Nu kommer det en uppdatering!
Satte igång med att tvätta blockhalvorna idag då det är det enda som är kvar för att sätta ihop motorn igen, delen från Bengans har dock inte kommit än men det går ju montera ihop motorn ändå.
Undre blockhalvan i dieselbad, Glömde såklart att ta en "innan bild" :mmph:
Efter en massa putsande och gnuggande med diskborste, tandborste och naglar blev resultatet acceptabelt enligt mig. Dock hittade jag något konstigt, på bortre sidan av spåren där vevstaken går (se nästa bild) är det som trubbigt och det känns som ytan har spikats eller liknande, men bara just i främre övre delen av undre blockhalvan. Ska man ta t.ex smärjelduk eller liknande och ta bort bara så pass att det blir slätt eller är det någon form av behandling där man ska låta bli? Eller ska man kanske låta det vara helt och hållet då det inte tar i något?
De rester som syns på bilden gick helt enkelt inte att få bort men ytorna känns helt plana.
Fick ju faktiskt bort en hel del.
Kändes inte riktigt som att jag ville stoppa ner den andra halvan i så pass skitig diesel men inte hittade jag någon tratt med sil, så man tager vad man haver.
Fungerade bra även fast det rann fruktansvärt sakta!
Övre blockhalvan före rengöring, glömde såklart att ta på utsidan
hwell:
Utsidan på övre blockhalvan efter rengöring.
Och insidan, samma även här att ytorna känns släta fast det ser ut som det är massa kvar.
Vart en hel del man fick ur blockhalvorna tillslut (enligt "silen")
Nu är det bara att montera ihop motorn (om det inte visar sej att den den där underliga "spikningen" på undre blockhalvan är allvarligare än vad jag tror) så förhoppningsvis sitter motorn ihop om någon dag!