Polaris RMK 800 nyköp

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Hejsan, nu när snön har smält bort så har jag gått och köpt mig en ny skoter..
Skotern är en RMK 800 -02. Och jag undrar om det är något speciellt jag behöver tänka på när jag har den? några kända fel, osv.

Tacksam för alla svar!

Mvh Lukas

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Det viktigaste - Kolla upp alla motorfästen så att dom är hela. Se till att packboxen på variatorsidan är tät. Sätt dit en rejäl styrhöjare med justerbar vinkel. Montera betterboards.

Bör göras - Justera in bestyckningen, Renovera alla dämpare om det behövs. Kolla upp variatorerna samt matta plus drivhjul. Kolla oljan och spänn kedjan.

mindre viktig - Bossdyna eller höj orginaldynan för en skönare sittande körställning.

Sen har du en väldigt kompetent maskin.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
kolla över dina vesportar också å rengör dom! när ja kollade över mina så saknades det en 1,5x1,5 cm stor bit på vänstra.. om de är aluminium portarna som sitt i så byt ut till rostfria!

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Okej, ska kolla upp detta imorgon. Det sitter nya öhlinare i boggien så dom är fräsha. Men ska kolla till det andra.

Tack så mycket för svaren, det uppskattas! :)

Om det är någon som har något annat tips så får ni gärna skriva det :)

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Det viktigaste - Kolla upp alla motorfästen så att dom är hela. Se till att packboxen på variatorsidan är tät. Sätt dit en rejäl styrhöjare med justerbar vinkel. Montera betterboards.

Bör göras - Justera in bestyckningen, Renovera alla dämpare om det behövs. Kolla upp variatorerna samt matta plus drivhjul. Kolla oljan och spänn kedjan.

mindre viktig - Bossdyna eller höj orginaldynan för en skönare sittande körställning.

Egen erfarenhet? :p

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund

Kan bara hålla med ovanstående talare att detta göra mycket. Har själv gjort det på min SKS 800 (nästan samma skoter) och speciellt styrhöjjare och höjja dynan blir en helt annan skoter:)

Kolla även som olofmikael säger giljotinerna (eller hur det stavas:) de var ju i alu fram till 06 på 700 och 800 motorerna. Skramlar de lös eller går sönder då har du rätt feeeeet ras:)

Lycka till!

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås

Så du menar att det är viktigare att montera betterboards än att kolla olja och kedja???

Först å främst kollar man ves portarna precis som olofmikael sa.
Sen se över dom vanliga slitdelarna som lager, kedja, drev, variatorer osv.

Visst är det kul med lull som betterboards och boss dyna, men absolut ingen nödvändighet :)

//Ozzy

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Nej, jag har kollat igenom motorkuddarna och slitdelar osv! vesarna ska jag rengöra :) Men hur ser jag vad dom är gjorda av? ska ut ikväll o skruva en stund kanske, och vad ska jag rengöra dom med? Kolla även in min projekttråd!

Angående byta dyna o höja styret och sånna saker så kanske det kommer lite senare närmare vintern.. Men om jag hittar nåt klipp så kanske jag slår till!

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
orginalen är inte "urgröpta" så att säga som rostfria är, första bilden e aluminium (skotern gick skit bra även fast ena porten ser ut som den gör)
den andra bilden är de rostfrida som e "urgröpta" :)

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Va skönt! då hade jag trotsallt ett par rostfria! Du menar väl alltså 4kanterna som är typ svarvade eller vad dom är på ovansidan? =)

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Brukar skrapa bort det mesta med ett skavstål först, sen gå på med stålborsten till dremeln och till sist gnussa med thinner :)

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Är det nåt särskilt att tänka på när man demonterar avgasportarna eller är det bara att "bulta loss" dom där plastkonerna och lyfta rätt upp?

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
du tar loss skruvarna som sitt på sidorna, sen kan du ta loss hela paketet, (var uppmärksam på packningen därimellan..) å efter de kan du ta loss plastkoppen osv! va dock försiktig så du inte förstör gummina som sitt innanför såvida du inte ska byta ut dom.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
du tar loss skruvarna som sitt på sidorna, sen kan du ta loss hela paketet, (var uppmärksam på packningen därimellan..) å efter de kan du ta loss plastkoppen osv! va dock försiktig så du inte förstör gummina som sitt innanför såvida du inte ska byta ut dom.
OK, låter bra, tänkte så att inte brickor o fjädrar sprätter åt alla håll...

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
javisst, tänkte ju aldrig på de då ja lossa första gången, så när plastkoppen lossna så for även den lilla fjädern iväg nånstans! man lär sig av sina misstag :)

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
javisst, tänkte ju aldrig på de då ja lossa första gången, så när plastkoppen lossna så for även den lilla fjädern iväg nånstans! man lär sig av sina misstag :)
Jo jag hade i bakhuvut att den däringa fjädern kan ramla ner i motorn, låter inget vidare.