Prisuppgift fetta in vev...

morremorre

Aktiv medlem
9 mar 2011
54
0
1
Leksand
Är det någon som vet vad det kan kosta att lämna in skotern för att få veven infettad? Det är en Enduro 600 -03 med 550 mil på mätaren....

Eller du kanske finns i dalarna och kan bistå med hjälp på området under sommaren/hösten....prisuppgift?

Tacksam för svar!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Denna hysteri med dessa vevlager är garanterat överdriven.

Rev min 600 sdi motor efter 550 mil och det det hade inte läkt fett, den var hur fin som helst. För övrig har jag och mina 6 skoterpolare kört dessa rotaxsnurror nu i 3 säsonger och ingen har varken skurit eller haft vevhaveri. Då har det vart både 600 sdi, 800 ho, 600 ho, 800 powertek, 800 R.

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
jo, om man kollar på axen där primärvariatorn sitter på så ser man om de har pressats ur nå fett. man kollar innanför primärvariatorn. har de börjat komma ur fett så ska du fetta om veven. en 600 kör du nog 7-800 mil innan du behöver fetta om lagrerna.
men om du har tid, eller om du lämnar bort de, så känns det ju alltid tryggt att köra med frächa grejjer, de skadar ju inta att öppna upp de och smörja heller;)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Denna hysteri med dessa vevlager är garanterat överdriven.

Rev min 600 sdi motor efter 550 mil och det det hade inte läkt fett, den var hur fin som helst. För övrig har jag och mina 6 skoterpolare kört dessa rotaxsnurror nu i 3 säsonger och ingen har varken skurit eller haft vevhaveri. Då har det vart både 600 sdi, 800 ho, 600 ho, 800 powertek, 800 R.
Haha, du verkar vara en skojfrisk typ! :)

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Haha, du verkar vara en skojfrisk typ! :)
Skojfrisk typ. Nja det vet jag inte, det ända jag försöker säga att enligt mig så behöver han inte vara orolig efter 550 mil på en 600 motor. Håller med J.Eriksson att han bör kunna åka runt 800 mil innan han bör titta upp vevlagren om skotern är skött på rätt sett och inte haft remspränigningar osv.

Givetvis om man är orolig och vill kolla upp det eftersom det brukar vara svårt att låta fingrarna va från skotern på sommaren så gör det. Gör man det själv är det troligtvis inte speciellt dyrt då det troligen inte är nå fel efter detta miltal.

Annars kan man ju ta en check bakom primären och ta bort magnapullen och svänghjulet och titta på magsidan. Dock säger ju inte detta allt men det kan avslöja en dålig yttre packbox.

Detta är mina åsikter kring detta problem men givetvis. Gör det som känns bäst för dig.

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Skojfrisk typ. Nja det vet jag inte, det ända jag försöker säga att enligt mig så behöver han inte vara orolig efter 550 mil på en 600 motor. Håller med J.Eriksson att han bör kunna åka runt 800 mil innan han bör titta upp vevlagren om skotern är skött på rätt sett och inte haft remspränigningar osv.

Givetvis om man är orolig och vill kolla upp det eftersom det brukar vara svårt att låta fingrarna va från skotern på sommaren så gör det. Gör man det själv är det troligtvis inte speciellt dyrt då det troligen inte är nå fel efter detta miltal.

Annars kan man ju ta en check bakom primären och ta bort magnapullen och svänghjulet och titta på magsidan. Dock säger ju inte detta allt men det kan avslöja en dålig yttre packbox.

Detta är mina åsikter kring detta problem men givetvis. Gör det som känns bäst för dig.
Spec 600sdi, verkar vara VÄLDIGT driftsäker, vet en som har en som gått över 1000mil utan motorrenovering, går fortfarande bra utan problem samma med någon här på forumet som hade en renegade

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Spec 600sdi, verkar vara VÄLDIGT driftsäker, vet en som har en som gått över 1000mil utan motorrenovering, går fortfarande bra utan problem samma med någon här på forumet som hade en renegade
Det kan jag hålla med om, men det finns undantag. Det känns säkert extra skönt att starta upp bettan till vintern om man vet att den är i perfekt skick.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
tror inte heller att det är någon fara. (så länge du inte ser att det läkt ut fett vid packboxen) Mxz 700an min fettade jag vid ca 1000 mil och det var ändå mycket fett kvar.