Köpråd skogs- och puderkörning

linusM

Medlem
26 jun 2010
30
0
1
Sundsvall
Hej hej!

Nu har plastpappan beslutat att det är dags att byta bort Forest Foxen (äntligen!), och jag har åtagit mej uppdraget att lista ut vad han ska köpa, men jag har kört fast. Jag har kollat på 550-600 motorer och var inne på en 600 e-tec men då då sa en bekant att de ofta går sönder, nån som vet om det stämmer?

Han kör väldigt lite led, det blir mest skogs- och puderkörning och han vill ha en 550 eller 600 2-taktare eller en 4-taktare, helst inte för jättemycket över 100 000...

Nån som har något förslag?

linusM

Medlem
26 jun 2010
30
0
1
Sundsvall
Sv: Köpråd

Aa den är snygg och smal och är lång också så den borde ju ta sig fram bra iaf. Nån som har en eller har provkört en?

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå

Ja jag har inte provat nån själv men de jag har sett på film så verkar den inte vara så mycket köra med, men de är bara vad jag har sett. Men säkert tillräckligt i en sån skoter.

Men jag kan tänka mig att de är en perfekt motor i en sån skoter, för den drar ju igång mjukt och ska ju dra riktigt lite soppa :)

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå

Lynx xtrim 600 e-tec, å jag har då aldrig hört nå negativt alls om den motorn... Lynx 49 ranger, är en lång smalbandare med 600 e-tec, 40mm kamhöjd, pps boggi med ledad förlängning för å kunna backa bättre i snön... Ski-Doo tundra extreme 600 e-tec, kommer till sverige som ny modell 2012, har, om ja inte missminner mej, teleskopisk framsjädring för att va oöm i skogsterräng, osäker på mattlångd mm, men sök å du skall finna... Lycka till // Tobbe

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå

Xtreme har väl fått utstå en hel del kritik för att den inte går speciellt bra i djup snö.. Commandern däremot har man bara hört bra saker om.

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8

Vars har du läst om att xtreme inte går så bra i djupsnö ? Har sett några filmer på youtube som visar motsatsen.

Har 2012 prislista kommit ut ännu ?

linusM

Medlem
26 jun 2010
30
0
1
Sundsvall
Nån prislista för 2012 har inte kommit än men jag tror att det ska komma i mitten av april. Jag såg på ski doos amerikanska hemsida att tundra extreme har lika lång matta som vanliga summiten, alltså nästan 4 meter.
49 Ranger kommer ju med 600 ACE motorn 2012 så det kanske är den rätta lösningen... :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Är det nya skotrar vi pratar om? Hursomhelst skulle jag skippa alla 550-funderationer. Dom är lite köra med och drar soppa som 2st 600or....

Tycker att Renegade fungerar riktigt bra till det mesta, en sån med 44a matta går fram rent otroligt bra..... men det är klar en Summit går fram bättre =)

Lycka till!

..... och nej En Viper går INTE bra i snön om man jämför med moderna lössnömaskiner.

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Lynx xtrim 600ace 2012
http://www.blocket.se/jamtland/Lynx_Xtrim_600_ACE_32789602.htm?ca=3&w=1
men då får ni ju vänta till nästa år?????????????
Har en en xtrim 600 e-tec -11 och är grymt nöjd, går mycket bättre i snön än -08 som jag hade innan, och bättre klipp i motorn. Tror dock att ace motorn är slö om man är van vid 2-takt men den ska visst dra väldigt lite soppa. e-tec´n som jag har drog 1,65 vid sista mätningen och då var det en hel del lek efter led.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Varför tipsar så många om X-trim, som har en boggie som fungerar antagligen sämst på marknaden i lössnö?

Om det ska vara en BRP-maskin så är en Renegade bra, och Summit 600 e-tec ännu bättre i mina ögon. Betydligt bättre boggie för att krångla omkring i lössnö, och Summiten har dessutom helt rätt bredd i skogen.

Sen måste din plastfarsa bestämma om han ska fortsätta lapp-smyga i djupsnön/skogen som man gör med Forest Fox, eller om han ska lära om sig till att köra fullgaskörning. Skillnaden på körtekniken på en tex 49 Ranger och en Summit är enorm. En Summit med högkamsmatta tar sig till hög grad fram med hjälp av jet-effekten man får med hög trackspeed = fullgaskörning, typ. En Ranger eller liknande maskin smyger man fram med, då mattan slirar släpper man gasen, backar en bit och tar fart.

Så kolla med plastfarsan hur han har tänkt köra/vad han ska använda den till. Om du kommer tillbaks med den informationen hit, så kan du säkert få bättre tips.