LynxtuktarNs lynx 440 racing renovering/upp-piffning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
I brist på göra så drog ja ner i garaget en sväng me en flaska T-röd för fortsatt rengöring av motorutrymmet...:)

Fyfan åå, här vare dyngigt...:sick:


Uploaded with ImageShack.us

Nu ser det då hyffsat rent ut iaf.. :cheesy:
får putsa upp resten senare...


Uploaded with ImageShack.us

Nu är den högra sidan av framvagn rengjord o uppfettad ;)


Uploaded with ImageShack.us

Tidigare för nån dag sen så rengjorde jag bakre boggiedämparn samt gav fjädern en ny o fräsh lack, alltid något man måste göra...


Uploaded with ImageShack.us

Ajdå, denna balatarem hade sett bättre dagar i sitt liv i boggien på 440in....blir o göra en uppsättning nya så man har tills nästa vinter:) måst bara köpa lite material först:)


Uploaded with ImageShack.us

Det var allt för ikväll, kommentera gärna!

OBS!! Jag behöver tipps på vad som kan göras på han under sommarn ! :)
 
Last edited:

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Ser bra ut! :)
Roligt att du är noga också, man kan aldrig putsa för mycket!

Hmm.. drop brackets och better boards? :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ser bra ut! :)
Roligt att du är noga också, man kan aldrig putsa för mycket!

Hmm.. drop brackets och better boards? :)
Betterboards har jag haft i tankarna rätt länge, men jag har som inte kommit på nå bra o Snyggt sätt att montera dom, utan att få fula hål av dom borttagna nitarna från nuvarande fotförstärkningar, har du/någon nått tips på hur man kan göra? :p

Sen drop-brackets har jag inte riktigt fattat vad dom gör mer exakt o hur man monterar/bestämmer måtten på dom...visst höjjer dom boggien? :p
 

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
jag har samma problem på min iq nu när jag ska montera rörfotsteg så jag sätter bara nit i hålen så det inte ser tomt ut ;)

och ja drop brackets är det som höjer boggien och det gör väll igentligen ingen större nytta men den ser råare ut, och måtten tar du bara angående efter hur hög du vill att den ska bli,
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Aa okej, vi får se vad jag gör, troligtvis skippar jag betterboards men vi får se, kan ju hända att man kommer på nåt klurigt, detdär med "rörfotsteg" lät mkt intressant ! :)

Ang drop-brackets så tror jag att jag gör ett par så fort jag får tid o kommit på nån bra design på dom :)

Men fortsätt att vräka på med förslag på vad som kanske kan göras! :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Tjenare, nu har jag vari i garaget igen o bara för skojs skull så kollade jag vänster framvagn efter nå glapp....då hittade jag ett stort glapp i nedre länkaget om de nu het så....:argh:

Så jag tvekade inte o slängde fram verktygen o började montera ner skiten..


Uploaded with ImageShack.us

Då när staget var avmonterat så ploppa den kulleden ut...fan, den har asså nött ner den inre lagerbanan totalt....vilket orsakat glappet...förbannat:mad2:


Uploaded with ImageShack.us

Men då såg jag denna skruv? ska man skruva ut den o sen bara pressa ut den inre pajjade lagerbanan eller? :hmmmm2: (det är det enda jag kan tänka mig)


Uploaded with ImageShack.us

Men vars fasen får man tag på en ny lagerbana o skit till det staget då? ja är rädd att man måste bygga eget på någe vis...? kom med tips på hur jag gör tack!

He va allt för ikv:smile1:
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Hålet kan du ju alltid svetsa igen, sen bara borra upp ett nytt hål :)
Vet inte men borde väll fungera med bussningar istället för lager? (Ingen aning om det fungerar, kom bara på det, så rätta om jag har fel)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
tycker också det borde funka med nå bra bussningar, det rör sig ju ändå inte allt för mycket där
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Hålet kan du ju alltid svetsa igen, sen bara borra upp ett nytt hål :)
Vet inte men borde väll fungera med bussningar istället för lager? (Ingen aning om det fungerar, kom bara på det, så rätta om jag har fel)
tycker också det borde funka med nå bra bussningar, det rör sig ju ändå inte allt för mycket där
jaa jo det är ju sant, som du J.Eriksson säger: "det rör sig ju ändå inte alltför mycket där" så då borde det väl funka tycker jag också, vi får se helt enkelt:) ska försöka få tag på ett par bussningar först :)

