Arctic cat cougar -1989 ''CougarN''

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

eMe181

Nytt liv, ny skoter!
Som sagt, en Arctic cat Cougar 1989. Inte det bästa skicket, men körbar iallafall.
Har inte den än, men hämtar den imorgon.
Det som behövs göra är:
Montera dödare.
Slipa till huven för att undvika gashäng.
Koppla in lyserna.
Kolla över bromsen.
Fixa till dynan.

Det är det som behövs göra, här är en bild på den!

Kommer fler filmer imorgon, samt uppstart av vrålåket.

Attachments

E

eMe181

Har hämtat skotern, gjordes för 2-3 veckor sedan.
Så nu, har det inte hänt så mycket. Jag har monterat ett par handtag ( istället för eltejp ), fixat alla kablar som hängde omkring styret. Satt på lite klistermärken från Tobe. Här kommer en bildbomb!

En bild över hela motorrummet!
DSCN0515.jpg

Ombyggda fotsteg, samt förstärkta! Mycket starkare än orginal!
281992_249786235033989_100000078435631_1050389_151176_n.jpg

Styrstången hehe ;) Lite skitigt, men sånt får man ju räkna med!
DSCN0510.jpg

Pipan med slutburk, ska nog sätta dit orginal för att slippa motorras när jag inte vet om det är rätta pipan.
DSCN0514.jpg

Fronten på den, inte så himla ful om man jämför med orginal. Hehe ;)
283334_249786138367332_100000078435631_1050388_4653300_n.jpg

Inget remskydd, kanske måste sätta dit det?
DSCN0511.jpg

Eltejp hehe, hade inga avgasfjädrar. Vad gör man inte för att få igång skotern? :) I övrigt så ser den ju hyffsad ut i motorrummet.
DSCN0513.jpg

Inte så fräsch, men ah. Den duger! ;)
285264_249786445033968_100000078435631_1050391_1252571_n.jpg

Förgasarna, något tips på vad man kan sätta för? så att den inte snöskär?
DSCN0512.jpg

Körställningen är faktiskt inget att klaga över, trots att jag bara är 173cm!
268555_249786705033942_100000078435631_1050394_2698345_n.jpg

Faktiskt lite att paddla med :) Lär nog göra susen i vinter!
282165_249786645033948_100000078435631_1050393_7412760_n.jpg

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Detdära tejpandet av skarven mellan pipa o Y-röret skulle jag inte ens starta den med, såfort du kommer upp i temp så smält ju skiten bort o det drar tjyvluft/pipan lossnar, Skaffa riktiga avgasfjädrar, finns ju på jula och biltema, är inte dyra heller! :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Tejp på avgassystemet :wondering::confused: när knappt änns värmetålig färg som ska tåla 600c sitter kvar....

E

eMe181

Satte bara dit det så att det skulle gå starta den och köra en snabb sväng när vi bytte för att se att den var OK. Och ja, avgasfjädrar ska ju dit :)

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Skaffa sporluftfilter med avskärmning eller original burken så blir den iaf inte lika kännslig för snö. Sen bestycka in den med den nuvarande pipan. :D Lycka till.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Vad VILL du själv gör? endast pengarna, fantasin, tillgångar o lite av kunskapen sätter gränser :)

Förlänga? fräscha upp hela skotern, ny motor? finns hur mkt som hellst man kan göra bara man vill o har råd.

E

eMe181

Njae, pengar är inte det bästa hos mig xD 1500:- som ska räcka till moppedelar, soppa ja hela kittet kläder! ;)

Tror inte jag ska bestycka in den för pipan, ska köra orginal :) Vet inte om det är rätta pipan, vågar inte riskera motorras.

dedda29

Välkänd medlem
4 jan 2011
132
0
6
arvidsjaur
om ja ska vara ärlig, så har du då inte i närheten av en fin skoter, inte för å vara taskig, men du skulle ha sålt den å köpt dig en annan, fast om du inte kör så mkt så duger de ju, å om du bara vill tukta den...

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om du ska sätta dödare, tänk på att den har en modell som ska vara sluten för att få gnista.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
om ja ska vara ärlig, så har du då inte i närheten av en fin skoter, inte för å vara taskig, men du skulle ha sålt den å köpt dig en annan, fast om du inte kör så mkt så duger de ju, å om du bara vill tukta den...

Och pengarna han får om han säljer cougarn, skulle altså ge han tillräckligt för att köpa en skoter som är fin enligt din standard?

Sådana där inlägg är bara onödiga och tråkiga, låt han hålla på och lära sig lite, och lite snyggare kan han nog få den om han ger sig fan på det.

Ett bra exempel är väll alla wedge-edge moddar som blev så poppulär ett tag, fortfarande samma gamla skoter, men ser betydligt modernare ut.

