Snömoppe -- Kines 200cc.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Hejsan!
Tänkte att jag kan dela med mig av mitt lilla amatörbygge här också, finns på fiddy.se också.

Hojen är en orion 200cc med 14/16" hjul så den är relativt stor och har rätt bra vrid.
Mattan och drivhjulen kommer från en gammal kass dubbelbandare.
Inte mycket mera attt säga såhär, bara följa och se glad ut, Lets GO!

Början

Bytte som sagt åt mig denna hoj. Fästena till drevet i navet har slitits loss men vad gör det mig?

har hunnit med att klippa upp och kapat lite plåt som ska vara själva chassit till boggyn.
skulle ta av drivhjulen från axeln idag och självklart pajade dom ju så jag ska svarva till nya nav imorgon, En bra nog lista med svarvningsarbete...

Kommer upp mera bilder imorgon!

Update 1

Började med de nya naven idag då men hann inte göra så mycket då jag endast fick vara där på en lektion.
Har fixat 4 talrikar och borrat hål i dom så de stämmer i drivhjulet.
Som nu ser så ska dom svarvas ner en hel del i diameter.

Får se om jag kanske får nåt gjort imorgon också. Hoppas på det, börjar komma snö ju!

Update 2

Naven börjar nu bli klara, Ska försöka fixa dom och axlar klart den här veckan.

Svarvade ett gäng lagerhylsor också.

Hoppas på att få ihop boggin annan lovet ( nästa vecka, den 1a )
Håller på drar ihop material till svingen också så det kommer det nog också lite bilder på snart.

Update 3

Som jag sa så köpte jag ju material här om dagen till svingen.
tyckte 30x50 profiler passade fint så de fick bli såna.

gjorde ett kompprov med, mest för att de blir roligt att se ökningen efter kommande planing. högsta resultatet blev ca 8,3kg.

sen bjuder jag på lite motorbilder:

En planing på 0,7mm är vad jag har funderat på, inte många som trimmat dessa motorer tror jag.
Ingen som kan kolla en sväng på planetminis åt mig, om ni hittar något.
Ducar / loncin 200cc.

Update 4

Paket från DBR idag

Blev en molkfögge, lika som jag har på fiddyn, lite svår att ställa in men den går ju bra och inte speciellt dyr heller.
Molk TZ 28mm 349kr.

Last edited:

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Update 5

Svarvat en massa idag och ska snart tillbaka och köra mer.
Naven ska nu bara svetsas lite sen är dom klara för att sättas på en axel.

Svarvat en till drös med lagerhylsor för boggyaxlarna.

även fått till ett fäste till svingen. som John svarvade, tack till han!
Ska även fräsas lite då den annars kommer ta i blocket på baksidan av motorn.

EDIT:
En till bild såhär i efterhand. Var på skolan en kväll och fräste lite i svingfästet för det inte ska ta i blocket :)

Update 6

Försökt kommit på nåt bra lyse att slänga på och nu har jag fått till ett!
Köpte helljus på biltema (159kr, SJUKT BILLIGT) med H3 lampor på 55w.
hittade en gammal moppe framkåpa och vipps! :D

Själv är jag nöjd!

Update 7

Morgonen började med en soppatörsk mitt emellan ingenting men sen flöt det på si jag svängde in och köpte 2 drevämnen före skolan (Jo jag kom rätt saftigt försent..) , brotchade upp de till 20mm som ni ser till vänster på bilden.
Hade sån tur att dessa drevämnen som är till 1/2" maskinkedja har samma delning och bredd som en 428's crosskedja så de kan ju inte bli mer än perfekt!

3-fasen kopplas in imorgon torsdag så då kan jag börja med svingen också :love:

Update 8

elkillen skulle fixa elen KLART på torsdag, den hann killen inte med så han skulle komma på måndag. Kom han då? Nej, det gjorde han inte så nu har han lovat att han ska vara klar på onsdag så det hoppas jag på.

Iaf så tog jag med materialet till skolan och började med svingen och så här ser det ut än så länge :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Update 9

Dålig uppdatering på sistånde, datorn har kraschat nämligen.

Dock har det hänt lite med detta!

Sidoplåtarna är borrade och formade. (Kommer lättas senare när fästen osv sitter där)

Punktade fast lagerhylsor också men då var det ju någon rolig liten fillur som sprättat bort de på den ena. Som ni ser kanske så har jag även punktat ihop plåtarna för att forma de tillsammans.

Drivaxeln är också klar.
Borrade mellan axel och drev, kom ner till halva ungefär sen var det stopp. drevet blev klart och sen hittade jag en radiefräs som jag gjorde resten på axeln med.
Axeln där drevet sitter är 20mm med M20's gänga och "kysskilen" är 12mm så de kommer inte att flytta på sig skulle ja tro. det strax innanför är låsringsspår.
Så här ser det ut!

