Sno Pro 800/600 -05 motor renovering

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Lägger upp mitt lilla projekt jag håller på med på ny-skotern.

Skotern är ifrån grund och botten en Arctic Cat Sno Pro MOD 800 -05 Fabriksräser byggd av Speedwerx som efter en skärning konverterades till en 600 med pipor och hela köret av förra ägaren, orginal cylindrar, kolvar och toppar har jag kvar (dock skuren på ena cylindern och kolven) om dagen skulle komma för att konvertera tillbaka till 800 :bigsmile:.



Glad som jag var när jag kom hem med skotern började jag med att laga förstärkningen till motorfästet på PTO sidan som enligt förra ägaren var det enda felet på skotern, skulle då skruva fast motorn igen och upptäckte då att det var gängpaj i alla skruvhål på den sidan. Gängpaj är ju enkelt fixat men jag tog bara lite längre skruvar som faktiskt tog längre in så jag skulle få provstarta den.

Röck i snöret en 2 till 3 gånger och det börjar droppa vatten ur ena pipan, river ur stiften och drar och det sprutar vatten ur cylindrarna.. NEJ tänker jag och tippar skotern på sidan å drog ur den sen kasta på komptestaren och mätte, 10,5kg på båda cylindrarna visade den vilket känndes som en viss lättnad men vet inte exakt vad den ska ha.

Efter detta stoppade jag i stiften igen å provade dra, skotern hoppa igång direkt utan problem och gick jämt och fint så han fick gå en stund på tomgången sen körde jag in den i garaget och den svarar direkt på gasen och går kanonfint. Efter en jäkla lättnad rev jag ur motorn som jag ändå tänkt göra för att gå igenom och byta kolvar så jag kan vara säker på att den är fräsch till vintern!



Skruvade av toppen och möttes då av vackra spår efter spikning både på kolvarna och i överkant på loppen.





Kolvarna såg även vita ut på kanten.




3/4 o-ringar till toppen va av och spåren dom ska ligga i var fyllt med packningsklister, antagligen för att minimera risken för läckage. Skickade iväg cylindrarna på reparation och omnikasilering till "Racingkonsult", mindre än 2 veckor efter att jag skickat dom och 5250:- fattigare hade jag dom i handen i nyskick (Tusen tack!). Veven lämnade jag in hos Bäcks motorslip i sundsvall för att riktas och kontrolleras samt. en skada slipas, så den ska hämtas upp nu i veckan.

Medans vevaxeln var på service passade jag på att plocka isär vattenpumpen då jag köpt ny packbox till den så jag kunde byta i förebyggande syfte. När jag fick av impellern så visade det sej att den mekaniska packningen bakom den var det bara slarvsylta kvar av, även packboxen innanför var som ur-äten så jag har skickat ett mail till Oktan i östersund och frågat om dom kan fixa dom sakerna till ett bra pris, annars blir det att skicka efter från USA.

Fick även tag på en sotnings sats och Suzuki orginal-kolvar till ett kanon pris som kommer att åka dit.

Har även bytt styre och köpt nya handtag som jag ska prova och se om det är något att ha.



Skickade ett mail till Bengans motor och frågade efter diverse delar redan när jag börjat riva isär den och fick ett tips om att montera en bussning i hållaren för vattenpumps-axeln så den inte är lagrad direkt i aluminiumet, detta gick såklart jag på och skickade in den till dom. Nu har det gått snart 2 månader och jag får inte tag på dom hur jag än gör, har skickat massor med mail och även försökt ringa ett antal gånger utan lycka har tillåmed åkt dit men ingen var där och utan den kan jag inte sätta ihop skotern vilket känns aningen surt!

Det som är kvar:
Packboxar till veven ska inhandlas
Handvärmare så man slipper frysa om fingrarna
Nya soppaslangar och filter
Gaswireförlängning
Vattentempmätare ska inhandlas och monteras
Rengöring av förgasare
Delarna till vattenpumpen ska inhandlas
Gängpaj i blocket lagas
Rengöra blocken
Fylla styret med byggskum

Snart börjar det äntligen bli dags att montera ihop, bara hoppas på att sista pusselbiten från Bengans landar här snart.

Har hållit på med projektet ett tag nu och registrerade mig nyss på detta underbara forum så hade inte en tanke på projekt tråd och därav finns det tyvärr inte så många bilder, men det blir det nog ändring på nu då allt börjar falla på plats!

