)
Shell V-Power =) Har ju dock 600 motorn fast 440 tändning så den blir väl betydligt känsligare.
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Sv: 95 VS 99... Hör här!

Rätt av dig fel av mig :D

Har du provat skillnaden mellan "vanlig 98 å v-pover (99)

Läst många forum ang den soppan att den mest är buffel å båg...
Yes det har jag, Fast det va då jag hade 440 motorn i, lite skillnad märks men inte mycket, men 95 bensinen är riktigt dålig jämfört med 98 och 99
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Sv: 95 VS 99... Hör här!

stor skillnad på 95 å 98 man får backa ett antal grader på tändningen om man kör 95 vs 98 för att de inte ska spika
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Sv: 95 VS 99... Hör här!

Min trippel yamaha går bättre och startar då mycket enklar med v-power ifrån Shell
Kan bara ge ett ex..
Vanlig soppa ifrån macken så i -15 tror ja jag drog 3 gånger med choken och när den startade så gick den dåligt (ja för den var kall)
Med Shell v-power ifrån macken så i -15 så drog ja 2 drag med choken i och när den startade gick den nästan rent fast den var kall :O
 
D

Daweasel

Sv: 95 VS 99... Hör här!

Intressant! Ännu bättre vore (nu ska du inte ta det som om jag är otacksam eller är en medelålders besserwisser) vore om du gjorde det lite mer vetenskapligt, en given sträcka, en given belastning, fler skotrar av olika modeller..:)
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Sv: 95 VS 99... Hör här!

Jo vore ju bäst fall man kanske skulle ta två lika yamaha och kanske två lika skidoo och artic och tanka 95 i ena och 99/98 i andra och se vilken som går bäst och drar minst!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Sv: 95 VS 99... Hör här!

Ska testa sätta oktanhöjare i bränslet åt Grizzlyn, nya 95´an gör att motorn bara blöddrar vid gas pådrag, och super som ett svin...

Och visst borde man testa, 2 Yamaha, 2 Ski-Doo, 2 Arctic cat, av samma klass (typ touring, crossover, sport... ja, ni fattar) och årsmodell.
Låter bra yamahavolvo, håller helt och hållet med dig.
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Sv: 95 VS 99... Hör här!

Intressant! Ännu bättre vore (nu ska du inte ta det som om jag är otacksam eller är en medelålders besserwisser) vore om du gjorde det lite mer vetenskapligt, en given sträcka, en given belastning, fler skotrar av olika modeller..:)
Jo det skulle man väl ha gjort =) Bra ide! Dock så har jag bara en skoter men när jag va å tankade så kom jag på att jag kanske skulle testa det där =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Sv: 95 VS 99... Hör här!

Varför vissa nyare maskiner kan gå så bra på shell v-power eller 98 okt beror på att spiksensorn inte sänker tändkurvan som den kan göra på 95 okt. Så på dessa maskiner kan det bli en hel del bättre effekt och förbrukning. På en vanlig motor som inte spikar på 95 okt är det endast ytterst lite eller ingen effektfördel alls med högre okt. Men om man som jag ställer fram tändläget ber på vilken soppa jag åker så kan man hitta någon till några kusar extra om man kör 99 okt
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Sv: 95 VS 99... Hör här!

Varför vissa nyare maskiner kan gå så bra på shell v-power eller 98 okt beror på att spiksensorn inte sänker tändkurvan som den kan göra på 95 okt. Så på dessa maskiner kan det bli en hel del bättre effekt och förbrukning. På en vanlig motor som inte spikar på 95 okt är det endast ytterst lite eller ingen effektfördel alls med högre okt. Men om man som jag ställer fram tändläget ber på vilken soppa jag åker så kan man hitta någon till några kusar extra om man kör 99 okt

Precis, därför min går kasst med 95 då jag kör 440 tändsystemet.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Sv: 95 VS 99... Hör här!

440 elsystemet har inte "spiksensor" som ni så vacker kallar de.
Kan även säga att 98oct och 99oct vet jag fan inte om man märker en sån markant skillnad på.
Aspen-r 102oct är bra soppa för pengarna 25kr L + moms.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Sv: 95 VS 99... Hör här!

Precis, därför min går kasst med 95 då jag kör 440 tändsystemet.
Om du inte har spiksensor så är det märkligt att den går så mycket bättre på 99okt. Något är då allvarligt fel såsom tokspikning på 95 okt hela tiden ,,,men då borde den ju rasat för länge sedan?????????!! Har du kollat så den inte har fulla kolven med spikmärken? Eller har du endast kört några minuter med motorn på 95 okt så den inte hunnit smälta ner?

Normalt skulle du inte känt nämnvärd skillnad mellan 95-99 okt med orörd tändning enda fördelen med 99 okt skulle varit mer säkerhet mot spikning. Och mindre soppa ska den inte heller dra på 99 okt endast ytterst lite mindre som är knappt märkbart på sin höjd.
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Sv: 95 VS 99... Hör här!

Om du inte har spiksensor så är det märkligt att den går så mycket bättre på 99okt. Något är då allvarligt fel såsom tokspikning på 95 okt hela tiden ,,,men då borde den ju rasat för länge sedan?????????!! Har du kollat så den inte har fulla kolven med spikmärken? Eller har du endast kört några minuter med motorn på 95 okt så den inte hunnit smälta ner?

Normalt skulle du inte känt nämnvärd skillnad mellan 95-99 okt med orörd tändning enda fördelen med 99 okt skulle varit mer säkerhet mot spikning. Och mindre soppa ska den inte heller dra på 99 okt endast ytterst lite mindre som är knappt märkbart på sin höjd.
Den där lilla test grejen är enda gången någonsin jag har kört den på 95... Den spika inte så jätte mkt ändå, dock så körde jag den aningen överbestyckad när jag prövade, men den gick mest dåligt, kolvarna är hur fina som hellst =)

Jo nog fan är det märkbart, en snålbestyckad 440 skär om man tankar 95 så.