Lära sig känna sin maskin?

E

eMe181

Tjenare, är ju som sagt ny med skoter ^^. Den är inte den fräschaste men enligt förra ägaren så var motorn nästan ny, endast gått 350 mil. Men nu sitter min farsa och tjatar på att jag inte kan fara iväg och köra längre turer utan att jag bara ska harva omkring på åkern eftersom han inte litar på motorn. Så vad tror ni? efter ett tags körning kommer man väl känna sin maskin och veta mer om den.? Så man litar på den? ;)

Eller vad tror ni? :p
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Om 350 mil är nästan ny eller inte beror till stor del på vad motor det är.... för vissa så börjar det närma sej kolvbyten etc. Men överlag är det väl en bra idé att inte ställa iväg på längre resor ensam.
 
E

eMe181

Självklart menar jag att köra iväg på längre resor med kompisar/släktingar.

Det är en Spirit 500cc.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Börja med att presentera dig å berätta lite om dig själv....

Hahaha nä förlåt jag kunde inte hålla mig, jag tyckte rubriken var jättekul :D

Spirit är ACs motor.. ajajaj den var känd för att INTE hålla! 350 mil är som sagt ingenting och man bör inte egentligen fara ut själv längre turer med vilken skoter som helst ensammen..

Vet inte hur påläst din far är men när det gäller Spirit så är det inte en speciellt pålitlig motor..
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Arctic cat´s motorer före 00 är väll, som sagt, inte dom bästa motorerna när det kommer till driftsäkerhet. Men ha som standard att aldrig fara nån längre tur själv. Jag gjorde det en gång och körde fast ganska rejält och den känslan är inge trevlig att ha...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Njae för 00 finns det väl fina motorer.. men det var just SPIRIT som var S K I T! Kommer inte ihåg vilket år Suzuki introducerade sina motorer i AC.. då blev det genast bättre :)
 
E

eMe181

Vet inte om detta stämmer, men det fanns en gen1 och gen2 motor? gen1 motorerna satt i Arctic cat panther/pantera ( 1973-1980 ). Och den jag har är ifrån en exakt likadan cougar. Så ja vem vet. Aja men vafan, nog håller motorn om man kör med hjärnan :p klart som fan att man inte kan plåga en gammel motor som en ny skoter :p

Edit: IamFredrik, Spirit:en är ju en Suzuki? :)
 
Last edited:

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Vet inte om detta stämmer, men det fanns en gen1 och gen2 motor? gen1 motorerna satt i Arctic cat panther/pantera ( 1973-1980 ). Och den jag har är ifrån en exakt likadan cougar. Så ja vem vet. Aja men vafan, nog håller motorn om man kör med gärnan :p klart som fan att man inte kan plåga en gammel motor som en ny skoter :p

Edit: IamFredrik, Spirit:en är ju en Suzuki? :)
:amuse:
du märker ju efter ett par turer om de går att lita på någorlunda, dock skulle jag inte fara på nå längre safari utflykter direkt, men är ju knappast värre att man får dra den till närmaste väg helt enkelt..
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Så länge du har nån med dig så äre väll inga problem, eller iallafall mobil om det finns täckning förstås. men motorer tror jag knappast man lär känna eller vet när de håller, köpte en skoter i vintras som gått 200 mil och enligt förra ägaren var det bytt kolvar, skar efter 3-4 körningen... sen är det väll inge kul att ha en skoter om man inte kan använda den på andra områden än lägdan runt huset, och man kör väll inte en skoter safari ensam, känns ju inte så där jätte kul ^^

Sen är det ju alltid bra att säga ungefär vart man ska, om nåt skulle hända.
 
