Neddrevningen av Freeride

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Hur upplever ni som hunnit göra neddrevningen att skotern går? Går den på väldigt mycket högre varv än innan när man kör på led?
Att den blir roligare i lössnö förutsätter jag men det vore intressant att höra om den blir väldigt mycket tråkigare på led/sjö.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Hur upplever ni som hunnit göra neddrevningen att skotern går? Går den på väldigt mycket högre varv än innan när man kör på led?
Att den blir roligare i lössnö förutsätter jag men det vore intressant att höra om den blir väldigt mycket tråkigare på led/sjö.

jag tror inte på neddrevningen alls.. de förskjuter bara problemet..
har folk här i kiruna som har hållit på å laborera med variatorerna..dom har fått dom att funka så remmarna håller 100mil ungefär med originaldrevning..

problemet med att när du drevar ner dem är att du får mindre spinn på mattan och de brukar resultera att den slutar mata tidigare...

ang. om den blir tråkigare på led/sjö. maskinen är inte byggd för å studsa på led desto mer..den ska hoppas och studsas utanför spåret.
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
jag tror inte på neddrevningen alls.. de förskjuter bara problemet..
har folk här i kiruna som har hållit på å laborera med variatorerna..dom har fått dom att funka så remmarna håller 100mil ungefär med originaldrevning..

problemet med att när du drevar ner dem är att du får mindre spinn på mattan och de brukar resultera att den slutar mata tidigare...

ang. om den blir tråkigare på led/sjö. maskinen är inte byggd för å studsa på led desto mer..den ska hoppas och studsas utanför spåret.
Tror att du är ute och cyklar nu, för mattan går ju inte över 130km/h när du klättrar eller snurrar omkring på en myr det enda som påverkas negativt är toppfarten vilken även med neddrevningen är tillräckligt (över 130 iallafall). Har bara hunnt köra 30 mil neddrevat men det verkar åtminstone vara ett steg i rätt riktning får väl återkomma till vintern när man kört i rikligt med puder igen.
 
R

RevMan

I teorin så fungerar inte nerdrevning med helixen som sitter i 43-47. Man kör mer på högre växel och högre vinkel i helixen som gör den mindre känslig för backshift och ger mindre remtryck på sekundären.
Hur det fungerar i verkligheten är ju en annan femma.
QRSarna verkar villja gå med högre helixvinklar än HPV roller som fanns tidigare så det kan lika gärna bli bättre när man kör mer mot högre vinkel och därför får snabbare uppväxling.


Ingen som testat att dreva upp??

Hur som helst så är 21/49 en klockren drevning rent mekaniskt i XP kedjehuset, Är skitsvårt att montera den för att det blir nästan inget slack på kedjan, nästan så sträckaren blir överflödig.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
I teorin så fungerar inte nerdrevning med helixen som sitter i 43-47. Man kör mer på högre växel och högre vinkel i helixen som gör den mindre känslig för backshift och ger mindre remtryck på sekundären.
Hur det fungerar i verkligheten är ju en annan femma.
QRSarna verkar villja gå med högre helixvinklar än HPV roller som fanns tidigare så det kan lika gärna bli bättre när man kör mer mot högre vinkel och därför får snabbare uppväxling.


Ingen som testat att dreva upp??

Hur som helst så är 21/49 en klockren drevning rent mekaniskt i XP kedjehuset, Är skitsvårt att montera den för att det blir nästan inget slack på kedjan, nästan så sträckaren blir överflödig.
Teorin är ju intressant då man måste bygga den praktiska lösningen på några antaganden, det var en reflexion.
Att variatorsetupen sedan ska arbeta mot ECU:n därute i verkligheten är en annan men det får BRP säkert till med några nya mappningar inför nästa säsong.,

En fråga dock av rent intresse eller glömska då det är 10-12 år sedan man höll på justera, knäcka kedjor och förlänga dem osv.

21/49 ska väl tarva en längre kedja typ 106 mot standard 102, det skulle gå lika bra att sätta 19/45 och slippa tighta kedjan eller byta densamma, skillnaden i utväxling däremellan är ju försumbar .
Mitt motoriska och empiriska minne av extremt sträckta kedjor är att visst, det känns bra med verklig direktkontakt i linan hela vägen men belastning och påkänning i lager och drev ökar markant i kedjehuset och märks rätt snart med en hel del metallflisor i oljan.
Men somsagt, 10-12 år gamla erfarenheter , kvalite´n på drev, lager och kedjor kanske är högre idag (skulle dock förvåna mig).