Har ju kommit rejält med snö här i höjd med gävle så vill ju ut och köra snart!

Update tvåsiffrigt

Hunnit med att grejja lite idag. Fäste till axel och kedjesträckare. har ett "spår" kvar för axeln. Ni fattar nog hur det funkar så de går jag inte in på..

Svarv hela dagen imorgon, blir väl lite gjort då. Funderar på främre axel så att man kan börja sätta ihop grejorna lite snart!

Update 11

Såååå ja. Nu var det länge sen grappar.
Ska till skolan nu med bussen om en kvart, förmodligen grejar jag klart lite prylar för kedjespänningen osv, eller så börjar jag på "mitten axeln".

Har iaf gjort en ny bakram till hojen då den är sjukt kort original vilket medför en vääääldigt kort dyna också, har ju inte plats för fetröva. så dynan kommer också förlängas.
Svingen sitter ju på där med btw.

Ni ser även min nybyggda spurtiga motorspark där i bakrunden ;)

Även toppen är på väg hem nerifrån där den portats och planats. Tackar Kristian (KHracing) så mycket för all hjälp med det och för att han är så underbar ;)
Bara att se fram emot nästa update!
C jah !

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Update 12

Nu är drivaxeln klar!!
Vändaxeln och också klar bara att hjulen inte sitter där.
Dock har ett "Drivhjul" kommit bort, plastringen med kuggarna på, ajajaj.
Känner att jag måste bli klar med denna maskin snart då skolan snart är slut för sommaren och då blir det inte mycket gjort, ingen svarv, ingen fräs osv.

Måste ju även tänka lite på vikten:

[/URL]

KLAR DRIVAXEL

Ska nu bara blästras och målas.

Update 13

Redan updatering av boggien, för lite bättre attackvinkel mot snön.

Svarvat ännu fler lagerhylsor idag, bytte ut de gamla då de såg så fula ut(syns på bilden ovan), så nu finns det fina till drivaxeln och vändaxeln.

Börjat på en drös boggihjul också, egentligen skulle det gå en axel rakt igenom sen kullager i ändarna av axeln, så att hela axeln snurrade, men nu har jag bytt teori.
Kullagren skulle också behöva limmas för säkerhetsskull, har någon förslag på lim så grinar jag inte.

Allt för denna gång, ritbordet under helgen och fortsättning med det praktiska arbetet till veckan!

MVH.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
grymt skönt bygge,hoppas det kommer att gå bra.Lycka till, jag ska ha koll på detta.

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Ser fint ut =) men är du säker på ett det är en 200cc ? jag hade en som såg exakt likadan ut en gång och det var en 150cc orion :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Update 14

Nu kan man börja se hur det blir!

Som den står nu är sitthöjden ca 95cm, vilken är sjukt högt. Finns någon sketen CM att tjäna mellan matta och ram men det är inte mycket. Så nu ska "boggieskenan" kapas om igen, vändaxeln sitter nu 175mm över drivaxeln och ska flyttas så den hamnar ca 100mm över drivaxeln, huvudsaken är väl att man får lite attackvinkel..

sätter skivan lite i skenorna imorgon, svarvar eventuellt nåt skit, vad vet jag dock inte men nåt ska det bli!

MVH.

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Troligen inte men panerar du att ha mattan lika långt fram som på bilderna? Tänkte ifall styrningen blev dålig då? Tufft projekt iaf! Lycka till.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Troligen inte men panerar du att ha mattan lika långt fram som på bilderna? Tänkte ifall styrningen blev dålig då? Tufft projekt iaf! Lycka till.
Förmodligen så hamnar den där.
Som det är nu så sitter man ju med vikten iallafall framför mitten på boggien vilket är bra.
Tittar du på bilderna i de tidigare inläggen så ser du hur jag löst "mattspänningen", den delen kommer också vara vinklad ca 5grader uppåt som förlängningsplåtarna brukar vara till skotrar du vet, så man slipper undan "busskänslan".

Så länge det finns lite snö så tror jag det funkar bra, då man lägger omkull den lite i svängarna och åker iprincip bara på mattan, skidan bara finns där när den behövs.