E

eMe181

:amuse:
du märker ju efter ett par turer om de går att lita på någorlunda, dock skulle jag inte fara på nå längre safari utflykter direkt, men är ju knappast värre att man får dra den till närmaste väg helt enkelt..
Som du säger, efter ett par turer lär man sig nog veta om man vågar lita på maskinen eller inte...
Nejdå, självklart inte på längre turer. Men kanske köra runt byn ( 4km ). Och harva i skogen som man säger det ;D
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
4km är ju inte värre än att man kan traska hem, även om man är själv. Och är man med vänner så är det väl bara att gasa tills de rasa :)
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
Självklart :p

inte far man och kör flera mil ensam xD
äh! ifol åkte jag en ensamtripp på ca:15mil, enda problemet jag hade var när jag var mitt i skogen med nån mil åt varje håll.
där låg ett träd över leden, precis där det är som mest skogtrångt....
men jag hoppa jämfota ett tag på trädet och bar snö med händerna sen gick det köra över och vidare.
skam den som ger sig!
visst... näää det var inte motorn som skar, men att åka längre turer ska man väl inte vara skraj för.
bara veta vad man ger sig in på.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ska man tänka så så blir det svårt att våga sig iväg oavsett maskin. Och angående spirit motorerna så tycker jag dom är bland det bättre på den tiden.
 
E

eMe181

Jodå, nog kan man ju fara och köra längre turer bara man har med sig en telefon eller liknande. Min morbror har alltid med sig ett par joggingskor i skotern ifall han skulle bli stående utan täckning.
 
E

eMe181

Haha jaaa, han kör efter skoterleden :) och det är nog ganska så mycket lättare att springa tillbaka i joggingskor än skoterskor :p
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Faktum är, att jag mer och mer har börjat gilla köra för mig själv. Visst du har ingen att dela "de där feta reserna" med men de är riktig gött att färdas runt i vildmarken och känna lugnet! Så mitt råd är, ut och testa mer på egen hand. Kör du med insidan av huvet så löser sig det mesta =)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Som jag ser det..
Man ska serva och kolla efter maskinen till den nivå som krävs för att man ska känna förtroende för den, litar på den. Vad som krävs för att nå det är nog väldigt individuellt. Allt från att kolla att det finns en droppe bränsle kvar till att plocka isär och ihop maskinen för att kolla att allt är bra.

Däremot är det alltid bra att ha skruvat lite i maskinen så man vet vilka verktyg som är bra om man behöver göra någon fältrep. Så ett litet verktygskit och bogseringsrep ska man ha med sig tycker jag.

Sen är det som fler säger både för nöje och trygghet se till att vara fler när du/ni åker.

Angående motorn så det är ingen dåligt motor. Finns en -90a där jag har skotern som gått 1100+ samt flera bekana som också har kört 1000+ utan direkta problem. Givetvis behöver alla motorer service, med dålig konstruktion är det inte. Då håller jag dom äldre varianterna som klart sämre. Har själv kört över 700mil med en sådan 500F/C maskin. Det var då mycket annat som behövde service men enda jag vet som behövde göras på motorn var nya stift varje år. De två haverier jag vet av var ett trasigt insugsgummi men det som är bra är att olje anslutningen sitter innanför så den får olja även om bränslet är sådär pga läkage. Sen gick en packbox på variatorsidan ganska hastigt. Båda dessa var ingen större sak då de märktes väl så maskin bara blev stängd av och bogserat hem.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Så länge du har nån med dig så äre väll inga problem, eller iallafall mobil om det finns täckning förstås. men motorer tror jag knappast man lär känna eller vet när de håller, köpte en skoter i vintras som gått 200 mil och enligt förra ägaren var det bytt kolvar, skar efter 3-4 körningen... sen är det väll inge kul att ha en skoter om man inte kan använda den på andra områden än lägdan runt huset, och man kör väll inte en skoter safari ensam, känns ju inte så där jätte kul ^^

Sen är det ju alltid bra att säga ungefär vart man ska, om nåt skulle hända.

Ringde det inga varningsklockor när skotern hade nya kolvar efter 200mil? vad var det för skoter? en turbomatad 150cc??