Lägger upp mitt lilla projekt jag håller på med på ny-skotern.
Skotern är ifrån grund och botten en Arctic Cat Sno Pro MOD 800 -05 Fabriksräser byggd av Speedwerx som efter en skärning konverterades till en 600 med pipor och hela köret av förra ägaren, orginal cylindrar, kolvar och toppar har jag kvar (dock skuren på ena cylindern och kolven) om dagen skulle komma för att konvertera tillbaka till 800 :bigsmile:.
Glad som jag var när jag kom hem med skotern började jag med att laga förstärkningen till motorfästet på PTO sidan som enligt förra ägaren var det enda felet på skotern, skulle då skruva fast motorn igen och upptäckte då att det var gängpaj i alla skruvhål på den sidan. Gängpaj är ju enkelt fixat men jag tog bara lite längre skruvar som faktiskt tog längre in så jag skulle få provstarta den.
Röck i snöret en 2 till 3 gånger och det börjar droppa vatten ur ena pipan, river ur stiften och drar och det sprutar vatten ur cylindrarna.. NEJ tänker jag och tippar skotern på sidan å drog ur den sen kasta på komptestaren och mätte, 10,5kg på båda cylindrarna visade den vilket känndes som en viss lättnad men vet inte exakt vad den ska ha.
Efter detta stoppade jag i stiften igen å provade dra, skotern hoppa igång direkt utan problem och gick jämt och fint så han fick gå en stund på tomgången sen körde jag in den i garaget och den svarar direkt på gasen och går kanonfint. Efter en jäkla lättnad rev jag ur motorn som jag ändå tänkt göra för att gå igenom och byta kolvar så jag kan vara säker på att den är fräsch till vintern!
Skruvade av toppen och möttes då av vackra spår efter spikning både på kolvarna och i överkant på loppen.
Kolvarna såg även vita ut på kanten.
3/4 o-ringar till toppen va av och spåren dom ska ligga i var fyllt med packningsklister, antagligen för att minimera risken för läckage. Skickade iväg cylindrarna på reparation och omnikasilering till "Racingkonsult", mindre än 2 veckor efter att jag skickat dom och 5250:- fattigare hade jag dom i handen i nyskick (Tusen tack!). Veven lämnade jag in hos Bäcks motorslip i sundsvall för att riktas och kontrolleras samt. en skada slipas, så den ska hämtas upp nu i veckan.
Medans vevaxeln var på service passade jag på att plocka isär vattenpumpen då jag köpt ny packbox till den så jag kunde byta i förebyggande syfte. När jag fick av impellern så visade det sej att den mekaniska packningen bakom den var det bara slarvsylta kvar av, även packboxen innanför var som ur-äten så jag har skickat ett mail till Oktan i östersund och frågat om dom kan fixa dom sakerna till ett bra pris, annars blir det att skicka efter från USA.
Fick även tag på en sotnings sats och Suzuki orginal-kolvar till ett kanon pris som kommer att åka dit.
Har även bytt styre och köpt nya handtag som jag ska prova och se om det är något att ha.
Skickade ett mail till Bengans motor och frågade efter diverse delar redan när jag börjat riva isär den och fick ett tips om att montera en bussning i hållaren för vattenpumps-axeln så den inte är lagrad direkt i aluminiumet, detta gick såklart jag på och skickade in den till dom. Nu har det gått snart 2 månader och jag får inte tag på dom hur jag än gör, har skickat massor med mail och även försökt ringa ett antal gånger utan lycka har tillåmed åkt dit men ingen var där och utan den kan jag inte sätta ihop skotern vilket känns aningen surt!
Det som är kvar:
Packboxar till veven ska inhandlas
Handvärmare så man slipper frysa om fingrarna
Nya soppaslangar och filter
Gaswireförlängning
Vattentempmätare ska inhandlas och monteras
Rengöring av förgasare
Delarna till vattenpumpen ska inhandlas
Gängpaj i blocket lagas
Rengöra blocken
Fylla styret med byggskum
Snart börjar det äntligen bli dags att montera ihop, bara hoppas på att sista pusselbiten från Bengans landar här snart.
Har hållit på med projektet ett tag nu och registrerade mig nyss på detta underbara forum så hade inte en tanke på projekt tråd och därav finns det tyvärr inte så många bilder, men det blir det nog ändring på nu då allt börjar falla på plats!
