bra kombination för djupsnö?

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! jag tänker bygga mig en depsnow skoter nu till sommaren. hadde tänkt mig en rätt så lång matta (365) men vet inte hur stora kamar man ska ha? kör 90% i lössnö. hadde även tänkt mig ett par slydog eller powder pro skidior till det. och en 600cc motor med trim. finns de nå tipps och tricks för att få skotern att gå i djupsnö?
är inte så van vid skoter ombyggnationer så skulle vilja ha lite tipps typ drevning osv tacksam för svar! MVH
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Låg drevning, rätt så mjuka dämpare, attackvinkel är väl det jag kan komma på att man ska tänka på..
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
höga kammar, int för högt tillslagsvarv. bra fotsteg(släpper igenom snö) och att den inte hänger sig. burkrem och styrhooks är också bra helst om du är lite lättare:p
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Lätt, hög bak, flak attackvinkel, inte för breda/långa fotsteg, relativt smal spårvidd. Styre är smaksak men det ska passa när du står, gärna vertikal styrstång. Utgå ifrån en 800a när du väl håller på.
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
börja med en summit -00 till -03 och släng på en matta med bättre kammar så är du nog hemma utan större modifieringar, lämpligt om man inte är van att bygga om.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Jag skulle dock valt en monutin max 700...

Förlängningar till boggin och en bättre matta har du en skoter som fungerar till exakt allt...
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Men nu skrev han att han ska bygga en egen lössnömaskin, så tror han har lite värre planer än att förlänga och byta matta på en färdig skoter! :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
varför en trimmad 600?

om du ska köra i mycket snö och gärna uppför så brukar det bli mycket och långa fullgasrepor.något som en trimmad 600 kanske inte är lämpad till
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
ja varför trimma en 600 när det finns 800, och ett chassie från en elan så skidorna inte sitter för brett. och Artic cat´s nya hcr boggie och styre med hooks och burkrem så blir det hur häftigt som helst.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Varför är alla så kåta på 800:eek:r? det är inte en optimal motor... Finns väldigt många andra som kan vara mycket bättre bla 700 trippel ifrån en yamaha, där finns det kraft så det räcker till, finns fler tal tillfällen den tar en 800:a.. annars har artic några äldre kraft paket som man kan använda sig av...
För mycket cc med grov komp och mycket hk gör bara så att grejorn slits mer, se som ski-doo rem ätare?

En ganska bra recept för en lyckad ren odlad snö racer...

Sk riktig framvagn och inga termosdämpre!

Lätt chassi,
där har du bla
iq rr (dock gillar jag inte hur det ser ut..)

Motor med vridet men ändå inte över kraften. För att få mattan att snurra sitter det i utväxlingen i primären, sekundären, drevning och drivhjulen till mattan, så att du kan vist få en gammal 550 att gå i puder... Bara man vill...
Rätta mig om jag har fel...
Större motor hör bara hemma hos turbo byggen annars räcker en 700 gott och väl!!

Sedan skall du ha en boggin som är lätt och är väldans många inställnings möjligheter (som PB boggin hos yamaha)<-- nu menar ja inte att han skall andvända den utan att den har många inställnings möjligheter! för att den boggin du nu väljer skall utrustas med mjuka dämpare och ställd för att lyfta skidorna så den surfar!
min mått för längden på den är 365, helst längre med då är vinklade skenor på slutet att rek
så man kan lättare hantera den på led.

Mattan som sagt på en löss snö maskin skall vara det min 44hk (tips där är challenger) (gärna väldigt hårda kammar)<-- av den anledningen att det skyfflar bättre i puder.

Skidor skall det gärna vara av plast och av ev slp pp xtx? heter dom så kanske?
Finns väldigt många trådar om skidor, med ett par ganska breda plast är att rek!!

Dämpningen fram skall ha ganska lång fjädringsväg och gärna vara lite hårda (i min värld så om boggin är ställd att få skidorna att flytta skall väl då dämparna pressa skidorna mot snön och få buken att flyta upp?)

en ganska upp vinklad slut del på chassit så inte snön fastnar där (lätt att det kan packas och gå tyngre vilket kan leda till fastkörning)

Förar miljön, hmm.... där i mitt tyckte skall du känna att när du står upp skall du nästan ha raka armar lite avslappnad! (för i löss snö står man 9 gånger av 10) i mitt tycke...
Du skall gärna ha styrhooks, för att det minskar risken för att helt enkelt tappa greppet om styret...
Sedan är en burk rem att rek, därför att när man burkar/skråar så kan man hålla ena handen på den och så har man hooken att hålla i..
sedan kraftiga fotsteg som inte är hala, och som släpper igenom snö

Det är väl mitt recept som jag kommer på..
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jag har kollar genom några projekttrådar nu och har hittat mkt intresanta saker. boggin har jag tankar på att bygga en egen då jag har hållit på med liknande mekanik förut. och valet av en 600är just för att jag känner en som har en krockad articcat MC med en 600i som jag hadde tänkt använda som en grundplatta.

fotsteg och sånna småsaker tillverkar jag själv så de känns bra. framvagnen är redan ganska hög på den (tidigare ombyggd i små skala) men byte av dämpare (fox float) är i min tanke. chassi modd tunnel etc, och när de kommer till plastbuken så är de överdrivet mkt plats så den kommer göras minder, antingen kapas och åter foga eller gjuta en helt ny i glasfiber. krock skydd skall utvecklas då de finns stor chans att träffa på dom här om kring.

styrstångens position skall ändras då hela ställningen till styret är instabil och svag. så de ändras givet vis.

när de gäller kylning så hadde jag tänkt aplicera ett antal kylare till då som sagt de är mk fullgas, och då kan den extra kylningen behövas.

har även planer på en "skruvkompressor" får jag tillgång till CNC maskin så kommer även en sån tillverkas. har mkt planer för denna gammla skoter. så fort de rammlar in lite pengar så kommer skotern köpas. =)
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Mattan som sagt på en löss snö maskin skall vara det min 44hk (tips där är challenger) (gärna väldigt hårda kammar)<-- av den anledningen att det skyfflar bättre i puder.

Skidor skall det gärna vara av plast och av ev slp pp xtx? heter dom så kanske?
Finns väldigt många trådar om skidor, med ett par ganska breda plast är att rek!!

Dämpningen fram skall ha ganska lång fjädringsväg och gärna vara lite hårda (i min värld så om boggin är ställd att få skidorna att flytta skall väl då dämparna pressa skidorna mot snön och få buken att flyta upp?)


Bra inlägg, men jag rättar/lägger till lite :)

Ska man åka lössnö och bara lössnö är det 51mm matta eller högre som gäller, MJUKA kammar är bättre på en renodlad lössnöare.

Skidorna du tänker på heter SLP Powder Pro, sen finns det massvis med olika skidor gjorda för lössnö. Finns massa trådar på forumet om detta.

Dämparna runtom ska vara ganska mjuka, detta ger bättre kontroll i pudret.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
På ett sätt är ju en 600 bättre då den är lite lättare, men vet inte om det är värt den besparingen mot den extra kraft som en 800 ger. Sen fuyngerar Powder Prona fint i lössnö då dom bär utav h.....e
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
för de sitter en 600 i objektet jag ska köpa den är lätt krockad avgasröret är lite buckligt och plasten är sprucken. och de lär pli PP skidor :)