Jag antar att det finns en del undantag och begränsningar av möjliga lösningar för de officiella ändringarna av främst ekonomisk karaktär, förutom linjering givetvis så personligen hade jag börjat i primären med tuffare sättning och sedan förljt linan bakåt innan neddrevning även om jag anser att en maskin typ Freeride inte behöver vara växlad för runt 150 kmh.
 
Last edited:
R

RevMan

Har ju som sagt inte kört summiten nerdrevad men några tidigare maskiner jag haft har jag märkt när man drevar för lågt för orginal variatorsetup. RE600 -08 tyckte jag matade på bra mycket bättre med orginal drevning än när jag gick ner 2kugg på övre drevet.
Kan ju som sagt bli tvärt om på just summit eftersom helixen går mot högre vinklar.

Kedjan blir ju inte extremt sträckt när den väl sitter där, man sträcker upp den en bit med sträckaren men det är svårt att montera kedjan och dreven när man har så lite slack och det blir mycket större radie runt sträckaren än med 19/45.

Jag personligen upplever att det blir mindre metallspån i XP än REV, jag tror att glidklacken på sträckaren är betydligt snällare mot kedjan än vad rullen i tidigare kedjehus är. Upplever också att man sträcker kedjorna mindre i XPn än i REV

Vet inte vad den verkliga toppfarten ligger på men vid 1:1 utväxling så ska den gå ca 130km/h vid 8000varv med 21/45.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
130 km/h vid 21/49 menar du, den gör ju närmre 160 knyck med 21/45 drevningen. Nästa vecka snör jag på 441 ramperna, tror att den lägre drevningen mår bra av en ramp som trycker på lite mer.

Jag har redan drevat om, och använder man maskinen mer som en crossover är 21/45 drevningen bättre lämpad kan jag säga direkt. Om man däremot kör mycket lössnö tror jag man gör rätt i att dreva ner.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Original 21/45 ger 2,14 och 102 länk kedja

21/49 ger 2,33 och 104 el 106 länk kedja
19/45 ger 2,37 och borde fungera med 102 länk kedja.

Hursom, original är väl 102 länk så kedjan bör bytas men det beror väl på vad det står i BRP:s officiella ändringspaket om det finns ett sådant, finns det inte så bilir det väl olika åtgärder beroende på ÅF kundservice.

Toppfarten har ju i slutändan ingen betydelse för andra än dragracers och de allra extremaste längsta klättringarna som vi inte har i Sverige men ändå finns det en del som vill att maskinen ska göra 140-15 gps fart utav någon anledning men då behöver de ligga över rekommenderade rpm så det är ju enkelt för ÅF via BUDS att se hur deras körcykel ligger för att balansera åtgärderna mellan personlig anpassning och när klockan börjar ticka pengar för kunden.

Finns en stor fördel med allt detta, många kunder kommer att bli medvetna om variatorsetuoens betydelse och därmed utveckla både sitt åkande och möjligheterna att själv optimera sin maskin.
BRP kommer att se över sina rempriser, det är heller inte en dag för tidigt då man köper 377 o 391 för 130-150 USD från NA jämfört med 2 K här.
OT men möjligheterna borde finnas att vi kunder fortsätter att pressa och ifrågasätta de löjliga påslagen på OEM reservdelar som är i Skandinavien.
Ingen rim och reson gentemot fraktpriser på sjöcontainrar , hantering osv och det dubbla till tredubbla påslaget hamnar ju inte i vår lokala ÅF:s ficka utan norpas någon annanstans.
Borde finnas någon skotertidning som gör en artikelserie om detta också tycker man.
 
R

RevMan

130 km/h vid 21/49 menar du, den gör ju närmre 160 knyck med 21/45 drevningen. Nästa vecka snör jag på 441 ramperna, tror att den lägre drevningen mår bra av en ramp som trycker på lite mer.

Jag har redan drevat om, och använder man maskinen mer som en crossover är 21/45 drevningen bättre lämpad kan jag säga direkt. Om man däremot kör mycket lössnö tror jag man gör rätt i att dreva ner.
BRP har gått ut med att antingen 19/45 102kedja eller 21/49 104kedja ska monteras beroende på vad som finns på lager.
19/45 är det aldrig tänkt att det ska sitta i kedjehuset för det finns inte med på listan men med 21/49 så ska den gå 119,7km/h vid 8000varv och 1:1 utväxling på variatorerna, nu växlar dom ju högre än så i verkligheten.
Med orginaldrevning 21/45så ska den göra 130.3km/h