Aerocharger Turbo Kit

SEEYA

Medlem
6 nov 2008
32
0
1
Tierp
Hej hej. undrar om nån har nån erfarenhet av Aerocharger turbo kit?
vart sugen på ett sånt till rushen.
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
å vad tror ni om turbon? är dom nått att ha? dom har ju upphört att tillverkas några gånger??
 

Tekniknörden1

Semi PRO sledder
7 mar 2011
39
1
0
Aerocharger är synnerligen aktiv och välmående företag. Har personligen ingen erfarenhet av dessa. Men fakta man kan läsa sig till är att de har variabel turbin geometri (VTG). Goggla det gärna, intressant läsning. Garretts version heter VNT sitter bland annat i Audi 2,5 tdi.
Fördelen med VTG är att turbin hjulet ställer om sig, mot motorns belastning, vilket ger ett väldigt lågt turbolagg. Plus att det inte behövs någon wastegate.
Aerochargers signum är annars att de har en intern smörjning. Vilket gör att man inte behöver hålla på med någon pump. Den interna smörjningen gör också att man kan placera den hur som hälst. Men behöver inte ta hänsyn till att axeln ska vara horisontal.

4995 dollar för ett kit, ca 33000kr plus frakt och ev tull. Får väll ses som prisvärt.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Aerocharger är en bra turbo i teorin, men i praktiken så är det något som inte stämmer. Dom har mycket högre charge temps än en tex garret. Därav kommer det att HM har tagit fram sin vatten/luft IC, för att kunna få ner tempen lite. Dom bygger även lite mer mottryck än en garret.
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
okej tror du de är något att satsa på?? tänkte köpa bara turbon å bygga själv.. skönt att slippa oljepump å grejer
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den uppfatningen jag fått är att dom håller dåligt , är ofta slut trots att dom haft olja och inte blivit utsatt för kolvrester , dom är dessutom svin dyra att repa , lika mkt eller mer än vad ett nytt garret aggregat kostar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Dom som jag pratat med som kört airocharger för mer än 10 år sedan på skoter var väldigt nöjda då dom inte gav något lagg alls att tala om och enligt den snubben som var insatt då höll dom tillräckligt bra för en skoter,. Till en hoj eller bil som går flera tusen mil var det värre för dom verkade bara hålla några tusen mil på 4 takt och det duger inte.

Dom två stora fördelarna är ju att slippa oljan och få blixtsnabb uppspol. Oljan som ska fyllas internt i turbon kostar visserligen enorma pengar litern men 1 liter räcker i flera år till en skoter.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Boost visst för 10 år sen va dom säkert snabbspoolade men utveckligen på turbos har varit stor sista åren.
visst en stor fördel är att man slipper oljepumpar å sånt men nej.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Boost visst för 10 år sen va dom säkert snabbspoolade men utveckligen på turbos har varit stor sista åren.
visst en stor fördel är att man slipper oljepumpar å sånt men nej.
Det finns ingen turbo idag som kan slå airchargern om dom inte har variabla turbinblad. Så frågan är nog bara priset hur mycket kostar andra märken som bygger på samma princip? Och man måste räkna in extra kostnaden för oljepumpen och ev uppgraderingar till elsystemet för att kunna driva oljepumpen. Eller om man väljer annan typ av oljepumpsdrivning.