Är det något speciellt jag ska tänka på med den här skotern? Tips och kommentarer är varmt välkomna! :amuse:
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Usch! inte roligt att köpa en skoter som är i så dåligt skick i motorn! har du snackat med förra ägaren? tycker att han skulle kunna betala en del i alla fall!
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Jo det är väldigt tråkigt men fick den till ett väldigt bra pris så känns inte riktigt lönt att klaga heller. Chassit är ju väldigt fint och även dämparna e fina av vad jag hunnit se, vevaxeln va lite krokig men annars fina lager och stakar enligt han på Bäcks motorslip som jag tror kan sina saker :) Det värsta var ju skadorna på cylindrarna som kostade en förmögenhet att laga så avgastemp som jag tänkt montera är nu helt utom räckhåll, även skidorna jag tänkt köpa då jag har satt dit ett par CTRL skidor från en ski-doo jag fick med när jag köpte den är bara att glömma. Den får gå med bara vattentemp i vinter så jag kan se om den går varmt. Huvudsaken är ju att jag kan köra den i vinter :blink1:
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Varför repade du inte 800 cyllarna istället? :)
För då hade jag varit tvungen att köpa ny förgasarbrygga och pipor vilket inte är det billigaste, variatorvikterna fick jag med så dom har jag om jag i framtiden skulle få för mej att fixa iordning dom :)

Av vilken anledning fyller man styret med byggskum? :)
Fyller man styret med byggskum blir det lite mer hållbart samt. att det inte leder bort värme lika mycket från värmarna då det är ett aluminium styre.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Kul med snopro-projekt! Hoppas du får den att gå kanonbra :) Varför byggskum i styret?

Mvh Eric
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Ja jag hoppas det jag med! Var fruktansvärt rapp och framändan ville gärna lyfta vid minsta gas-tryck så kunde ha parkerat den lodrätt i garaget när jag körde in den och då var den ju inte helt 100 :bigsmile:. Vad det gäller skum i styret så är det precis som jag skrev till fhultin ovan att om man fyller styret med byggskum så blir det lite mer hållbart och leder inte bort värmen från handtagsvärmarna lika mycket då aluminium är fruktansvärt värmeledande :)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Du kan köra med 600 pipan till 800 cyllarna. Iaf till uppborrade f7 cyl.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
På 600 mod piporna behöver du sätta grövre stingers för att dom skall fungera på 800 mod.
Där ser man, tack för tipset :) Dock känns det helt klart bättre att införskaffa dom äkta 800 piporna som ska sitta orginal, men det är ett projekt för framtiden om/när ekonomin tillåter det :D
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Då var det dags för en uppdatering!

Var i Sundsvall idag och hämtade vevaxeln på Bäcks motorslip efter riktning och kontroll så nu ligger den och väntar på montering :bigsmile:



Delarna till vattenpumpen ligger hos Oktan i Östersund och väntar på att skickas, hade fått mail från dom när jag var i Sundsvall och hade jag svarat på det hade delarna antagligen redan varit här. Så nu får jag nog allt vänta tills imorgon.

Ska laga gängpaj i blockhalvorna och få dom rengjorda troligtvis nu i veckan.

Har fortfarande inte fått tag på någon hos Bengans heller och det börjar brinna i knutarna då allt börjar falla på plats. :sad:

Nu ska jag beställa packboxar, gaswireförlängning, soppafilter och handtagsvärmare så dom borde komma i veckan.

Skulle man kanske ha köpt ett snäpp större munstycken med tanke på dom vita kanterna på kolvarna? :confused:
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Jasså? Jag vart då väldigt nöjd med min, killen där (Anders?) är ju trevlig och kanonbra att ha och göra med! :D
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Ytterligare en uppdatering!

Fick just hem delarna till vattenpumpen, packning till packboxen på PTO sidan och Loctite 5922 till blocket (Tusen tack till Oktan i Östersund!) så nu är det bara packboxarna och hållaren till vattenpumpsaxeln kvar sen kan jag sätta ihop motorn! :)



Hade isär förgasarna för att kolla vad det satt för munstycken i och hittade 420 huvudmunstycke (mittersta) och 135 (stora runda) i båda, brukar det inte vara olika huvudmunstycken? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
fin fint projekt! hoppas allt går vägen och att du får tillbaka delarna från den snikne bengan! :)
Tackar tackar! :) De mesta delarna har jag fått och ihopmonteringen börjar snart ! :) På tal om Bengans så har han faktiskt tagit kontakt med mig och jag kommer snart få tillbaka delen jag skicka dit, med andra ord kan jag snart börja på att sätta ihop skotern! :)