Ski-Doo formula mx -91

E

eMe181

Har fått ta över skotern av min käre broder, dock så kan man ju gissa att den inte startar.
Enligt rapporter så har jag 2 saker som måste fixas så att den startar.

1: Få till startlinan, problemet är när man har fixat så att den går dra med så drar man 10 gånger, då slutar linan gå in. Så får man göra samma sak...
2: Få den att sluta sura ner sig, den surar ner sig direkt man drar. Har hört att vissa säger för att det är för att den är höjjd så mycket så att det rinner bensin in i cylindrarna. Men det borde gå lösas om man pallar upp skotern på en pall eller två fram. så att den förgasarna lutar lite uppåt.
Eller vad tror ni att det är, eftersom det inte är något skit i förgasarna.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
1. Det kan vara fjädern i magnapullen som är för löst spänd eller nåt liknande.

2. HAHA ska va en jävla höjning isåfall, om de ens går. Men kollat bestyckningen/förgasarinställningarna/reedventilerna? det kan du ju börja med..
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ställ in flottörhöjden i förgasarna så den inte flödar soppa ner i vevhuset.
 
E

eMe181

1. Det kan vara fjädern i magnapullen som är för löst spänd eller nåt liknande.

2. HAHA ska va en jävla höjning isåfall, om de ens går. Men kollat bestyckningen/förgasarinställningarna/reedventilerna? det kan du ju börja med..
Om du hör dig omkring så ska du höra att Formula modellerna hade problem med flottörerna redan från början, så nej. Det är inte en ''Jävla'' höjning.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kan vara värt att kolla så nålarna och säten till flottören är i gott skick.
Bara ta loss förgasarna och kontrollera och prova.

Annars är det väl bara att försöka få tag på ett par förgasare.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Om du hör dig omkring så ska du höra att Formula modellerna hade problem med flottörerna redan från början, så nej. Det är inte en ''Jävla'' höjning.

Ja det visste jag inte, men då vet du ju vad problemet är, bara ut o fixa det ! :)

Men då du lix öppnar förgasarna så ta o skruva isär dom(en och en för sig!) och lägg allt i ett bensinbad ett tag, blås sen rent dom med tryckluft o byt slangar, det gör man alltid med skotrar som stått ett tag och det är inte svårt heller :)
 
E

eMe181

Ja det visste jag inte, men då vet du ju vad problemet är, bara ut o fixa det ! :)

Men då du lix öppnar förgasarna så ta o skruva isär dom(en och en för sig!) och lägg allt i ett bensinbad ett tag, blås sen rent dom med tryckluft o byt slangar, det gör man alltid med skotrar som stått ett tag och det är inte svårt heller :)
Har gjort det, ingen skillnad. Kan det vara cdi boxen? Insugen är som böjda uppåt så förgasarna lutar, skulle det inte gå värma och böja ner dem så att förgasarna står rakt som insuget. Men det är så konstigt att den går bra när den är igång....
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Har gjort det, ingen skillnad. Kan det vara cdi boxen? Insugen är som böjda uppåt så förgasarna lutar, skulle det inte gå värma och böja ner dem så att förgasarna står rakt som insuget. Men det är så konstigt att den går bra när den är igång....
Cdi-boxen tvivlar jag att det är problem med. Snarare att stiften är dåliga :)

Det där med insugen, så bör du nog inte försöka "böja" ner dom, för dom ska väl vara lite uppåtböjda på din modell orginal skulle jag gissa på? :p

Men om du kollar så att reedventilerna också håller tätt, gör dom inte det så går den ojämt. Sen går det att som någon tidigare skrev att justera flottören så den inte flödar.

Men om den går bra då den är igång, så kan det ju vara att du bara behöver sätta in en bränslekran som du stänger då du inte kör, då förhindrar det ju att bränsle från slangen åker in i förgasaren o vidare ner i vevhuset vilket gör så att den surar ner sig ett tag innan den går bra :)
 
E

eMe181

Denna tråd kan låsas eftersom jag åker iväg och byter iväg den mot en Arctic Cat Cougar 1989.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Cdi-boxen tvivlar jag att det är problem med. Snarare att stiften är dåliga :)

Det där med insugen, så bör du nog inte försöka "böja" ner dom, för dom ska väl vara lite uppåtböjda på din modell orginal skulle jag gissa på? :p

Men om du kollar så att reedventilerna också håller tätt, gör dom inte det så går den ojämt. Sen går det att som någon tidigare skrev att justera flottören så den inte flödar.

Men om den går bra då den är igång, så kan det ju vara att du bara behöver sätta in en bränslekran som du stänger då du inte kör, då förhindrar det ju att bränsle från slangen åker in i förgasaren o vidare ner i vevhuset vilket gör så att den surar ner sig ett tag innan den går bra :)
det är inte ens reeds på den, är ju slidmatning