effekt i IQ 600R -2011

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Tjena...

Såg nu i mitt regpapper att jag har 95kw = 129hk i min 11as IQ 600R.
Kan det verkligen stämma? Jag har för mig att jag har hört att 08 eller 09an hade 138 eller är jag helt ute och cyklar.

Sen dom där 10hk+ som jag har gämfört med en 600RR går inte och beskriva skillnaden, så tycker det verkar skumt?
Någon som sitter på nå info om nå HK i 11ans R

MVH
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
äre inte 120 hk i polaris 600:eek:r elr äre nå speciellt med IQ:ns motor?
 
C

CROA

får man fråga va det är för skillnad på 600r å rr?
En helt annan skoter helt enkelt..

IQ R är en tävlingsmaskin medans RR är en vanlig konsumentmaskin.

Vesentiliga delar så som motor, dämpning, framvagn och förstärkningar är helt annat.
De enda de igentligen har gemensamt är i grunden samma chassi.

Tydligen kommer Polaris att köra på IQ chassit på R maskinerna i år igen, i 7år har chassit utvecklats och är fortfarande marknadens mest extrema chassi. Stadigt gjort av Polaris att hålla den tronen!
 
C

CROA

På vilket sätt är det extremast?
Alla..?

Mest styrktåliga chassit (med en vikt där efter också), en körställning som är så pass extrem att du inte hittar den på någon annan race maskin. Det är ett chassi som kräver väldigt mycket av föraren och den passar absolut inte alla. Den är kanske inte heller bäst alla gånger men man kan inte sticka under stolen med att det är det mest extrema chassit på marknaden idag! "Punkt och slut"

Vad skulle i så fall kunna vara mer extremt och varför?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Alla..?

Mest styrktåliga chassit (med en vikt där efter också), en körställning som är så pass extrem att du inte hittar den på någon annan race maskin. Det är ett chassi som kräver väldigt mycket av föraren och den passar absolut inte alla. Den är kanske inte heller bäst alla gånger men man kan inte sticka under stolen med att det är det mest extrema chassit på marknaden idag! "Punkt och slut"

Vad skulle i så fall kunna vara mer extremt och varför?
Extremt gammalt kanske? Polaris skulle behöva ett nytt racechassi så kanske dom vann lite titlar! :D
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Extremt gammalt kanske? Polaris skulle behöva ett nytt racechassi så kanske dom vann lite titlar! :D
Nu blir ju jag lite partisk och även om jag inte är någon racer så vågar jag påstå att raceplattformarna från samtliga märken idag ligger på en sån nivå att det mer ligger hos förarna och inte maskinerna ;) Men visst går det ju alltid att utveckla och det skulle vara kul med något nytt ändå...

Croas siffror är ungefär vad jag läst också så jag upprepar det han skrev

IQR: 135hk org. Bananpassad, fabrikstrimmad och mer aggressiv än en normal konsumentmotor...

IQRR: 120hk org. Racechassit men med den snällare konsument 600an, även mjukare i fjädringen och är mer ledanpassad, kylning osv...
 
C

CROA

provat lynx nån gång?? där talar vi hållbart!
Ägt en Lynx RS 08.. hållbar? Nej.
Hål som blir ovala pga svagt material i chassi.
Ett chassi som materialet kränger på när du lägger vikt fram och tillbak.
Ett elsystem som är allt för invecklat för att vara en race maskin med 200000000004 sensorer och prytlar (brände själv CDI boxen på min pga provstart med en tändhatt borta från stift)
Plastkåpor som är så mjuk att om du lägger maskin på sidan i snön så petar primärvariatorn hål i kåpan (tydligen stadigare kåpor på nyare årsmodeller)
En matta som sprutar kammar (09 fick tydligen en bättre)
En Snöskoter som inte går i snö (trodde det var en Lynx jag hade köpt inte Yamaha), var tvungen att utrusta med extra luftintag, snöskydd, silicon mm.
Men det går inte att sticka under stolen med att RS är ett grymt lättkört chassi och väldigt följsam, PPS boggin är dessutom underbar.