Sen har jag en fråga angående motorn: Jag har funderat på att lyfta ur motorn för rengöring och ev genomgång samt fetta upp styrningen som sitt jävulskt svåråtkomlig då motorn är i... men nu till frågan: Hur gör jag med kylarslangarna? jag måst väl tömma motorn på kylarvätska först? o hur gör jag det på bästa sätt? sen äre nånting speciellt man ska tänka på OM jag nu bestämmer mig för att lyfta ur motorn? =)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
det är väl bara tömma motorn på kylarvätska och lyfta ur skiten. Vet inte om det finns nån speciell urtappningsplugg men annars kan man ju ta lös slangen där den går in i motorn under grenrören och låta allt vatten rinna ur genom buken(finns ett hål för det ungefär mitt under motorn).
när du monterar tillbaka den så tänk på linjeringen
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
tjenare!

Nu äre bara en skriftlig uppdate men vafan...

Det som hänt i garaget hittils är typ bara rengöring av skotern, orkar inte bulta lös motorn, kändes nästan onödigt då jag inte har nån anledning till att slänga upp han på ett bord bara för rengöring av litelite smuts o för att sen kasta i han igen ...så det blir inget av det.

Men jag har funderat på att skicka efter en beställning på lite lulllull snart ;)

Snart kommer en större uppdate då jag ska ev isär med boggien totalt :)

kommentera nu föfan! behöver feedback på vad som kan förbättra utseendet osv :)
 
Last edited:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Tjenare!

Nu blire en mestadels skriftlig uppdate om nuläget hur det ser ut! =)

Jag satte mig ner o skrev ihop en komplett checklista på vad som måste göras/gjort.

Den lyder som följande.
Inköpslista:
.Ny matta
.Avgaspackning/insugspackningar/kedjehuspackning
.Balatarem
.Diverse kullager
.Oljor osv
.Nya insugsgummin
.Nya tändstift

Checklista. (det som är kvar dvs)
.Polera klart chassiet
.Nya lager i kedjehus ska monteras
.Nya insugsgummin
.Fixa den pajjade kulleden i alu-staget i framvagn
.Lämna in primären på service! =)
.Ev spänna på framdämparna Hö/Vä

Onödigt lull-lull ;)
.Vaxa huven
.Polera vissa delar
.Göra klart luftinsläppet som ja påbörjat nu på variatorsidan (helt onödigt på min maskin men vad gör man om man har tråkigt o för mkt tid i garaget =) )

Bonusbild bara.


Uploaded with ImageShack.us
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Nu har det hänt lite mer i garaget!

Gjort klart det onödiga luftinsläppet 75% nu, bara lite popnitning kvar...

Här här lite bilder såsom he ser ut nu.:amuse:

Dålig kvalla på bilderna med det får ni leva med :)



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

De va allt! =)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
snyggt, gjorde ett sånt där luftintag på min enduro 600 för några veckor sedan, hoppas på att de blir bra och att de håller
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Uppdate nu igen! =)

Nu har jag gjort lite småsaker, skickat iväg en beställning på lite packningar å dylikt. Som förhoppningsvis kommer i veckan, då blire o montera ihop lite grejer, äntligen! =)

sen har jag polerat klart förstärknings-skenorna:p


Uploaded with ImageShack.us

chassiet fick sig en sista snabbövergång med autosol, så nu äre 100%klart, på vänstra sidan iaf...


Uploaded with ImageShack.us

Förberett grenröret för lite värmelack =)


Uploaded with ImageShack.us

Det var allt, imorrn ska jag ta tag i bärarmen o borra upp den till 22mm o klämma in en busning där =)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har du testat nåt värme lack som funkar på Y-röret? Jag testade på min förra skoter men det lossade nästan direkt och blev grådassigt. Den lacken skulle tåla 800gr tror jag det stod på bruken...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.