E

eMe181

Är 100% säker på att du kommer att ändra dig när jag drar mina fingrar ut ur röven och demonterar ner den och lackerar om den.
Asså, har du ens läst hälften av tråden!? Den har ny motor ( kvitto från skoterskrot ) som är nyrenoverad, ombyggd för att köras hårdare med, det finns mkt att säga om den, t.ex den är höjjd både fram och bak. Nya dämpare runtom, nyrenoverad boggie. Den kanske inte ser fräsch ut, men om man ser på det maskinella så är den fräsch. Och som sagt, fyllde 15 idag? Kanske inte behöver en hel fräsch skoter. Satsar på det när jag har kort :)

Vad menar du? Går det inte sätta en 1/0 knapp? och bara dra kablarna till tändspolen? Är 100% att jag inte kommer behöva en stopplina eftersom jag kommer ha den som ett transport fordon och cruis. Kommer aldrig burka och annat med den ^^

EDIT: Menar en sånhär knapp, eller dom ser iallafall ut såhär. http://www.google.se/imgres?q=1/0+brytare&um=1&hl=sv&biw=1280&bih=636&tbm=isch&tbnid=BFEyovxZEqPZCM:&imgrefurl=http://www.butiksdator.se/meab/index.php%3FcPath%3D14_41&docid=yr1QnV_Psrd2WM&w=200&h=200&ei=g2NJTqLQAsKg-waA9Y2TDA&zoom=1&iact=rc&dur=365&page=1&tbnh=145&tbnw=145&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=40&ty=82

Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
tycker nog du ska införskaffa dig ett dödmansgrepp "stopplina", för när du väl faller av och skotern har hänggas kan det vara skönt att den stannar av sig själv. Kostar inte många kronor, och att du är säker på att du itne ska burka, så är jag säker på att du inte har märkt av tjusningen med att åka snöskoter;)

Du KOMMER att burka, åtminstonde försöka, prisa stopplinan!

E

eMe181

Okej, men vad jag har läst, så kopplar man in ( nödstopps-linan, vi kallar det så ) i tändningslåset? Men min har inget tändningslås eftersom det är ny motor, det enda man dödar den med nu är choke:n. Kan man koppla en sådan nödstoppslina direkt på tändspolen? Är inte hajj på det här med el.

E

eMe181

Nyss kommit hem, har varit uppe och hållt på med den under hela helgen! Det som är gjort med den är: Tvättat upp den, skruvat fast dynan samt tanken. Sedan kollat chokefjädern som var helt slut. Har även tagit lös pipan och satt dit orginal. Slagit ut en buckla i buken. kollat upp voltregulatorn som var helt och fel håll.

Kommer även en film senare när jag startar den ;)

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Och pengarna han får om han säljer cougarn, skulle altså ge han tillräckligt för att köpa en skoter som är fin enligt din standard?

Sådana där inlägg är bara onödiga och tråkiga, låt han hålla på och lära sig lite, och lite snyggare kan han nog få den om han ger sig fan på det.

Ett bra exempel är väll alla wedge-edge moddar som blev så poppulär ett tag, fortfarande samma gamla skoter, men ser betydligt modernare ut.
Hatten av för dig k-len! Nån stans måste man börja och det är bara en själv som sätter begränsningarna för vad som är möjligt (och så ekonomin då förståss) Det viktiga är dock att man gör det man kan av de förutsättningar man har. Kör på!

E

eMe181

Har stått och grubblat om detta.

Har som sagt ingen luftburk, men går ju alltid göra egna?

Som sagt, 3 st 50CL (2 helst fantas) flaskor som man kapar av på bägge kanter! Sedan så ska kanten som korken suttit på mot förgasaren. Och undre delen utåt. För att få flaskan att passa så smälter man in den. Med en tändare eller liknande, kan förklarar lite. Man tar en tändare och eldar på kanten så att den smälter, sedan så har du en pincet eller något liknande och formar flaskan som den ska vara. Sedan så tar man bara en klämma och klämmer fast flaskan på förgasaren. Nu till hur ska jag få luften till att rensas från snö? Jag tar från den tredje flaskan och klipper ut en bit, som täcker hålet. sedan så värmer jag den med en gasoleldare så att den går böja ( INTE ELDA! ) så att den blir rak. Sedan så tar man den minsta spik man hittar och slår så många hål man orkar? ( måste vara många så den får den luft den behöver. ( Eller så går det väl ta en lite större spik? ). Och när du är klar med den så smälter du fast S.K filtret i flaskan med hjälp av en tändare...

Vad tror ni? är det något som kommer hålla?

Status
Stängd för vidare inlägg.