Variator "vingel"

Pot68

Medlem
8 mar 2010
10
0
1
Sollefteå
Hallo
Jag undrar om det är nån som har någon aning hur/vad man ska gör när man justerar tillbaka varitorn efter en remexplosion.
Jag har köpt den rem som det ska vara men den är så tight att skotern inte går på tomgången ens.
Skotern är en Indy SKS XLT-93

Mvh/Pot

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Tror att det ska vara 305mm cc mellan variatorerna.
Detta kollar du genom att ta bort sekundären, skrapa märken med en linjal så du får fram centrum (primären måste du måla på innan)

Snedställningen och sidoförskutningen måste du ha en speciell linjernings linjal för att kolla.

//Ozzy

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Tror att det ska vara 305mm cc mellan variatorerna.
Detta kollar du genom att ta bort sekundären, skrapa märken med en linjal så du får fram centrum (primären måste du måla på innan)

Snedställningen och sidoförskutningen måste du ha en speciell linjernings linjal för att kolla.

//Ozzy
Går att göra med ett långt plattjärn som man lägger bakom inre skivan på primären sedan mäter man på båda sidorna om sekundären.
Det måttet ska vara 5/8" mer på sidan som är närmast primären än den bortre sidan, om jag inte missminner.

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
helt riktigt, det ska vara 1 mm större spel den sida som är närmast primären.

Pot68

Medlem
8 mar 2010
10
0
1
Sollefteå
Tack för svaren.
Tyvärr fanns det inga 3 skruvar att justera på men jag tog isär sek.variatorn och det behövs "schimms" Är detta istället för "skruvarna"

Vidare undrar jag om hur man justerar avståndet mella primär o sekundär variatorerna? Typ få ihop dom.

Min rem är så "innihvete" tight att motorn går inte på tomgången !!??

pot

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Har du polaris orginal rem?
Remmen ska ligga ungefär 1 -2 mm ovanför kanten på sekundären, detta justerar du med schimsen.
Hur man ska göra har jag ingen aning om, någon annan mer kunnig får svara på det :)

Pot68

Medlem
8 mar 2010
10
0
1
Sollefteå
Har du polaris orginal rem?
Remmen ska ligga ungefär 1 -2 mm ovanför kanten på sekundären, detta justerar du med schimsen.
Hur man ska göra har jag ingen aning om, någon annan mer kunnig får svara på det :)
Nope ingen orginalrem
Dum fråga, har det så stor betydelse?

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
om du lägger ett platt järn eller dylikt mellan variatorerna och på remmen, trycker lite på remmen så ska du ha ett spel på 2-3cm mellan platt järnet å remmen så är det rätt. Men som föregående sa är remmen rätt till din skoter låter att den är på tok för kort, har aldrig haft problem med remmen efter ja satt dit en ny på knapp helix sekundär.