Vilken 44mm matta?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Mjaa, har en sån där på min, fast 305 då så klart, och den är väl bra, sen förra säsongen har väl några kammar spruckit.
Men kan direkt säga att mattan med "sno-x"-mönstret har väldigt mycket bättre grepp i snön, köper en sån nästa gång.

Motorhuset har ett par mattor också.
http://www.motorhuset.com/5708.drivmattor.html

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
köpte en ny sån också när min gick av för mig.. de var ca 2 månader sen.
tapapt ca 2 kammar och spricker i ca 5, JÄVLA JUNK till matta, å då går den ändå på 5000kr

K

kenth

Jag har en powdermax matta från BRP som sitter på original på Renegade Bcx 2011. Har kört 330 mil på den hittils och varenda kam är hel.

K

kenth

Är det någon som har koll på en mattmodell som det är grymt bett i om man jämför med original mattor?

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Är inte så bevandrad i det hela, men är det inte så att det hänger samman med körstilen? Jag menar inte att nån här kör som en idiot, men det måste ju vara skillnad på att klättra med en 1000 cc mountain mot att puttra led med en 550f touring. I fall nummer två borde ju även "skit" kunna hålla ett tag. Rätta mig gärna om jag har fel eftersom jag som sagt inte är så bevandrad i skoterträsket än!

K

kenth

Nån som har koll hårt vs. mjukt, olika tillverkare mm. Vad är bäst enligt er som testat flera olika mattor genom åren?

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Nån som har koll hårt vs. mjukt, olika tillverkare mm. Vad är bäst enligt er som testat flera olika mattor genom åren?

Körde en vanlig camoplast matta på pro x2an, inte en kam borta på 200 mil.
Fick en brp matta när ja beställde en vanlig camoplast till förra IQn, 1 säsong och mattan var helt slut. sprutade kammar hela tiden, dom som inte gick av helt var rejält sprucken
Kör en Polaris racing matta nu 47mm, inte en kam borta och jag har ändå kört på sten o helvete..

Så jag kommer ALDRIG i hela mitt liv köra på en brp matta igen. jävla dynga

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Fick en brp matta när ja beställde en vanlig camoplast till förra IQn, 1 säsong och mattan var helt slut. sprutade kammar hela tiden, dom som inte gick av helt var rejält sprucken
Kör en Polaris racing matta nu 47mm, inte en kam borta och jag har ändå kört på sten o helvete..

Tips på vart man kan köpa 47mm polaris mattan. Samt vad kostar den.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

Ni får väl skjuta mig om jag har fel men är det inte Camoplast som gör BRPs mattor.. ?

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Lyfter tråden igen nu. Börjar bli dags att göra iordning skotern inför vintern, ja lite tidigt kanske men skönt att vara ute i god tid. Har hört mycket bra om 47mm polaris mattan. Finns den att få tag i och isåfall vad kostar den? Annars har jag tittat lite på denna, ser ut att vara stabilare kammar på den här mattan jämfört med den jag har nu http://www.stenmarksmaskin.se/38x307x44-p-17339-c-120.aspx

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Lyfter tråden igen nu. Börjar bli dags att göra iordning skotern inför vintern, ja lite tidigt kanske men skönt att vara ute i god tid. Har hört mycket bra om 47mm polaris mattan. Finns den att få tag i och isåfall vad kostar den? Annars har jag tittat lite på denna, ser ut att vara stabilare kammar på den här mattan jämfört med den jag har nu http://www.stenmarksmaskin.se/38x307x44-p-17339-c-120.aspx
Jag har precis den mattan fast 345cm. Helt slut efter 2 säsonger och ca. 400 mil på min Warrior.
Körde en mountainmax med 51mm kammar i 1030 mil, och hade så gott som alla kammar kvar. Fanns
sprickor vid "basen" av kammen, men de satt fast till skillnad mot backcountry mattan.
Nu kan det vara så att backcountry mattan kanske hållit bättre ifall farten aldrig överstigit 100km/h, men
det kan tänkas att det gått fortare än så vid något enstaka tillfälle ;).

Annars har jag varit väldigt nöjd med mattan, men att byta vartannat år funkar inte för mig. Vill nog att
grejorna ska hålla lite bättre än så.

/ Snoopy

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Den där mattan köpte monterade jag i julas. Har alla kammar kvar och är grymt nöjd!

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Jag köpte en begagnad Camoplast Cross-Country 44mm i nyskick i vintras, och har kört cirka 150-200 mil med den och det är inte en kam borta. :)