Lära sig känna sin maskin?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
äh! ifol åkte jag en ensamtripp på ca:15mil, enda problemet jag hade var när jag var mitt i skogen med nån mil åt varje håll.
där låg ett träd över leden, precis där det är som mest skogtrångt....
men jag hoppa jämfota ett tag på trädet och bar snö med händerna sen gick det köra över och vidare.
skam den som ger sig!
visst... näää det var inte motorn som skar, men att åka längre turer ska man väl inte vara skraj för.
bara veta vad man ger sig in på.

varför i helv.. körde du inte bara runt trädet??? :)
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
sedan är det så här, det är skotrar vi håller på med, det kan rappla precis när det känner för att rappla spelar sällan någon roll om den är ny eller gammal, massa minusgrader och höga varvtal det är klart grejjerna tar styk, så saker och ting kan hända precis när som helst.

sedan ska man ALDRIG köra ensam, tänk dig själv gashäng in i ett träd 20 grader kallt ute du ligger medvetslös ja tar inte många minuter innan du är riktigt illa däran eller kanske till och med död.

Så killar KÖR ALDRIG SJÄLV.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ajaj, suzuki spirit är inte bra, har tre spirit här hemma som har havererat, 2 st 440 och en 500. på två, ena 440 och 500 så har vevarna gått på. på 500 gick veven av och på 440 så gick vevstaks lagret, det glappade flera mm upp och ned så kolven sprack i många bitar som sedan fallit ner i vevhuset och malts mellan veven och blocket så det var några hål i det blocket. på den andra 440 så var det även där 6 hål i blocket efter att en kolv hade farit ner i vevhuset. sen så har dom trottlar som gillar att frysa fast så man får gashäng, brukar slå i lite t-röd i tanken första gången jag kör efter sommarn och även vara försiktig med att gasa tills den har blivit varm. men då dom går så är dom drift säkra, men dom gillar att haverera
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
polarisindy400? Dom är driftsäkra då dom går, men dom gillar att haverera?

Som johanmc förklarat så handlar det om underhåll, dom flesta maskiner som har en spirit spis i sig idag, har gått längre än du kommer köra på 5 sessonger till, utan underhåll. Klart dom går sönder.

En gammal spirit kan klonka och ha dåliga lager och leva fan, men det brukar inte vara några problem att köra för det.
 
E

eMe181

Hehe, var upp till den idag. Tog lös cylindrarna och kollade hur vevarna var, dom glappade ingenting iallafall. Och dessutom så startade den på 3:de draget, den har ju ändå stått i närmare 4 veckor :)