Sälja skotern till köpare från Manchester, UK (what to do what to do?)

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Som rubriken lyder så har jag fått napp på skotern nu.

Jag undrar lite hur detta går till egentligen, snubben har inga kontakter eller bekanta i Sverige som kan kolla på skotern åt honom, dock så säger han att han själv ordnar allt med frakt av skotern och sådant, Han säger även att han för över pengar via Paypal?! någon "internet bank" eller liknande (Givetvis är det pengarna på kontot före iväg-skeppning som gäller) hur nu han ens kan gå med på det.

Undrar lite hur jag gör med papprena, han måste ju skriva under, sen måste den väl reggas i hans land?

Vill gärna sälja den åt honom då det varit dött i övrigt.

Så någon som har erfarenheter om detta kan gärna berätta lite hur man enklast får det bortstökat.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Tänk efter ordentligt, känns de som det är många i England som kör skoter?? Det har skrivits mkt om det här förut, det är bara en bedragare!!!!
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Är det inte så att de när man tror man fått pengarna så tar de tillbaka dem också står man där utan pengar eller skoter.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Är det inte så att de när man tror man fått pengarna så tar de tillbaka dem också står man där utan pengar eller skoter.
De skapar ett fejkat PayPal konto där dem sätter in pengarna. Sen när dem har varit och hämta prylen så försvinner kontot och du får då inga pengar!
Bara att lägga ner affären Snowmobile5
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
En ska kan/bör du dock göra, kontakta svensk polis, gör en anmälan å bifoga mejl mm. Dessa satans förbannade bedragarjävlar skulle för fan köras över många gånger med rejält dubbad matta, minst! Samt sparka knäskålarna ur led baklänges...

Ja, ja blir förbannad ibland... // MVH Tobbe
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Engelsmannen löser in en check eller dylikt och får pengar, sen köper dom något av en lättlurad svensk som fått pengarna överförda och skickar skotern.
när sedan banken märker att det inte fanns täckning för checken så dras pengarna tillbaka och den lilla svensken står utan skoter och pengar.
 

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Har också fått några engelska svar... satt och funderade i morse om man skulle fara till en handlare och hämta en sån där fin packlåda som
nya maskiner kommer i, ställa dit ett gammalt badkar, fylla det med kodynga och skicka iväg...
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Har också fått några engelska svar... satt och funderade i morse om man skulle fara till en handlare och hämta en sån där fin packlåda som
nya maskiner kommer i, ställa dit ett gammalt badkar, fylla det med kodynga och skicka iväg...
Du kommer bli legend i mina ögon! :)
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Har också fått några engelska svar... satt och funderade i morse om man skulle fara till en handlare och hämta en sån där fin packlåda som
nya maskiner kommer i, ställa dit ett gammalt badkar, fylla det med kodynga och skicka iväg...
Och sen få jäveln att betala satans massa tull och avgifter för att hämta ut försändelsen. :D
 
10 apr 2011
20
0
1
Linköping
Jag har fått mail av samma "kille". Drev det ganska långt med honom via mail innan jag avslöjade att jag genomskådat hans bluff för länge sedan.

För mig var bluffen de försökte med att jag skulle betala fraktfirman. Till det hade han "lagt på" 15000 på priset... Pengar som jag skulle "ligga ute" med till jag fick pengarna "släppta" på paypal.

Jag har anmält till blocket, paypal och polisen. Tror dock inte något klo mer hända.

Jag fick i alla fall tillfälle att driva ordentligt med dem en stund. Var en underhållande eftermiddag.
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Hände samma grej för mig dock när jag skulle sälja min cross. hade satt ut den ganska högt och fick ett sms samma dag att han var intresserad men var på en båt utanför Bahamas o jobbade. Pengarna skulle in på paypal och jag skulle betala fraktföretaget. Hade ganska lång mailkontakt med honom också. Dock fick jag honom att maila bild på sin "id-handling" såg dock att det var väldigt dålig omgjord i datorn. Han var även 67 år på körkortet. Vad skulle en 67 åring göra ute på en båt o jobba och vad ska han med en cross till. En bekant hade redan råkat ut för samma grej så jag skrev ett mail till honom där jag förklarade hans plan osv. Han svarade aldrig mer.

Men tycker de är så konstigt för smset jag fick såg man bara ett namn. Inge nummer man kunde ringa upp, as skumt.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
En liknande snubbe skulle köpa min båt (24 fots segelbåt ) och frakta skiten till england det roliga var att det var två olika snubbar från england som mailade...
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Drar upp den här tråden igen för att varna andra som råkar ut för dessa bluffmakare.
Sista som kom i morse var på dålig svenska (troligtvis översatt på nätet el liknande.)

Där var det ung. samma uplägg dvs. han ville köpa min bil och ville jag skulle maila för att "stänga" affären snabbt.

Är en SKOTER jag säljer:) Och sen har redan svågern råkat ut för en liknande bluff för snart ett par år sedan.

Fungerar troligtvis likadant som beskrivet ovan. Fejkad paypal där du får se pengarna å sen vill de att du ska betala till fraktbolaget eller skicka pengar till en person som ska fixa frakt,tull osv. som du får ligga ute med tills affären är klar och du inser att pengarna på de fejkade konton inte finns.

För svågern försökte han att de skulle kosta mer så han skulle vara tvungen sätta in några tusen till, som givetvis blev insatt på paypal innan.

Oftast en dålig historia bakom att dom bor i andra land,jobbar långt bort el liknande.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Verkar vara ganska frekvent detta. Själv trodde jag att dom riktade in sig på dyrare grejor men min Indy som ligger ute för 11 000 fick detta mail:

Hello,
Am okay with the price,(11,000.00 SEK = 1,317.91 EUR )how i
wish to come and view it but am currently out of state....I'm
presently in Haiti as a UN special envoy to the trouble region phone
calls making and visiting of website are restricted but i squeezed out
time to check this advert and send you an email regarding it......I
would want you to know that i will be paying via PayPal...due to the
distance as i i'm in Haiti presently on Humanitarian assistance..It
only PayPal i can made your payment because PayPal secure fast and
reliable so it easy to register at PayPal i will like you to go
through there website www.paypal.com for registration it only 5 mins
will take you ,I want you to provide me with the following information
for me to proceed with the Payment...
Your PayPal e-Mail Address :
full name:
tel no :
I would like you to know that after i make the payment i would tell my
pick up agent
Private Courier Service to come and pick up the item at your address
after payments has been sorted.


Have a nice day


Vet inte om andra har åkt på smidigare lögner för detta känns ju ganska svårt att bli lurad av...