Variatorvikts funderingar

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hej. har lite funderingar kring vikternas utformning, en vikt med mycket böjd rygg borde väl växla mer progressivt (lite i början och mycket mer mot slutet) jämfört med en vikt som är rakare? Skulle ha gjort några vikter som växlar på i stort sett som original upp till 6000v för att sen bara kasta på för fullt.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Om du har 2 vikter i jämförelse , så kommer den du menar med så kallad mer böjd rygg , växla på hårdare än vikten som du menar är rakare (flackare) .

Vikten med flackare rygg kommer (varva mer) höja vartalet i början /mellan registret om vikten på båda vikterna är lika dan i gram .

Ett känsligt område att ge sig in på om man inte har 100% koll på det .

:ciao:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Om du har 2 vikter i jämförelse , så kommer den du menar med så kallad mer böjd rygg , växla på hårdare än vikten som du menar är rakare (flackare) .

Vikten med flackare rygg kommer (varva mer) höja vartalet i början /mellan registret om vikten på båda vikterna är lika dan i gram .

Ett känsligt område att ge sig in på om man inte har 100% koll på det .

:ciao:
Har inte alls så stor koll på allt vad gäller vikter, är ju lite därför jag frågar här;) i hopp om att någon "storfräsare" ska uttala sig. Skulle som sagt behöva ha vikter med en form som är snäll i början men riktigt grymma mot slutet, i nuläget så är 58g original och funkar bra på låg/mellan registret men när laddtrycket kommer så övervarvar den. Med 76g vikter så varvar den typ 8-8200 och skjuter på som f@n men känns som en strypt br250 på låg/mellan..
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Hej igen .
Ja jag självutnämner mig inte som "storfräsare" :lol: , men tycker jag kan svara på det jag har rätt bra koll på utan att förvirra något eller påstå något jag inte vet .

Tycker du borde sattsa på justerbara vikter , det där med slipa vikterna kan bli att man förstör ett par innan an hittat rätt , och vikterna är ju inte så billiga , men kan man det så kan man hitta det där sista gobiten i variatorerna via den vägen .

Kolla på Heavy Hitters , sen har du Supertip , Heel Klicker , de två förstnämda har väldigt fin justermöjlighet på gram antalet , men alla 3 typerna är kanon vikter , självklart får du ju olika svar om vilken som är bäst beroende på vem du frågar , men du kommer inte bli misnöjd vem än du väljer utav dom .
Mitt lilla tipps

:ciao:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det är justerbara jag kör med nu, MTX 71g i grundvikt. Men fast jag provat med bara grundvikten och hårdare fjäder så växlar den på lite för mycket för vad effektkurvan tillåter i det lägre registret:( och blir nästan för lite på toppen. Därav att jag börjar fundera på att labborera med formen på vikterna.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
instämmer , justerbara vikter ! då har du möjligheten att vikta dom lätt i början (närmast) bulten och tyngre på toppen så dom matar hårdare i slutet , sen finns det fler vägar att gå för att åstakomma det du är ute efter tex en helix som är flackare i början och brantare i slutet ( 45/55 tvärt om vad man vanligtvis använder på en sugmotor) , jag har ingen personlig erfarenhet av turbo bestyckade variatorer men de borde finnas flera här med tips ...

du han skriva före mig :
du har för tung grundvikt , då tappar man möjligheten till justering , skaffa lättare
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Okej .
Kommer fram lite mer o mer vartefter vi skriver :happy: ,
Kan du beskriva lite bättre hur du menar att den beter sig , över varavar den i början eller ligger för lågt eller ? .

Då den växlar ut fullt , ligger den för lågt på varvtalet då eller ? , är ju bra att få så mycket info som möjligt om du skall kunna få så rättvisa tipps som möjligt .

Men du har ju justerbara vikter , så då kan man ju slipa dom oxå , men försök hitta rätt fjäder/vikt i gram/helix som ligger så nära som möjligt innan du börjar ändra formen på vikten .
:ciao:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Tror problemet med mtx vikten i detta fall är att det är rätt mycket massa vid bulten på dessa och sen går det bara vikta 5gram per hål.
Så jag tror att ett par supertips av snällare variant alltså inte X utan deras trail a vikt på 50gram skulle funka fint med 2st 7gram i toppen och sedan lasta på mer vikt neråt på vikten efter behov.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Med std variatorbestyckning så gick den bra på låg/mellan, men när laddet kommer vid typ 5500-6000v så varvade den över på typ en sekund. (effektkurvan ser nog ut som en backhopps backe) efter lite disskusion så handlade jag 71g MTX vikter och tyckte att den blev bedrövlig på lågfart men riktigt impad på hur hårt det drog i styret när laddtrycket kom. köpte en annan fjäder med 185-320 (org 165-310?) blev då ytterst lite bättre på låg men även lite sämre på hög, sådå viktade jag på till 76g men vet inte riktigt om det gjorde någon skillnad:unsure:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Som Asker säger så är dom rätt tunga längst in, men det kanske kan gå att fräsa bort lite? ska ta och kolla på det. hur är heel klciker vikterna då? många verkar ju prisa dom.. har funderat på att vikta av lite och prova att dreva upp ett par kugg på lilla drevet också, eller är det fel väg att gå? annan helix har jag faktiskt inte tänkt så mycket på..
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16

Som nämts tidigare av några så är det via vikten du skall arbeta dig fram , byta primärfjädern löser nog inte riktigt det här problemet , du får nog bara lite högra startvarv med alternativet du valde .


Heel Clicker är bra och nyper i hårt i starten och ger bra resultat i övrigt oxå , men får jag ge förslag så ta en titt på Supertip som Asker kör med , eller Heavy Hitter , där har du två vikter med bra viktmöjlighet och med fina steg i viktminskning/ökning , kanske lite mer lättjusterad för dig också .



En helix som är på mindre grader i början kan också fungera , så växlar den inte ut så fort i starten och den bygger upp varven fortare .


Det är ju tyvär bara testing testing som gäller då man modifierar och ändrar motorns karaktär , med trimning pipor turbo eller vad man nu ökar effekten med och hur mycket ork du har i motorn , en turbo ger ju rätt bra med power då den börjar ladda ..

Konsentrara dig på vikterna och få rätt gram på dom så kommer du nog lösa det

:ciao:
 
Last edited:

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Kan tyvär inte ge dig något riktigt riktmärke , men om 60-42 är standard så behöver du nog inte så radikalt som en bakvänd , kanske 50-42 , om skotern låg bra på varven vid fullgas så du inte måste ändra något där oxå ,, du vet testing testing .

Bästa är ju om du känner någon som har en annan helix du kan testa med och se vart du hammnar med den , då har du ju en liten referens punkt .

:ciao:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
jo, kanske en rak helix skulle kunna funka bra.. har ju en helix liggande någon stans som blivit över förut, ska kolla vad det är för grader på den.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
60-42-36 sitter det i original, den jag hade liggande va 64-38-25. sämre vinklar för min del de.. vad tror ni om en rak 48 eller 44? blir ju snällare ifrån början och vassare mot slutet än dom jag har, om jag har fattat det rätt?

och kanske ha lite lättare vikter.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de låter bra tycker jag , eller en 44/48/36 :) , sista siffran är inte en vinkel på team utan ett mått på hur lång den 1a vinkeln är om jag nu har fattat det rätt
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Du har väll team variator va? jag har en med två raka, 42 och 48 kanske? sen en med 3 vinklar typ 58-42-38 och en till lite annorlunda. Edit: det var inte 3 vinklar alltså