Tack! :D

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Sv: Snömoppe -- Kines 200cc. UPDATE 14

Det fanns förut färdiga "snömopeder" byggda på typ samma maskin som denna förut på blocket. Dessa hade en ganska löjlig matta.
Men har du eller någon annan någon aning om vart man kan köpa dessa löjliga mattor löst? Skulle haft 2st
Har letat lite men inte hittat något, i sverige eller utrikes spelar ingen roll. Har en liten gnagande ide på en häftig grej i huvudet :)

Ursäkta OT.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Det fanns förut färdiga "snömopeder" byggda på typ samma maskin som denna förut på blocket. Dessa hade en ganska löjlig matta.
Men har du eller någon annan någon aning om vart man kan köpa dessa löjliga mattor löst? Skulle haft 2st
Har letat lite men inte hittat något, i sverige eller utrikes spelar ingen roll. Har en liten gnagande ide på en häftig grej i huvudet :)

Ursäkta OT.
Jo har sett såna, Som du säger så är ju mattorna riktigt mesiga på dessa. Finns olika med en lagom bred matta men kort och andra modellen med i princip lika kort matta fast då är det 2 smala och kedjan går ner emellan, skum konstruktion.
Vet inte var du kan få tag i sådana mattor, dock har jag hört någon stans där de sålde mattor till kines barnskotrar, tror inte prislappen var så störande heller, kommer bara inte ihåg vart.

Får man fråga vad det är för grej, eller är det något du bara delar med dig av till kudden?
Bara roligt att se att du tittar in! Kan ju skicka en brevduva eller nåt till dig om jag skulle finna nåt liknande.
Kom gärna med tips om du ser något som är "fel", finns det någon som vet hur man ska bygga så är det väl du :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön

Jo har sett såna, Som du säger så är ju mattorna riktigt mesiga på dessa. Finns olika med en lagom bred matta men kort och andra modellen med i princip lika kort matta fast då är det 2 smala och kedjan går ner emellan, skum konstruktion.
Vet inte var du kan få tag i sådana mattor, dock har jag hört någon stans där de sålde mattor till kines barnskotrar, tror inte prislappen var så störande heller, kommer bara inte ihåg vart.

Får man fråga vad det är för grej, eller är det något du bara delar med dig av till kudden?
Bara roligt att se att du tittar in! Kan ju skicka en brevduva eller nåt till dig om jag skulle finna nåt liknande.
Kom gärna med tips om du ser något som är "fel", finns det någon som vet hur man ska bygga så är det väl du :)
En matta som är ca 15cm bred skulle vart perfekt längden har jag inte funderat så mycket på men jag tror en från en barnskoter blir för kort så en från en snömoppe är nog lite längre. Det jag funderar på är att bygga en liten "bandvagn" som man står på. Tänk typ en segway fast med band och bensinmotor. Typ med en 150cc liggande fiddymotor eller något. Hittade det jag sökte nu:

[video=youtube;hh2nLWYnxkM]http://www.youtube.com/watch?v=hh2nLWYnxkM&feature=player_embedded#at=30[/video]

On topic igen då..
Det enda jag kan anmärka på är väll puckarna, tror dom blir lite för mjuka för att de ska hålla bra. Skulle nog gjort dom i någon nylonplast.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

En matta som är ca 15cm bred skulle vart perfekt längden har jag inte funderat så mycket på men jag tror en från en barnskoter blir för kort så en från en snömoppe är nog lite längre. Det jag funderar på är att bygga en liten "bandvagn" som man står på. Tänk typ en segway fast med band och bensinmotor. Typ med en 150cc liggande fiddymotor eller något. Hittade det jag sökte nu:

*BILD*

*VIDEO*

On topic igen då..
Det enda jag kan anmärka på är väll puckarna, tror dom blir lite för mjuka för att de ska hålla bra. Skulle nog gjort dom i någon nylonplast.
Nä fyfasen va tuff grej ;) Mattor från atv bandsatser som du kanske kan kapa ner i 2 på bredd? För långa kanske?
eller förresten, de kanske har bara ett drivhjul allihopa.

Har funderat lite på de också men inbillar mig på att de ska hålla, blir ju inte lika mycket kräm och påfrestning som i en snöskoter direkt, om inte annat så blir jag förvånad om inget pajar :D

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

UPDATE 15!

Hej,

Har nu ändrat vinkeln lite, lite snällare attackvinkel så nu ser det bra mycket bättre ut!
flyttat ner axeln ca 110mm nu.

Svarvade också lite flera puckar idag, söker fortfarande något lim liknande som jag kan limma lagren i puckarna med.

Har också hittat en kamera som jag kommer ta kort med, lite bättre en mobilbilderna.

Ändrad vinkel

Ser lite vettigare ut nu, myyyycket mera plats.

Märkt ut hjulens placering

Dä va dä dä.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Äh, gör en pluttig liten updatering nu när jag ändå sitter här..

Vändxeln är nu klar, sitter och lurar på lite infästning av boggien, vad som blir mest optimalt, ska snart ut i garaget och mysa lite tänkte ja :whistle:

Ockelbo 600-2

Välkänd medlem
14 apr 2008
132
0
6
Luleå
Du kan ju svarva liknande nav som till driv/vändhjulen fast med hylsor som centrerar lagret, så att säga, till puckarna och sedan bulta på samma sätt som de driv/vändhjulen. :blink1:

Häftigt bygge för övrigt. :)