Varför tar folk bort stänklappen?

Varför tror du många bort sin stanklapp? Och vad tycker du?

• Totalt antal som röstat
    133

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Det var en bra fråga.
För att det ser "fränt" ut?????
Eller så har dom kört av den????
Eller så vet dom bara int bättre????
Tror på första eller sista.

Hoppas vi får veta...

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Kan väl tänka mig att det är för att den inte ska hänga sig när man kör i djup snö.. Kanske?

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Det var en bra fråga.
För att det ser "fränt" ut?????
Eller så har dom kört av den????
Eller så vet dom bara int bättre????
Tror på första eller sista.
Tror som dig oxå själv tycker jag inte det är snyggt alls ser bara lite löjligt ut!

karlsson___

Välkänd medlem
15 nov 2009
300
0
16
Saxnäs
dom som kör freestyle tar bort den för att göra diverse trick och att det skrapar i rampen när dom kör, annars tycker kanske vissa att det är snyggt eller har gått sönder och tar då bort det helt är min gissning

E

ejwbegysv

Kan väl tänka mig att det är för att den inte ska hänga sig när man kör i djup snö.. Kanske?
+1 samt att folk håller lite avstånd... Rekommenderar dock ej at tta bort den helt... kapa av en bit...

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
dom som kör freestyle tar bort den för att göra diverse trick och att det skrapar i rampen när dom kör, annars tycker kanske vissa att det är snyggt eller har gått sönder och tar då bort det helt är min gissning
Förstår vissa extrema ramphoppare då kan man säkert fastna i den om man ska trixa ordentligt. men för den vanliga svensson så kan man ju bara undra?

jackejacke

Medlem
27 feb 2011
26
0
1
Kalix
För att det är coolt (H) Hahah, när man var mindre så skruvade man ju bort stänklappen så att det skulle spruta mer snö då man drog på ;D

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
ja varför inte korta av tunneln oxå då man lix håller på då har man ju ännu mindre som är i vägen och blir ännu coolare ;) haha

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
+1 samt att folk håller lite avstånd... Rekommenderar dock ej at tta bort den helt... kapa av en bit...
Och det går mkt lättare att backa om man kört fast lite ute i pudret, själv så brukar jag vika upp min och hänga den i dragkroken det gör skillnad när man är ute och leker och den hänger sig inte lite lätt på stänklappen.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Intressant fråga!
Jag är en av dom som kör utan stänklapp, och jag skiter fullständigt i om det ser fult eller bra ut.. Min är demonterad för att den helt enkelt är i vägen..
Kör man fast i lössnö så får man fan inte in fingrarna mellan stänklappen och lyftbågen = Hopplöst!
Jag har tänkt, och tänker alltid på att de kan spruta snö när jag är ute och åker med folk, så jag åker alltid sist, men av någon kostig anledning så sprutar min maskin minst snö..

Jag kan åka med en grupp om 5 st skotrar, oftast (läs alltid) kör min äldre bror först, dvs ca 100-150 meter framför mig..
Han kör en Polaris Assault 800 Orange Madness -11 MED stänklapp, men likförbannat så får tilloch med jag som är SIST i ledet STORA jävla "tegelstenar" vinande runt öronen!! Medans min maskin bara "dammar" upp lite snö som landar MAX 2 meter bakom mig!!

Helt klart mattans mönster/utformning som avgör sprutet.. Jag kör med Polaris race matta..

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
ja jag vet hur det är jag kör en sån assault oxå dom är inte roliga att ligga bakom efter leden. o visst har man fastnat så brukar den alltid liga mot lyftbågen. där måste jag säga att polaris kom med en mycket bra lösning på rmk maskinerna 2011 då "lappen" inte kan lägga sig kloss mot bågen.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
ja jag vet hur det är jag kör en sån assault oxå dom är inte roliga att ligga bakom efter leden. o visst har man fastnat så brukar den alltid liga mot lyftbågen. där måste jag säga att polaris kom med en mycket bra lösning på rmk maskinerna 2011 då "lappen" inte kan lägga sig kloss mot bågen.
Ja men dåså.. Vad ville du ha fram med denna tråd? Att det är fult enligt ditt tycke eller att det sprutar mycket snö utan stänklapp? För det gör det ju bevisligen även MED stänklapp. Och ang. den lilla "klossen" på Polaris nya maskiners stänklappar är både bra och jävligt dålig.. Har hört/sätt många som fått sin fina kolfiberbåge kläckt pga just den lilla "klossen" blir ju ett fint punkttryck precis på mitten av bågen.. Inte bra..

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
vill veta vad folk tycker om det! ja den bågen är inte mycket att hurra för har knäckt två bågar o fem fästen till den!

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag vet dom som kör nyare m8or är inte speciellt nöjd med sin stänklapp. Polaren tog i ilska fram sågen vid sista fastkörningen:) pucko..

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
min gick av på m8an.

blev en jävla skillnad.det går att backa och man får tag i lyftbågen.det stänker lite mer snö men inte märkvärdigt.

ska dock montera en ny.

ang polaris assault så är jag faktist skitless på dom.dom river ju upp så pass mycket att det är farligt.sen tar nästan ingen av förarna hänsyn till det och trycker gärna fullt i varannat gupp och således fylls hjälmen med snö även om man är 15 meter bakom. detta händer oftast efter dåliga leder när man kör sakta.

stänklappen fyller ingen som helst funktion.det stoppar inget snösprut och tar inte heller med nå snö så den får kylning.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
stänklapp är värdelöst att ha i lössnön, det går inte att backa alls om man har kvar den, sen så går den bättre i snö utan för den får iväg snön och inte trycker in all snö i bandtunneln