Renovering av 800R

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Tjenare!

Som tråden lyder så hade jag velat veta vad man bör renovera på sin 800R (har en ski-doo mxz 800R x-rs -10). Är det något speciellt som man brukar vara tvungen att ta en extra koll på eller? som exempelvis variator, dämparna runtom osv. :)

Ni som har 800R kan väll berätta om vad ni brukar göra på era maskiner innan vintern drar igång :D
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Man kanske inte bara skall fette in lagren i vevaxeln om det saknas fett !!!! ,, ta en tankeställare , Varför är det tomt på fett om det är så .
Är det tomt eller minimalt med fett kanske tätningarna till lagren är slut , då bör man ju byta dom !! , annars är det ju bara en nödlösning man gör och dela blocket och fetta in lager med trasig tätning som många verkar göra ! . kan jag tycka är liiiiiite oseriöst .

:ciao:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.158
988
113
Stora Blåsjön
Finns det folk som delar blocket utan att byta packboxar???
Dock är det väll vanligast att pto packboxen far pga av remtrådar mm, inte är den dyr att byta heller. Mag-sidan är dock dyrare.
Och pto packboxarna på rotax har jag redan bevisat att dom inte håller måttet :)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Pack box för PTO resp MAG sidan Måste man ju byta om dom är skadad eller sliten .
Men det var inte dom jag tänkte på då jag nämde tätningar , de dom 2 lager som sitter närmast vevslängen på PTO och MAG sidan har ju tätning i lagren för att inte bränsle skall komma in och skölja ur fettet i lagrena där .

Är lagrena helt ren på fett så är det ju av en orsak , en del kanske inte tänker så långt utan bara slänger in nytt fett ! , är då tätningen i lagret dåligt blir ju lagret utan fett rätt snart igen då, ja resultat kan man kanske förstå då + onödigt mycket jobb

Så där fins det en del som genar ! ..

:ciao:
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Okej, är det nånting annat än veven man bör kolla mer på? Ska man rengöra variatorn och kolla rullarna eller brukar det inte vara nåt problem? :)
 
R

RevMan

Men visst kan man testa om det är ett läckage med hjälp av startgas? Tänker som mest på packboxarna, insugsgummin osv.. :)
Njae.
Inte direkt nån säker metod. Ganska svårt att komma åt innanför variatorn och innanför svänghjulet går det inte att komma åt.
Provtryckning och kompressionsprov är nog säkrast för att få reda på hur motorn går.
Insugsgummin kan du kolla med startgas, dränk in dom ordentligt från alla håll.
Ser dom bubbliga ut eller om det finns grått damm runt skruvarna så börjar dom nog ge upp men det är väldigt ovanligt att dom är dåliga efter bara två år.
Plockar du lös insugsgummina och grenröret så ser du ju större delen av kolvarna.

Hur långt har skotern i fråga gått?
Känns lite tidigt att riva motorn på en 2010a garantin går väl tidigast ut om 2 månader eller?
Det man kan kolla är hur mycket vevaxeln slår. Man monterar en indikatorklocka på lämpligt vis och drar runt motorn utan tändstift.
Ska mätas 3mm från kanten på vevaxeltappen.
Och när primärvariatorn är avtagen så syns packboxen.

Variatorerna är bra ide att kolla upp. Service av stötdämparna ska göras en gång om år.
Läs serviceboken, där står en del punkter du ska kolla.

Dyker du på något som verkar konstigt så skicka ett PM.
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Njae.
Inte direkt nån säker metod. Ganska svårt att komma åt innanför variatorn och innanför svänghjulet går det inte att komma åt.
Provtryckning och kompressionsprov är nog säkrast för att få reda på hur motorn går.
Insugsgummin kan du kolla med startgas, dränk in dom ordentligt från alla håll.
Ser dom bubbliga ut eller om det finns grått damm runt skruvarna så börjar dom nog ge upp men det är väldigt ovanligt att dom är dåliga efter bara två år.
Plockar du lös insugsgummina och grenröret så ser du ju större delen av kolvarna.

Hur långt har skotern i fråga gått?
Känns lite tidigt att riva motorn på en 2010a garantin går väl tidigast ut om 2 månader eller?
Det man kan kolla är hur mycket vevaxeln slår. Man monterar en indikatorklocka på lämpligt vis och drar runt motorn utan tändstift.
Ska mätas 3mm från kanten på vevaxeltappen.
Och när primärvariatorn är avtagen så syns packboxen.

Variatorerna är bra ide att kolla upp. Service av stötdämparna ska göras en gång om år.
Läs serviceboken, där står en del punkter du ska kolla.

Dyker du på något som verkar konstigt så skicka ett PM.
Okej. Så ett komp prov av kolvarna är alltså viktigt? Vad med menar du med provtryckning, menar du på packboxarna?

Har ju bytt till Boyesen reeds vid årsskiftet så man tycker ju att det inte ska vara nå fel på dem. Skotern har för tillfället gåt exakt 313 mil, men man blir ju lite fundersam när man läser runt här på forumet om alla problem med dessa 800R.. så man vet ju nästan inte hur man ska agera, vad som ska renoveras osv..

Tack, jag skickar ett PM om nåt annat konstigt dyker upp på vägen :)

Tycker du att det är nånting annat som man också bör kolla upp? Tänkte mest på skotern som allmänt, den är ju ändå så pass ny så det borde ju inte vara några större grejjer tycker man ju men men.. :)
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Vad är det för rengörningsintervall på rave portarna på en 800r? Annars är det något som bör göras rent varje säsong
 
R

RevMan

3-400 mil kan ravearna börja gå lite segt.
Man skruvar lös dom och rengjör dom med WD-40 och diskborste.
Är lite pillande med fjädern runt membranet men absolut inte omöjligt, använd ett buntband för att ta lös den och sätta dit den.
Passa dig för fjädrarna som hoppar lös, en fjäder innanför locket på varje klocka och två fjädrar på varje giljotin.
Hur man provtrycker står utförligt i verkstadshandboken, ska du hålla på me motorn i övrigt så kommer du behöva boken.