Oljebyte i kedjehus och slutburk

Pellegson

Välkänd medlem
29 sept 2009
112
1
6
Bollnäs
Har nyss köpt en Rave 550f -07.
Fråga 1:Hur fan byter man olja i kedjehuset??,den som är i nu är ju alldeles mjölkig!
Fråga 2: Finns det annan slutburk än orginal som passar min modell??
Fråga 3: Det sitter tydligen en annan fjäder i variatorn,fick med orginal också.Jag får ju för fan gasa som en tok innan den klipper till.Vilket varvtal ska/bör variatorn slå till på min modell?.
Ruskigt tacksam för svar!!
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Fråga nr1 kan jag svara på. Det finns ett ovalt hål i bukplasten precis under kedjehuset. Där ser du bottenpluggen för kedjehuset. Verktyget som behövs, kan vara insex i tum 3/16 eller torx nr t30, är inte säker.
 

Pellegson

Välkänd medlem
29 sept 2009
112
1
6
Bollnäs
Fråga nr1 kan jag svara på. Det finns ett ovalt hål i bukplasten precis under kedjehuset. Där ser du bottenpluggen för kedjehuset. Verktyget som behövs, kan vara insex i tum 3/16 eller torx nr t30, är inte säker.
Tackar Tackar:bigsmile:
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Det finns slutburkar till 550 motorerna, de ger dock inte så mycket men låter mycket och väger betydligt mindre än org. Tillslagsvarv är en smaksak men inte över 4000rpm då blir den nästan okörbar, kan tänka mig att 3400 är ungefär org.
 

Pellegson

Välkänd medlem
29 sept 2009
112
1
6
Bollnäs
Det finns slutburkar till 550 motorerna, de ger dock inte så mycket men låter mycket och väger betydligt mindre än org. Tillslagsvarv är en smaksak men inte över 4000rpm då blir den nästan okörbar, kan tänka mig att 3400 är ungefär org.
Det låter bra det,jag är inte ute efter nån effektökning.Orginalburken är så risig så jag tänker byta och passa på att kanske låta lite mer :)
Min variators tillslag nog runt 4000rpm,måste nog göra nått åt det känner jag.