Är det något speciellt jag ska tänka på med den här skotern? Tips och kommentarer är varmt välkomna! :amuse:
Skotern är ifrån grund och botten en Arctic Cat Sno Pro MOD 800 -05 Fabriksräser byggd av Speedwerx som efter en skärning konverterades till en 600 med pipor och hela köret av förra ägaren, orginal cylindrar, kolvar och toppar har jag kvar (dock skuren på ena cylindern och kolven) om dagen skulle komma för att konvertera tillbaka till 800 :bigsmile:.
Glad som jag var när jag kom hem med skotern började jag med att laga förstärkningen till motorfästet på PTO sidan som enligt förra ägaren var det enda felet på skotern, skulle då skruva fast motorn igen och upptäckte då att det var gängpaj i alla skruvhål på den sidan. Gängpaj är ju enkelt fixat men jag tog bara lite längre skruvar som faktiskt tog längre in så jag skulle få provstarta den.
Röck i snöret en 2 till 3 gånger och det börjar droppa vatten ur ena pipan, river ur stiften och drar och det sprutar vatten ur cylindrarna.. NEJ tänker jag och tippar skotern på sidan å drog ur den sen kasta på komptestaren och mätte, 10,5kg på båda cylindrarna visade den vilket känndes som en viss lättnad men vet inte exakt vad den ska ha.
Efter detta stoppade jag i stiften igen å provade dra, skotern hoppa igång direkt utan problem och gick jämt och fint så han fick gå en stund på tomgången sen körde jag in den i garaget och den svarar direkt på gasen och går kanonfint. Efter en jäkla lättnad rev jag ur motorn som jag ändå tänkt göra för att gå igenom och byta kolvar så jag kan vara säker på att den är fräsch till vintern!
Skruvade av toppen och möttes då av vackra spår efter spikning både på kolvarna och i överkant på loppen.
Kolvarna såg även vita ut på kanten.
3/4 o-ringar till toppen va av och spåren dom ska ligga i var fyllt med packningsklister, antagligen för att minimera risken för läckage. Skickade iväg cylindrarna på reparation och omnikasilering till "Racingkonsult", mindre än 2 veckor efter att jag skickat dom och 5250:- fattigare hade jag dom i handen i nyskick (Tusen tack!). Veven lämnade jag in hos Bäcks motorslip i sundsvall för att riktas och kontrolleras samt. en skada slipas, så den ska hämtas upp nu i veckan.
Medans vevaxeln var på service passade jag på att plocka isär vattenpumpen då jag köpt ny packbox till den så jag kunde byta i förebyggande syfte. När jag fick av impellern så visade det sej att den mekaniska packningen bakom den var det bara slarvsylta kvar av, även packboxen innanför var som ur-äten så jag har skickat ett mail till Oktan i östersund och frågat om dom kan fixa dom sakerna till ett bra pris, annars blir det att skicka efter från USA.
Fick även tag på en sotnings sats och Suzuki orginal-kolvar till ett kanon pris som kommer att åka dit.
Har även bytt styre och köpt nya handtag som jag ska prova och se om det är något att ha.
Skickade ett mail till Bengans motor och frågade efter diverse delar redan när jag börjat riva isär den och fick ett tips om att montera en bussning i hållaren för vattenpumps-axeln så den inte är lagrad direkt i aluminiumet, detta gick såklart jag på och skickade in den till dom. Nu har det gått snart 2 månader och jag får inte tag på dom hur jag än gör, har skickat massor med mail och även försökt ringa ett antal gånger utan lycka har tillåmed åkt dit men ingen var där och utan den kan jag inte sätta ihop skotern vilket känns aningen surt!
Det som är kvar:
Packboxar till veven ska inhandlas
Handvärmare så man slipper frysa om fingrarna
Nya soppaslangar och filter
Gaswireförlängning
Vattentempmätare ska inhandlas och monteras
Rengöring av förgasare
Delarna till vattenpumpen ska inhandlas
Gängpaj i blocket lagas
Rengöra blocken
Fylla styret med byggskum
Snart börjar det äntligen bli dags att montera ihop, bara hoppas på att sista pusselbiten från Bengans landar här snart.
Har hållit på med projektet ett tag nu och registrerade mig nyss på detta underbara forum så hade inte en tanke på projekt tråd och därav finns det tyvärr inte så många bilder, men det blir det nog ändring på nu då allt börjar falla på plats!
Är det något speciellt jag ska tänka på med den här skotern? Tips och kommentarer är varmt välkomna! :amuse: