I teorin så fungerar inte nerdrevning med helixen som sitter i 43-47. Man kör mer på högre växel och högre vinkel i helixen som gör den mindre känslig för backshift och ger mindre remtryck på sekundären.
Hur det fungerar i verkligheten är ju en annan femma.
QRSarna verkar villja gå med högre helixvinklar än HPV roller som fanns tidigare så det kan lika gärna bli bättre när man kör mer mot högre vinkel och därför får snabbare uppväxling.
Ingen som testat att dreva upp??
Hur som helst så är 21/49 en klockren drevning rent mekaniskt i XP kedjehuset, Är skitsvårt att montera den för att det blir nästan inget slack på kedjan, nästan så sträckaren blir överflödig.
Teorin är ju intressant då man måste bygga den praktiska lösningen på några antaganden, det var en reflexion.
Att variatorsetupen sedan ska arbeta mot ECU:n därute i verkligheten är en annan men det får BRP säkert till med några nya mappningar inför nästa säsong.,
En fråga dock av rent intresse eller glömska då det är 10-12 år sedan man höll på justera, knäcka kedjor och förlänga dem osv.
21/49 ska väl tarva en längre kedja typ 106 mot standard 102, det skulle gå lika bra att sätta 19/45 och slippa tighta kedjan eller byta densamma, skillnaden i utväxling däremellan är ju försumbar .
Mitt motoriska och empiriska minne av extremt sträckta kedjor är att visst, det känns bra med verklig direktkontakt i linan hela vägen men belastning och påkänning i lager och drev ökar markant i kedjehuset och märks rätt snart med en hel del metallflisor i oljan.
Men somsagt, 10-12 år gamla erfarenheter , kvalite´n på drev, lager och kedjor kanske är högre idag (skulle dock förvåna mig).
Jag antar att det finns en del undantag och begränsningar av möjliga lösningar för de officiella ändringarna av främst ekonomisk karaktär, förutom linjering givetvis så personligen hade jag börjat i primären med tuffare sättning och sedan förljt linan bakåt innan neddrevning även om jag anser att en maskin typ Freeride inte behöver vara växlad för runt 150 kmh.