hur trimmar man en skoter billigast och lättast?

Sandström.

Välkänd medlem
7 feb 2011
142
0
6
Sundsvall
Tjena! har en srv och vill få lite mera krut i maskin! så hur trimmar jag srvn lättast och billigast? har funderat om man ska plana topparna en halv millimeter på varje topp Men då tar väl vev axeln stryk? och räkna ut och göra en egen trimm pipa orkar jag inte. så vad ska jag göra för att få mest med effekt för pengarna?:)

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
På en så gammal, men klassisk, maskin tror jag att du har mycket att vinna på att bara serva variatorerna, rengöra förgasare ordenrligt och byt slitna munstycken och eller nålar. Se till at du har optimal bestyckning samt försök minimera friktionen i drivlinan. Kanske inte roligaste sortens trim, men billig och underskattad.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
På en så gammal, men klassisk, maskin tror jag att du har mycket att vinna på att bara serva variatorerna, rengöra förgasare ordenrligt och byt slitna munstycken och eller nålar. Se till at du har optimal bestyckning samt försök minimera friktionen i drivlinan. Kanske inte roligaste sortens trim, men billig och underskattad.
Mycket bra råd. Vill du ha en snabbare skoter, sälj och köp en annan istället för att förstöra den du har.

Du kommer att bli förvånad över hur bra en äldre skoter som SRV eller GLS 3300 går om allt fungerar som det skall i variatorer och förgasare.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Har du original variator? Den är väldigt skum den. Finns en bättre än den. Det är en stor sak att börja med. Sedan som sagt att kolla hur förgasare osv mår. Den är väldigt piggt originalt, men som trim till den är Trimpipa.

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
hehe, de finns många "experter"... men bra tråd.
vad är billigast??
Dreva ner = nån hundring för ett beggat drev.
Skoter blir piggare från start, inte helt säkert att den tappar nån toppfart heller.

Högre startvarv = nån hundring för en fjäder.
Skotern blir starkare då den kommer upp mer i varv innan den drar iväg

Banta = 0kr
Skotern bli piggare och du mår bättre