Ves 800 -03 snustorr å avgasknallar konstant

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
hejsan hoppsan mitt i sommaren..

till saken, dan innan sista april valde min skoter att bli ond.
märkte att den hade lite skum gång osv men gick ju bra ju mer ja gasa..
På hem vägen iaf så pumpgasa ja uppför en backe å då låtere som att choken hoppa i å den bööööööa ihop tills de slutlingen panga till.
när vi väl få igång den igen smäller de hela tiden, då mena ja hela tiden! å va ja kan se så ären ju inte stum å den e snustorr på vänster cylle. vissa misstankar pekar på reedsen. (obs! allt utom veven har gått ca 800 mil..)

tacksam för tips :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men om den är snustorr så är det väl bara börja riva?

Kolla gasare, reeds och pumpen. Kolla även komp så den inte värmenypt/smällt kolven.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
givetvis, men ja tänkte som bara höra mig för innan så ja eventuellt vet vad de kan va. har nytt jobb nu å tid för å skruva existera inte just nu.. därför är ja nyfiken på vad de kan va. :)

givetvis ska ja göra de om man ändå e igång när de nu blir av.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
å du härliga sommar... skämt åsido. någon som har ett gott hjärta å ett glatt humör som vill svara på om wiseco kolvar e dugliga i skotern eller är original att föredra? (original har gått 800mil så dom har gjort bra intryck) men wiseco kanske fungerar alldeles utmärkt?

mvh :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Köp original från USA (ca $150/st), i Sverige är dom för dyra, ca 2500kr/st.
Annars spi/snopro kolvar.
Undvik wisecos om du kan...

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
undvik snopro känns de väll som med! kompisens kolvar var ju feldesignade så den skar, och ja motorfirma i stan har konstaterat detta

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
tackar för svaren! farsgubben ska nämligen över till USA i september så man kan ju lägga en beställning då med honom eventuellt.

trevli helg!

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
återupplivar tråden en sväng.. har funnit anledningen till varför den nu avgasknallade osv.. så den som eventuellt kanske har någon topp, beg cylinder eventuellt kolvar kan ju hojjta till så kanske lädret lättar på trycket.. :) veven har dessutom blivit lite lite lite sne? känns ingenting men de syns om man koncentrerar ögonen nog mycke. det är mobilbilder så klaga inte!!!

Last edited:

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
mja, tänkte väcka upp tråden en sväng igen. köpte nya kolvar, topp, honade om cylindrar, balanserad å svetsad vev, gick igenom motorn i övrigt, satte ihop den körde 3,3 mil sen lossnade variatorn å drog mot buken. det har visat sej att variatorn inte går runt när man drar i snöret, å sen gå de att vicka på variatorn. har kommit fram till att det mest troligt är tappskrälle som variatorn sitt på som gått av, så har garderat mej å köpt en NY halva (skinka eller va ni nu kallar det). kan de vara ren otur, motorn som är en pengaslukare för att jävlas eller bottendelen som e ojämn? känns inte ha lust att kosta på alltför mkt nu då ja tröttnat egentligen men tips på allt som kan tänkas behöva göras å vem som kan göra det till lämplig kostnad mottages jätte gärna! :)

hoppas ni inte råkar utför lika kort säsong som mej bara för att ni läser här ;)

mvh micke

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
Ska bli kul att se hur mycket problem jag får nu på min 800, får snart igen veven med nya stakar lager och svetsade tappar.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Se till att du/ni får blocket uppmätt så lagersätena är helt i linje och med rätt diameter. Annars kommer samma sak hända om några hundra mil igen.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
lägger skoteråkningen på is tillsvidare, men som de ser ut nu så lär de nog behövas en ny vev å blockhalva..

Morpeus - hoppas de går gott för dej! körde på org.grejer i 787 mil förutom veven som byttes vid 580.

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
Skulle kanske va en ide då att köpa ett nytt block? ja vet varför min vev vart skev. Har haft ett par rejäla rem sprängningar, det sista som vart så lossna variator skyddet helt och jag fick montera dit ett nytt. Var i alla fall sekundären som hade gjort sitt efter ett byte av 4 motor kuddar linjering och en jädrans massa tid tills ja märkte att bussningarna va helt slut i sekundär och att den nöp fast då den var på väg att växla ut, så vart det bra och remmen ser ut som ny även efter 70 mil.

leffe-s

Medlem
12 okt 2011
20
0
1
Oviken
lägger skoteråkningen på is tillsvidare, men som de ser ut nu så lär de nog behövas en ny vev å blockhalva..

Morpeus - hoppas de går gott för dej! körde på org.grejer i 787 mil förutom veven som byttes vid 580.
Jag har en komplett 800 ves motor med el-back liggandes en 05a, nu när mitt projekt inte gick som det skulle så är den till salu det som inte finns är variatorn. Hör av dig vid intresse 070-2483454 finns i närheten i östersund mvh leif.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Skulle kanske va en ide då att köpa ett nytt block? ja vet varför min vev vart skev. Har haft ett par rejäla rem sprängningar, det sista som vart så lossna variator skyddet helt och jag fick montera dit ett nytt. Var i alla fall sekundären som hade gjort sitt efter ett byte av 4 motor kuddar linjering och en jädrans massa tid tills ja märkte att bussningarna va helt slut i sekundär och att den nöp fast då den var på väg att växla ut, så vart det bra och remmen ser ut som ny även efter 70 mil.
Byta block hjälper knappast det är just det som är problemet... det bästa är att fixa blocket du har. Om det nu inte är trasigt på något sätt annars.