Variatorfel? mxz 700 -01

FanatiC

Medlem
6 feb 2009
44
0
1
Östersund
Hallå!

Har precis fått tillbaka min stator som jag lämnat in på renovering, skoter startade på en gång men nu hör jag ett rasslande ljud när jag axxar, bromsar eller svänger. (han köra skotern 20m efter jag köpte den då gick statorn sönder)
om jag bromsar så pulserar det i bromshandtaget aldrig känt nå liknande

rev isär primär variatorn men ser inget trasigt där, satt ihop den och efter 2 minuters körning så kan jag inte ha skotern på tomgång för den vill dra iväg, skotern börjar dra vid 1800 varv och känns otroligt slö vid lågvarv och efter 80kmh så händer det inte så mycket mer tycker jag

några ideer?

Tack på förhand

//Lars

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Vibrationer i bromshandtaget vid bromsning brukar bero på skev bromsskiva. Känns även bromskraften ojämn?

Om variatorn driver redan på tomgång skulle jag gissa att du behöver justera isär sekundärvariatorn. Du kan se om primären börjat växla eller om den driver pga att remmen är "för kort", dvs att den ligger för högt på sekundären. Har du precis köpt ny rem?

FanatiC

Medlem
6 feb 2009
44
0
1
Östersund
Vibrationer i bromshandtaget vid bromsning brukar bero på skev bromsskiva. Känns även bromskraften ojämn?

Om variatorn driver redan på tomgång skulle jag gissa att du behöver justera isär sekundärvariatorn. Du kan se om primären börjat växla eller om den driver pga att remmen är "för kort", dvs att den ligger för högt på sekundären. Har du precis köpt ny rem?
Jag hann inte köra så mycket igår men angående ojämn bromsvärkan kände jag inte riktigt, tyckte den bromsade okej, om jag nöp bromsen helt så kändes inga vibrationer, men man kanske ska byta bromsskiva,klossar och krysskilen kanske? bromsskivan glappar ganska mycket men det gör även sekundären också..

jag ska skruva isär primären igen för jag tror jag satt ihop den fel igår och därför drar den iväg på en gång (glömde märke upp hur den satt)

//Lars