Varför tar folk bort stänklappen?

Varför tror du många bort sin stanklapp? Och vad tycker du?


  • Totalt antal som röstat
    133

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Rushen med 44matta sprutar inte spec mycket mer utan lapp än va tex en rev 800 med 44matta gör med lapp och min e borta pga att den är ivägen när man kör fast o skotern packar för mycket snö i bak när man kör lössnö så blir inge bra med den på.
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
kan meddela de som har nya m8/crossfire stänkan att kapa av en "länk" utav den. bror min hade den som original och den gick av ganska fort så nu har han kapat den en bit och det funkar galant! den har ju som spår, det är nästan som att det är gjort att man ska kunna kapa den till eget tycke:)
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
har då svårt att se att det skulle byggas upp snö i tunneln på phazern bara för stänklappen :p dom flest tycker nog bara det är kul och att det ser snyggt ut :)
 

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Min röst-Att den är i vägen på nått sätt.

Anledningen är att den var bortkörd när jag köpte den. Och den jag satt dit dras in i mattan, så jag måste modifiera lite nu undersommaren.
Målet är att få den lite utåt vinklad.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
kul att se vad folk tycker och självklart har alla olika smak. men som Zl 600 skrev att han halkar runt på den då han åker på rullen har jag svårt att se då borde det rätt snabbt sluta driva och maskinen går ner på backen igen om det blir så stort tryck på stänklappen att man halkar runt på den. i så fall borde det vara lika bra att ha boggie längre än chassie då finns det inget som tar emot om man vill åka rulle :)
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Åker även jag utan, dels för att jag använder hålen bakom lappen för att fästa dunken på tunneln med, sen med racinglappen så går de inte dra ut den från garaget utan att halvt snubbla över den och samma sak när man kört fast.
 

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Jag tog bort stänklappen och monterade slutburk på min Summit och jag fick ungefär 40 hk extra av det.
Lätt värt...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Lappen fyller en funktion genom att styra upp snö till kylaren på åtminstone min maskin. Vad som avgör stänk i övrigt är mattans utformning.

Nog för att det sprutar om min challenger, men den har relativt mjuka kammar...
Dessutom sprutar det kammar och det vill ju ingen få på sig...
 
Last edited:

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Kör med på min renegade men den ska bort..

För de första så när man kör i djupare snö så är min lapp så styv att den står i princip rakt ner vid fullt gaspådrag vilket hindrar snön från att skyfflas iväg och snön packas i tunneln.

Sen så märker man inte någon enorm skillnad på tempen på min maskin så den kan kallas nödvändig.

Sen om de är coolt eller liknande kan ju alla wannabes tala om.. :)
 

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
fatbarstyre då?
Jo, jag glömde säga det. Har just monterat fatbar, 25" styrhöjare och en freestylepall så jag når upp till styret. Nu går den hur hårt som helst!

Jaja, enough of that. Vi kanske låter pöjkspolingarna plocka bort sina lappar så de inte kör fast så mycket, och så lämnar vi den här fantastiskt meningslösa tråden.