Detta bidrar ju inte till något köp av commander 2012, eller är det någon skillnad på e-techen och SDI? om de vet om detta problem så borda de ju fixa det till nästa år, eller?
Oj, det går frammåt hör jag :/ .. Nej men allvarligt, om jag nu köper en 2012 commander, hur kan jag undvika detta? måste jag titta varje gång innan jag far ut efter ett läkage?Tje, problemet har funnits sedan 1999...
Kollade det väldigt noga och hittade ingenting.. är bara på andra remmen och ingen har exploderat eller nått.. började bara växla dåligt med förra remmen....Det är inte så att det har legat remcord runt vevaxeln??
har du 15min över är de klart.dock måste jag ju säga att det var bra gjort av ÅF att fixa det på en dag
Och framförallt inte fakturerar för det omöjliga på maskiner garantin gått ut påjag håller med om att de var bra att han fixade det utan att du behövde vänta allt för länge,
bara du inte tror att han gjorde de omöjliga just för dig ;-)
Fasen du är ju som en mänsklig uppslagsbok vad gäller commandern Kommer förbi roknäs för service när jag köpt min... haha, skämt åsido kul att läsa.Och framförallt inte fakturerar för det omöjliga på maskiner garantin gått ut på
Den där 600 SDI:n har gått rejält varm vid ett eller flera tillfällen om inte den som monterade ihop motorn på Rotax hade en dålig dag
Har skrivit detta förut men i alla fall.
Min erfarenhet är att man har stor nytta i längden av att vara noga med varmkörning och svalkörning.
*Dvs se till att maskinen varmkörs innan avfärd, 3-4 staplar dvs 40-52 C i motorn och kör lugnt första 5-10 min.
*Går den varm ute på skaren/leden/lössnön, stanna inte och slå av utan fortsätt att köra lugnt tills tempen går ned mot arbetstemp 3-4 staplar 40-52 C.
(Varningslampan och beeps börjar vid 7-8 staplar dvs runt 80-85 C dvs det kokar inte ännu, stannar man tvärt och slår av så förstår ni själva att värmen i godset söker sig ut)
*Svalkör en stund vid hemkomst under den tid det tar att sparka bort lite snö, kolla att skidor och boggie sitter kvar osv.
"Stay out of trouble-Don´t get them"
Sedan är det överkurs men för att förebygga eventuella slarv när de bygger maskinerna är min regel att innan första körning demontera allt man kommer åt och visuellt kontrollera kabeldragningar, avluftningar tank och oljeburk, elkopplingar, allmän montering, bultförband osv inkluderande att packboxen ser ok monterad ut och är dragen rätt, kontrollera denna igen efter inkörningsperioden.
Kostar 3-4 h i garaget men den tiden får man igen flerfaldigt när man står därute i mörkret med lite allmän koll hur grejorna sitter ihop (eller slipper bli stående)
Och som nämnts, bra att ha en liten spegel avhållbar "emergenzy" typ i verktygsarsenalen så man efter remsprängning kan säkerställa att primäraxeln är helt fri från remcord, någon typ av avdragare för fjädrarna som håller grenrör mm på plats är toppen att rensa med, gör en eller två av t ex gammal cykeleker att ha med jämte kniven.
Fixar sig kanske, så länge det inte är avancerad felsökning på el då ju AD/DC är en hårdrockgrupp:bigsmile:Fasen du är ju som en mänsklig uppslagsbok vad gäller commandern Kommer förbi roknäs för service när jag köpt min... haha, skämt åsido kul att läsa.
DÅ är det nog alt 2 dvs inte riktigt monterat eller för mycket fett vid montering.den har aldrig varit över 4 staplar.. varmkör alla skotrar tills normal arbetstemp på tomgång..
har faktiskt aldrig fått mätaren att öka över det normala.. startar ju el fläkten direkt..
Det är fett, tog mig friheten att rotera den bilden och sen lägga till en bild på hur den ser ut ren för jämförelseLite utanför ämnet, men det ser ut som en spricka i chassiet till höger på bilden ungefär i mitten.
Har du kollat upp den?
Eller är det fett som skvättat?
hoppas inte på nått omöjligt .. är garanti tills maj 2012 så får man ett ras så får det då bli inom den tiden ..har du 15min över är de klart.
av med variatorskydd
av med rem
ut med 4st insex
ut med packboxen,
fyllpå rätt mängd fett
tryck in ny packbox
sättfast 4 st insex
sätt fast variator
sätt fast rem
sätt fast variatorskydd
jag håller med om att de var bra att han fixade det utan att du behövde vänta allt för länge,
bara du inte tror att han gjorde de omöjliga just för dig ;-)
är garanti i över ett år till ..Och framförallt inte fakturerar för det omöjliga på maskiner garantin gått ut på
Jo det funkar ju, dock hjälper ju inte garantin när man står där på fjället, själv gör jag allt för att förebygga att det händer då jag oftast är ensammen och inte vill släpa ned skotern med hjälp av skidornahoppas inte på nått omöjligt .. är garanti tills maj 2012 så får man ett ras så får det då bli inom den tiden ..
Å vad är det för en röd hålad plåt Lynxfun monterat framför primären ? Upplys oss blåbär.....Fixar sig kanske, så länge det inte är avancerad felsökning på el då ju AD/DC är en hårdrockgrupp:bigsmile:
DÅ är det nog alt 2 dvs inte riktigt monterat eller för mycket fett vid montering.
Det är fett, tog mig friheten att rotera den bilden och sen lägga till en bild på hur den ser ut ren för jämförelse