Pro RMK 800 163" VS Summit 800 146" E-TEC

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Är dags för byte nu. Efter mycket funderande så har jag kommit fram till att nån av dessa maskiner blir det , en2012 a alltså. Så det skulle vara kul att höra vad ni som har dom här maskinerna tycker om dom. Funkar RMK när det nu börjar bli hårdare snö eller går den varm osv osv. Tacksam för svar.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Säkert inge fel på 155" an. Har provkört en 163" a och den kändes fin fin. Ski-doo har ju bredare matta icke att förglömma. Sen tar dom inte in sin 163" a till Sverige. Men ok... Kan tänka mig en Pro Rmk 155" oxå..... Eller en vanlig RMK , den har visst större kylsystem sägs det. Ja du ser... Nu är jag där igen... Beslutsångest. Har även provkört Freeriden men känner mig lite osäker där...

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
tycker tveklöst polarisen har testat iaf prormk assault och en freeride och assaulten och pron känndes snäppet vassare på alla hörn !

K

kenth

I norra Dalarna går det att få tag på 163orna......Om man ber snällt..:)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Av dessa två, skulle jag utan tvekan köpa Polarisen.

(Vem har råd att åka med 5 remmar i ryggsäcken?)

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Av dessa två, skulle jag utan tvekan köpa Polarisen.

(Vem har råd att åka med 5 remmar i ryggsäcken?)
Det var just det.... Tidigare har väl Polaris inte varit kända för nån större bränsle ekonomi , men nu verkar ju Ski-doo,n ta både olja å remmar så då känns ju bensinen billig i jämnförelse.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Det är liksom inte mattlängden som är det avgörande här , utan det är märkesbyte eller ej som är nöten som jag försöker knäcka. Har bara bra erfarenheter av ski-doo annars hade jag bytt märke för länge sedan.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Ska visst gå att köpa 163" via finland okså, om nu de känns aktuellt... Sen angående summit å remmar, så om de nu ska jävlas(inte alla som tar rem ju), så byter ja hellre rem än fotsteg... Nån som hört om dom kommit nå närme en lösning på de problemet eller inte?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Nu vart det visst lite märkeskrig här.... Sånt struntar jag i. Vill bara veta vad folk tycker om sina maskiner. Det här med remmar och fotsteg vet jag redan om eftersom det finns 2 långa trådar på forumet om det.

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Har 2 polare som importerat summit 163" från finland. Inga större probs. Varken med affär el inreggning. Betydligt bättre pris än i sverige också.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Nu tas ju bara 154" av summiten in i sverige... Bara bra för min del. Har varit runt lite å fått priser. Blir nog ski-doo i fortsättningen oxå om inte Yamaha kan komma med ett vettigt pris (nytron har smygit sig in som en joker här i beslutsångesten) Polarisen går bort helt efter det att jag besökt försäljningsstället.

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Mer lättkörd, lättstyrd, lättgasad, lättburkad skoter än summit X 146" får man fan i mej leta efter! Farsan har en (-11) och blev så saligt imponerad eftersom jag är Polaris förare, har nu helt ändrat uppfattning. Man behöver absolut Inge mer längd på mattan än 146"!
Visst, det small en rem på rullen jäklat stumt uppför ett berg. Men vi drevade ner - tar nu ingen rem alls!
Har inte provat nån nyare Polaris så jag kan inte svara på det.
Hoppas det hjälpte! =)

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Skulle boka en Polaris men efter besök på 2 olika Polaris ÅF så blev det en Summit 800 154" som bokades. Ville verkligen prova en Polaris men på ställe nr 1 så var säljaren helt ointresserad och på ställe nr 2 så fick se ett dåligt exempel på hur man behandlar kundmaskiner på verkstan så där blev det heller ingen affär. Jag kommer aldrig att sätta min fot på nåt av dom ställena igen.