Erics Snopro

Status
Stängd för vidare inlägg.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Lägger nu upp en liten tråd om nyförvärvet, en Snopro 440-07 med en 03:as f7 motor.

Jag köpte den död, och gamla ägaren sa att det mest troligt var ECU-boxen som hade gått sönder efter en sänkning. Då skotern ändå ska bli ett litet sommarprojekt så var detta inget problem.

Det som är gjort hittills är att jag har konstaterat att den gamla ECU-boxen var död. Provade stoppa i den i en bekants f7:a och märkte att den inte fungerade. Fick låna hans box och efter 3:e draget så hostade faktiskt kissen igång. Den fick gå en stund på tomgång, jag stängde av den och provade en andra gång, 1:a draget.

Nöjd for jag hem och började lusleta boxar. Hittade en till rätt kurs och beställde. Fick hem den och skruvade i. Inte lika lättstartad den här gången, men efter en stund så gick den igång:[video=youtube;HNR62KgEk4Y]http://www.youtube.com/watch?v=HNR62KgEk4Y[/video] Stod och gick en stund och jag fick för mig att stänga av den. Pillade i dödmansgreppet och den dog. Märkte sedan att dödmansgreppet var urkopplat? Och sen dess har den inte gått igång.

Ska och få prova den nya ECU-boxen i den bekantas skoter. Nu när föret är borta så har jag inte direkt brådska med att få skotern att gå, men det är såklart prio 1.

Lite annat som ska göras är:

*Tvätta och gå igenom
*Blästra och lacka a-armar samt spindlar
*Ny huv (crosshuv)
*Powermadd handskydd
* Ca Pro mtx skidor
*Avgasbandage
*Renovera samtliga dämpare
*Ställa om boggien enligt Stins1´s Resrekommendationer
*Montera en varvräknare
*Högre justerbar styrhöjare
*Lätt portning

Säkert en massa annat om bara pengar finns.

Nyss hemkommen

Inne i garaget

Avgassystem utpockat, låtahögtburk inköpt

För att skona golvet

Så långt hann jag ikväll

Bu eller bä?

Är det någon som vet hur man släpper på dom bakre vändhjulen, vad ska man använda för verktyg?

Last edited:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag använde mig av variator verktyget till xp för att få lös "muttrarna"

ett tips är att du styvar upp motor utrymmet me stag för som de är nu så kan du kränga chassit rätt mycke där fram.

De är bara att du hör av dig om du behöver nå hjälp me ått
Hur ser det verktyget ut? Har tyvärr ingen xp ;) 07:an har de där stagen original =)

Tack, jag kommer säkert att höra av mig!

ja säger grattis å hoppas du får ordning på maskinen! :)
Tackar! :)

roligt att du har kickat igång ett projekt!
Tacktack! :)

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Roligt att du är igång igen!! :) fart å fläkt i dig!.. det är bara du använder lite kraft från din Biffiga broder så löser det sig :)

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
är det original ca skidortna på den just så behöver du verkligen inte byta mot mtx när dem fungerar perfa i lössnön,
sen så kan det nog bli bra med lite portning:)

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Okej, tack! Angående skidorna så ska jag mest byta eftersom den ska gå i vitt tema. Vita skidor tycker jag är så grymt snyggt!

Jag har fått tag i ett verktyg av en bekant :) Ska fortsätta skruva imorgon.

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Vore jag du skulle jag porta och sedan kasta "levaomutavsatan" burken åt h-vete, för effekten portningen ger tar burken bort och öm du nu vill ha en maskin som lever om så köp då en Tikka PPC ljuddämpare. Lever om och tappar inte effekt, utan i bästa fall ger den lite. Sen petar du dit en tändkil och ett munstycke i soppaslangen..

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Vore jag du skulle jag porta och sedan kasta "levaomutavsatan" burken åt h-vete, för effekten portningen ger tar burken bort och öm du nu vill ha en maskin som lever om så köp då en Tikka PPC ljuddämpare. Lever om och tappar inte effekt, utan i bästa fall ger den lite. Sen petar du dit en tändkil och ett munstycke i soppaslangen..
Haha, den som lever får se!

Idag så rev jag isär framvagnen, slänger upp någon bild när jag får tid :) Sen så for jag och fick ECU:n testad, stendöd..

Så antingen köpte man en halvtrasig box, eller så är det en generalkortis som gör att maskinen käkar boxar. Vad tror ni?

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag tror på att inte chansa och slänga på en ny ECU-box. Ska byta ut kabelstammen, statorn samt skaffa mig en mätare innan man köper en ny box.

Såhär står den nu

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå

Titta vad som ramlade ur!

Detta ska bytas ut mot 04:ans kabelstam.

Och såhär ser det ut i garaget nu :)

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ahh så den dök upp här:)
Har ju glömt att nämna båda gångerna du varit förbi att ja har en sån PPC burk till övers:)
Annars så gör du samma mod. som ja gjorde istället:) Fast de kostar ju nån krona extra då istället.

Sen som jag sa så för att slippa ta lös svänghjul och köpa en annan krysskil så bygger man enkelt en justerbar trigger istället:)

/Mvh Fredrik

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tusen tack än en gång för att jag har fått vara och kolla upp skotern samt boxen Fredrik!

På skruvfronten går det lite segt.. Men jag har lekt lite med photoshop och fått fram en bild på ungefär som jag har tänkt att den ska se ut!

Tror jag sparar originalskidorna och skaffar vit skidkrokar istället. Sen så ska vitsvarta Powermadd på också :)

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Grymt köp! roligare skoter får man leta efter;)

Men färg valet med vitt vet jag ej då varenda kotte har svart å vitt. bara en vänlig tanke mvh anders

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tack! Kul att höra :)

Angående färgvalet så förstår jag vad du menar.. Men även fast det är uttjatat så måste jag bara ha en vit skoter :)

wiktorin

Medlem
4 nov 2007
43
0
1
hemma
Ahh så den dök upp här:)
Har ju glömt att nämna båda gångerna du varit förbi att ja har en sån PPC burk till övers:)
Annars så gör du samma mod. som ja gjorde istället:) Fast de kostar ju nån krona extra då istället.

Sen som jag sa så för att slippa ta lös svänghjul och köpa en annan krysskil så bygger man enkelt en justerbar trigger istället:)

/Mvh Fredrik
Ursäkta bispåret men hur bygger man en justerbar trigger
Mvh Roger

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Ingen fara! Om det är någon som vet så skriv det gärna i tråden :)

Har börjat riva motorn nu, och halva framvagnen har blivit blästrad. Det går inte fort men det går framåt! Lägger upp bilder då det har hänt lite mer...

Status
Stängd för vidare inlägg.