Variatorvikts funderingar

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: Variatorvikts funderingar

Du har väll team variator va? jag har en med två raka, 42 och 48 kanske? sen en med 3 vinklar typ 58-42-38 och en till lite annorlunda. Edit: det var inte 3 vinklar alltså
Jo det är en team, men det finns ju olika där också. 4 eller 8 skruvar på helixen, jag har 4

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16

En fundering ang vinklarna ni pratar om på era helixar , ärni helt 100% på det ni säger ? , polaris har även 3 vinklade helixar , den gåralltså i 60 grader en bit , sen blir den42 en bit sen på slutet 36 grader . en så kallade 3 vinklad helix .

Sen har vi den proggresiva som sluttar från ex 60 grader nertill 35 grader .

Och en rak med samma vinkel hela vägen ..

Går din skoter bra och varven ligger bra på toppen med 36grader , då den varvar ur , då skall du ju bibehålla den vinkeln på slutet , ochkanske få tag i en som startar med ex 50 , en proggresiv Helix typ 50-36 .

Alternativ som du är inne på en rak med dom vinklar dunämner om du kan låna någon kanske o se hur den reagerar .

Skramla ihop lite helixar , ett par vikter du kan justera ,sen ut o testa testa testa …

:ciao:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs

En fundering ang vinklarna ni pratar om på era helixar , ärni helt 100% på det ni säger ? , polaris har även 3 vinklade helixar , den gåralltså i 60 grader en bit , sen blir den42 en bit sen på slutet 36 grader . en så kallade 3 vinklad helix .

Sen har vi den proggresiva som sluttar från ex 60 grader nertill 35 grader .

Och en rak med samma vinkel hela vägen ..

Går din skoter bra och varven ligger bra på toppen med 36grader , då den varvar ur , då skall du ju bibehålla den vinkeln på slutet , ochkanske få tag i en som startar med ex 50 , en proggresiv Helix typ 50-36 .

Alternativ som du är inne på en rak med dom vinklar dunämner om du kan låna någon kanske o se hur den reagerar .

Skramla ihop lite helixar , ett par vikter du kan justera ,sen ut o testa testa testa …

Jag kan inte speciellt mycket ang variatorer men på min helix står det iaf 60-42-36. Sen om det betyder att den har 3 vinklar det vet jag inte. Men en rak 44 och kanske lite lättare vikter tycker jag känns som ett bra startläge. Är ju lite svårt att testa testa testa också då snön försvann för 2 veckor sedan..

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16

De siffrorna på Helixen stämmer dom nog , men det var en som nämde något om att sista siffran skulle vara längden på första kurvan , det har jag aldrig hört , så det var det jag funderade om det var 100% säkert med en sån uppgift ? .

Att det står 60-42-36 på din helix tror jag också är de vinklar den har i 3 steg .

Men du får försöka fixa /låna några helixar tills nästa säsong o nöta på då o testa i ny snön , ingenting är fel då man testar , så den raka 44 ger dig bara mer att gå på *s*
Avnjut våren o sommaren tills vidare

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
ang team helixar:
står det tex 60-42.36 så betyder det att det är 2st vinklar 60grader och 42grader, .36 betyder att 60gradersvinkeln är 0.36" (tum) lång.

står det tex 60-42-F så är det en progressiv helix med 60graders start och 42grader slut.

står det bara 60 STR så är den en rak 60graders.

finns även trippelvinklade helixar men då står det lite mer siffror på dom
tex 60-44-42 (.46/.25/.25)

Sen är det vanligt att det står E eller ER på dom också och det betyder att de har backspår för att el-backen ska funka.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
ang team helixar:
står det tex 60-42.36 så betyder det att det är 2st vinklar 60grader och 42grader, .36 betyder att 60gradersvinkeln är 0.36" (tum) lång.

står det tex 60-42-F så är det en progressiv helix med 60graders start och 42grader slut.

står det bara 60 STR så är den en rak 60graders.

finns även trippelvinklade helixar men då står det lite mer siffror på dom
tex 60-44-42 (.46/.25/.25)

Sen är det vanligt att det står E eller ER på dom också och det betyder att de har backspår för att el-backen ska funka.
fyfan, du är ju som ett uppslagsverk du:biggrin1: dig skulle man ju ha stående i garaget:eyebrows:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Är det någon som hållit på och provat olika helixar? Som kanske kan svara på hur stor skillnad det gör med några grader? En polare hade nämligen några olika..