Polaris IQR chassi må vara gammalt men det hänger fortfarande med på banorna i topp placeringar och det måste man ju tycka är extremt bra gjort annars måste man ju vara korrkat märkesblind.
Sätt en REV eller RC/E eller Snopro mot dagens konkurenter (RS, nya snopro, IQ osv) och gämförelsen syns.

Jag tycker att Polaris lyckats med ett bra chassie, efter 7 år finns det egentligen inte mycket kvar att utveckla? Kanske man skulle prova en längre matta likt snopro och RS eller kanske t.o.m rusch fjädringen, vem vet...
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Jag tycker att Polaris lyckats med ett bra chassie, efter 7 år finns det egentligen inte mycket kvar att utveckla?
Jag skulle vilja se RR:en med en större tank (typ 38L), något slags liknande dess system, insprut, och en 44 matta som standard
Då hade den varit i princip "perfekt"
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Ja du CROA. Vad säger mest, dina erfarenheter eller resultat?
Lynx kom både etta och två på VM..
Fast ja IQ är ju helt klart bäst! :whistle:
 
C

CROA

Ja du CROA. Vad säger mest, dina erfarenheter eller resultat?
Lynx kom både etta och två på VM..
Fast ja IQ är ju helt klart bäst! :whistle:
Nä det är ju klart jag inte vet vad jag pratar om, jag är ju ingen tävlingsförare och därför är maskin dålig, nästa gång jag väljer freeride maskin så ska jag kolla vad resultat tavlorna på tävlingsbanorna säger först, för den maskin som kommer först måste ju automatiskt vara bäst, föraren åker ju bara med med autopiloten inkopplad och har inget med resultatet att göra. All makt åt GoPro för sina listiga kommentarer! suck.. tänk lite..

På vilket sätt är Lynxens chassi extremare än IQR chassit? Ja det vann ju VM så det måste ju vara extremare, vad dum jag är..

Körställningen passar inte RSens chassi, varför annars måste man montera extra fotholkar längre bak på chassit? Jo för om du står med fötterna i dess tänkta placering så har du 0 kontroll över maskin och står med styret i skrevet.
Lynxen tål inte lika mkt styrk som IQR chassit, det går inte att komma ifrån.
Fjädringen må vara bättre på Lynxen men det är nog det enda jag saknar gämtemot IQR.

Jag ger ut mina kommentarer efter den erfarenhet jag har, och den erfarenheten säger att för min körning så håller inte Lynxen, IQn gör det!
Och nej, jag är varken Slednecks eller RR, jag är en vanlig konsumentåkare.

Fast vad vet jag, Lynxen vann ju VM så den måste ju vara bättre för mig, det är min inställning det är fel på ellerhur..
 
C

CROA

Jag skulle vilja se RR:en med en större tank (typ 38L), något slags liknande dess system, insprut, och en 44 matta som standard
Då hade den varit i princip "perfekt"
Att tänka på är dock att vi disskuterar IQR och inte RR chassit vilket är helt olika chassit och motorer. En race maskin behöver nog inte något slags stöldsystem osv.

RRen däremot finns det mycket att förbättra på för att det ska vara en komplett konsumentmaskin utanför banan.
Framförallt nya framvagnen, en 800 cfi med det nya stöldskyddet Polaris kommer ut med iår (Där du måste slå in en 3siffrig kod för att maskin ska starta) samt 44mm 325 matta och mjukare fjädring så hade det varit en riktigt Killer ute på lederna! Det är synd att Polaris inte tänkte i de banorna och vidareutveckalde RR chassit då de också sålde väldigt bra, åtminstone i skandinavien. Men vi är ju dock en för liten marknad för att ha något att säga till om.
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
IQ R är ingen maskin polaris har utvecklat för att masstilverkas. Den är mycket dyrare att tillverka än vanliga IQ.
 
C

CROA

IQ R är ingen maskin polaris har utvecklat för att masstilverkas. Den är mycket dyrare att tillverka än vanliga IQ.
Dyrare för att?

Det finns väl ingen modell i dagsläget som inte tillverkas på beställning och lagerförs utan vidare hos tillverkaren.

Säg att du smäller i en 800CFI, längre boggi å matta och saluför den som vilken konsumentmaskin som helst så är den då inte dyrare än en 800 rusch tex.

600RR och RR SE här i skandinavien tillhörde ju Polaris billiga sortiment av maskiner 08-10.