TSX500R "Dräparn" Quadbygge från scratch

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Tänkte starta upp en ny projekttråd.
De flesta känner kanske till mitt förra quadprojekt TSX250R.
Detta blir en utveckling av den.

Det blir ny ram, sving och en pipa (som original fast något kortare, för mindre botten och högre toppvarv)
Ny motor 500cc tvåtakt så klart. Inte för att 250 motorn gick dåligt, för den gick nog bättre än de flesta 250is jag känner till, men för att det är kul med mer power :)

I vinter fick jag tag på en flång ny KTM 500 crossmotor från 87, inte änns provstartad startad!

Ramen blir princip samma som 250ramen men lite grövre gods i rören och lite bättre material och sömlösa rör. Vissa små ändringar gör men det mesta är sig likt, den ställbara styrstången (vinkeln) försvinner då den är optimalt inställd nu.
Började bli lite väl mycket sprickor i den gamla ramen för att den skulle vara säker att köra med.

Men nu lite byggbilder.

Sista bilden innan den skrotades:

Nerskruvning påbörjad.

Började bygga en jig baserad på den gamla ramen:

Nya ramen påbörjad:

Motorn som syns på bild är en lika som den nya fast ej ny som används som mockup.

Börjar likna en ram nu...

inpassning av tanken.

Som man ser så återvinns vissa detaljer som tex styrstång och lagerfästet i ramen.

Sista bilden för nu, man hinner inte mer på en dag än så :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Herregud, du måste kliva in i verkligheten!
Sååå mycket garagetid som du har på en månad får inte jag ihop på ett år. Och jag har ganska mycket garagetid periodvis...
Myyycket avundsjuk.

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Har du aldrig tänkt på att sälja sånt här till tidningar ist för att ge bort det gratis här. Just såna här saker gör ju att man köper en tidning man normalt sett inte skulle köpt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Nej. Helt övertygat att fler ser dessa projekt här och på atvcenter, på ett forum får man respons och tips direkt.

Skulle någon tidning vara intresserade får de kontakta mig, jag tänker inte tränga mig på... det var en atv/quad tidning när jag byggde 250in som ville göra ett reportage, men de orkade väll inte åka upp hit och kika... det är dom som tjänar pengar, inte jag så jag lägger inte ner någon energi på det...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Har fixat fästen för frontbumpern och några fästen för plasten.

Tänkte försöka uppdatera med minst en bild per dag tills det är klart.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Så han är igång igen!
Råkade klicka in på din pixbox helt ovetande och såg användarnamnet, då var de bara att gå hit direkt och titta :)
Kommer bli lika jävla grymt som vanligt!

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
jahaja, ännu en tråd av asker där jag kommer sitta och dreggla och inte alls förstå hur fan han lyckas. helt sinnes! :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Har svetsat dit fotpinnarna och räknat ut vart svingbulten ska sitta.

Och här är fästena för svingbulten som ska skäras ut imorgon.

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Härligt bygge! blir kul i slutendan hur den kommer att bli! :)

Har du någon fundering på färgval,däckstorlek,mm?
/JN

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Det blir ungefär som förut.
10" fälgar fram och 9" bak ev 8" bak lite senare. Dock finns det både för och nackdelar med små bakhjul...

Plasten blir samma som förut alltså vit.
Ramen har jag inte spikat färgen på än men troligen svart eller kanske röd.