Venture viper 700

Seskarö

Ny medlem
19 mar 2011
2
0
1
Luleå
Hej har en Venture viper 700-04, när man kör o släpper gasen o skalll gasa igen så händer ngt, den börjar bluddra och varvar ej över 3000 varv. Man måste släppa ner gasen på tomgång o efter 3-5 sekunder så fungerar den bra igen
Vad kan det vara??
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Hej Haha (förlåt att jag skrattar)

Jag har exakt samma problem med min Phazer ifrån 91...

Primar jag så hoppar den till sig och i bland måste jag pump gasar så ghoppar den ttill...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Borttaget meddelande från ErikBerg.

----------


Koppla ALDRIG ALDRIG bort säkerhetsutrustning på ett fordon. Smörj gaswiren istället om TORS krånglar, eller åtgärda professionellt.

Gashäng kan innebära mycket svåra olyckor och i värsta fall dödsfall om du ramlar av och skotern fortsätter och träffar någon.
 
Senast redigerad av en moderator:

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Borttaget meddelande från ErikBerg.

----------


Koppla ALDRIG ALDRIG bort säkerhetsutrustning på ett fordon. Smörj gaswiren istället om TORS krånglar, eller åtgärda professionellt.

Gashäng kan innebära mycket svåra olyckor och i värsta fall dödsfall om du ramlar av och skotern fortsätter och träffar någon.
Tyvär verkar det vara förmånga som är ''lata'' och skiter i att laga det professionellt...
Bytt vajer, smörj upp allt och pröva igen!!

Mvh
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Okej, jag kanske inte skulle ha skrivit "koppla ur TORS".

Jag borde i stället ha skrivit "själv kopplade jag ur TORS och monterade dödarkabel."


MEN VARNING FÖR DET FARLIGA RÅDET FRÅN HJULBOGGI OCH YAMAHAVOLVO: ATT SMÖRJA GASWIREN!

Citat från Yamahas verkstadshandbok, sid 2-30: "Do not grease the throttle cables. They could freeze and cause a loss of control."

Så admin, vänligen radera de farliga råden från hjulboggi och volvoyamaha.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man får skilja på "smörja" och "fetta in". Problemet är kärvande gaswire, detta skall åtgärdas på lämpligt sätt och då självklart inte inte med vattenhaltigt fett eller liknande.



Om du själv kopplade ur TORS är väl en sak, men det är fortfarande så att det är säkerhetsutrustning som skall finnas monterad av en orsak. Problemet med "nödstopp" är att den i de allra flesta fall faktiskt inte kopplas, samt att det vid gashäng kan hinna hända en olycka innan föraren ramlar av eller kommer på att dra ur stoppen. TORS hindrar att gashänget får några följder alls.

Det finns ingen anledning att reagera barnsligt. Säkerhet är viktigt.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Säkerhet är viktigt. Och då är det viktigt att inte komma med kassa råd. Oavsett om det rådet är att koppla ur Tors eller smörja/fetta in gaswire.

Så det får vi båda tänka på i fortsättningen.

Over and out.

(För övrigt är det helt vansinnigt att Yamaha inte monterar nödstoppskabel.)
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Finns speciella smörjmedel för wirar (som inte innehåller vatten)
Har prövat min T.O.R.S på min V-max 700 eller slakwire system eller vad dom kallar den och ja håller man full gas och drar i snöret startar den helt enkelt inte...
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Når jeg kjøpte min vmax 700, var den koblet ut. Koblet den til med en gang jeg så det.
Sjekket på min her om dagen. Når jeg gir gass og tar gasshendelens bakdel ut et hakk begynner den å fuske på 3000 omdreininger ca. Får ikke mer turtall heller da. Presser jeg tilbake hendelen funker den normalt. Betyr det at den funker som den skal da?

Mvh

Ole Bach
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Vært ute og sjekket samtlige brytere, og de funket utmerket ja.
Bra å ha ting på stell.

Mvh

Ole Bach