skidor Renegade XP vilka skidor ?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
har idag SLP PP skidor som jag upplever som totalt livsfarliga om det är lite skare ute , vilka skidor ska jag ha eller hur ska jag ställa in skotern för att det ska gå att åka även på tunn skare??

Åker mycket bredvid leden

Last edited:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Oj, nu blev jag lite orolig här. Har kört med SLP PP på tidigare skotrar som jag haft och tyckt att dom har funkat utmärkt och hade även planer på att sätta dit ett par på Renegaden innan vintern. Men nu blev man ju lite fundersam när du tycker dom är livsfarliga på skare, det lät ju inte bra...

Så även jag är intresserad av vilka inställningar/skidor som funkar bäst på Renegaden.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.878
112
63
Skellefteå
Jo, PP skidorna är hemska när föret är tunn skare som skidorna då och då skär ned i, då kan skotern sticka iväg åt vilket håll den vill...
inte så kul. I alla andra fören är de ju kanonbra så jag antar att man får acceptera detta beteenden helt enkelt.
Sedan finns ju SLP SLT skidorna också som är mindre aggressiva och lite smalare än PP. Gillas av tidningen snowtech har jag läst.

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag gillar slt mer än pp på min boondocker iaf , men då får du offra lite bärighet tyvärr så det är en smaksak .

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kör själv slp pp och har inte riktigt upplevt det där hemska som alla verkar tala om på skaren. Däremot får man vara lite på hugget hela tiden men tycker inte alls att skidorna skär iväg som folk säger. Men visst finns det mer lättkörda skidor men då kan man ha yamahas servostyrning med.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Otroligt viktigt att ha rätt tå ut på dom, på dom maskiner jag provat och justerat på iqr långbandare och summit rev så har 1cm skillnad mellan främre (20cm från centrum) och bakre (20cm från centrum) mätpunkten varit bäst.
Sen mät tå ut före varje helg får det verkar tydligen kunna ändra sig själv....

Men slp pp är nog tyvärr inte den bästa skidan för klenskare. Men vill du bli av med dom så säg till :)

4

426H

Tycker pilotskidorna funkar ganska bra om man byter till aggressivare styrstål. 6 eller 8 tum och flytta originalstålen till utsidan.

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Själv skulle jag gärna ta hem ett par MODS från staterna, vet inte om nån i Sverige testat dom och kan uttala sig? Grabbarna på andra sidan pölen verkar gilla dom skarpt i alla fall.

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
http://www.modsskis.com/

Är rätt ofta omnämnda i trådar på dom amerikanska forumen, använd sökfuntionen så du kan bilda dig en egen uppfattning. Har ju som sagt inte testat skidorna själv men dom hörs ha väldigt fina lössnöegenskaper och gör skråkörningen enklare. Kanske mest en skida för folk som gillar puder. Minns inte priset men det står på hemsidan.

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Kör också med slp pp skidor nu på min XP och håller med om att dom spårar precis som dom vill på skare.. Hade tänkt prova C&A PRO skidorna XTX:arna eftersom att de är dom bredaste skidorna med en lägre köl än XT skidorna. Är helt såld på dom efter att jag körde snopro tidigare och var sällan besviken på skidorna, men på den hade jag XT.