hur mycket ger handlarna för sina maskiner?

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
ja hur mycket ger dom för en maskin i inköp egentligen?
man undrar ju vad netto är på en maskin som vi ger 140lakan för?
någon som har koll på påslaget? hur mycket har man egentligen att förhandla om när man försöker pruta?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Handlarna tjänar inte många kronor på splitter nya maskiner. Dom tjänar mer på att sälja en begagnad än en ny.
 

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
helt beroende på märke, hörde en siffra i år att polaris hade mellan 10-12% på sina maskiner. men sen är de ju mantimmar för att montera ihop maskinen och göra den "ready" för kunden, detta är då nya maskiner men sen har ju dom som alla handlare "frontstöd" som t.ex snowchecken.
jag hade då inte vilja varit handlare med dom marginalerna.
dom gör de sjukt bra!

sen anser inte jag att man skall komma in o ställa sig o storpruta.
man köper ju inte bara maskinen utan man köper ju även en "tjänst" av företaget.
tror man har igen det när man ringer klockan 19.00 en lördag på privata mobilen för man vill köpa en ny rem för man ska köra på söndagen och man vet att de är stängt.
 

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
Riktigt knaper marknad med andra ord... 10-12% är ju ingenting i jämförelse med annat.
nej precis! sen att dom olika märkena själv försöker pressa priserna gör ju inte saken bättre heller.
jag tycker handlarna vi har gör de otroligt bra för jag tror absolut ingen blir fet på att sälja maskinerna.
utan de är allt runtomkring.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag vet ju att inom bilhandeln så är det inte bilarna som dom gör pengar på utan det är ju reservdelar och service.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag vet ju att inom bilhandeln så är det inte bilarna som dom gör pengar på utan det är ju reservdelar och service.
På en bilfirma jag jobbade förut hade man en avans på ca 4-6 tusen kronor för en bil för ca 200 000 kr
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
tror man har igen det när man ringer klockan 19.00 en lördag på privata mobilen för man vill köpa en ny rem för man ska köra på söndagen och man vet att de är stängt.
Det är värt allt och gör hela skillnaden. Några tusenlappar hit eller dit på en skoter gör inte så mycket då.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Vad var det för firma??? Jag sålde bilar på Årsta bil förut. Nissan och Seat, Vi hade från 16% marginal. Dyrare bil mer marginal.
Det var Peugot. Jobbade som allt i allo där. Var säljaren som sa att det var marginalerna. Detta var ju 2008 men jag tror knappast att det har ändrats.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
sen anser inte jag att man skall komma in o ställa sig o storpruta.
man köper ju inte bara maskinen utan man köper ju även en "tjänst" av företaget.
tror man har igen det när man ringer klockan 19.00 en lördag på privata mobilen för man vill köpa en ny rem för man ska köra på söndagen och man vet att de är stängt.
Menar du att man ska betala fullpris då eller?
Vad köper man för "tjänst"???
Man gör firman en tjänst när man köper skoter av dom.För du kommer att behöva olja,rem,service m.m. framledes också.
Har jag då fått ett bra pris hos säljaren så kommer jag ju såklart att återkomma till honom.
Jag försöker då pressa ner priserna så mycket det går,alltid.Det värsta som kan hända är att jag får ett nej och han inte får sälja nånting till mig.
Men det är ju bara min personliga uppfattning.
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
alla säljare som säljer bilar, motorcyklar, skotrar osv lever inte på att sälja skotrar utan det är servis och reservdelar och allt runt om kring som dom tjänar pengarna på.
 

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
jo de e klart man söker sig till en säljare som kan göra en bra deal. men de jag menade va att på trådskaparen lät de som att han vill veta va handlaren fick ge för en maskin så han kunde ge lägsta möjliga pris med vetskapen om hur mkt han vet va maskinen kostar direkt från generalagenten.
de är ju en jävla gråzon detta för JAG skulle inte sitta o pruta till va dom har för inköpspris utan hellre köpa en skoter så både jag och handlaren känner att de är helt OK deal. sen om jag får pruta 2.000:- eller 10.000:- anser inte jag spelar så stor roll när man ändå ska punga ut cirka 135k plus/minus 5k sålänge jag vet att min åf är kunnig och alltid hjälper mig till de ytterste om jag har frågor/problem.
ÅF som gör ett bra jobb ska fan ha betalt. så anser jag iaf!
gör jag ett bra jobb och har nöjda kunder vill då jag ha betalt i min vardag iaf.
men de frågan är svår. förstår precis hur du tänker.

mvh
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
jo de e klart man söker sig till en säljare som kan göra en bra deal. men de jag menade va att på trådskaparen lät de som att han vill veta va handlaren fick ge för en maskin så han kunde ge lägsta möjliga pris med vetskapen om hur mkt han vet va maskinen kostar direkt från generalagenten.
de är ju en jävla gråzon detta för JAG skulle inte sitta o pruta till va dom har för inköpspris utan hellre köpa en skoter så både jag och handlaren känner att de är helt OK deal. sen om jag får pruta 2.000:- eller 10.000:- anser inte jag spelar så stor roll när man ändå ska punga ut cirka 135k plus/minus 5k sålänge jag vet att min åf är kunnig och alltid hjälper mig till de ytterste om jag har frågor/problem.
ÅF som gör ett bra jobb ska fan ha betalt. så anser jag iaf!
gör jag ett bra jobb och har nöjda kunder vill då jag ha betalt i min vardag iaf.
men de frågan är svår. förstår precis hur du tänker.

mvh
Okey, jag har nu tagit del av vd alla ni sagt.

Och som ni tolkar det så var frågan ställd med grunden att jag ville veta hur stor prut mån det fanns, inget annat. Klart handlarna ska ha betalt, och klart jag ska pruta