A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Skönt att höra att du testat bågen riktigt. Kan tänka mig att genom att dina båge har en annan infästningspunkt så gör det hela konstruktionen starkare.

Märker du nån större skillnad på körbarheten sedan du sänkte styret?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ska försöka fixa ihop någon film från helgen i veckan...

Idag fick man byta en nedre a-arm, tog som stopp i ett träd igen.
Dock var denna a-arm en test arm för den var.gjord av rör med klenare gods på det bakre röret och det var det som vek sig. Det var ingen jätte smäll utan det ska dom tåla... Blir att montera dit produktions a-armarna nu och testa vidare..

Men en sak har jag då kommit fram till och det är att fotstegen suger...
Tyckte dom funkade bra förra helgen men då var den runt -10c och i helgen var det bara någon minusgrad och då frös dom igen oavbrutet.
Så nu har jag officiellt påbörjat projektet asker's fotsteg. Har faktisk några ideer på hur dom ska bli bättre än skinz fotstegen, man kan se det som att detta blir en utveckling mer än en ripoff..
 
Last edited:

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Spännande med fotstegen, hur gör man dom bättre än skinz? ;) trekantprofil så de blir lite vassare kanter uppåt och lite svårare för snö/is att fastna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Efter att ha kikat lite mer på möjligheterna så har jag kommit fram till att skinz fotstegen är rätt bra som dom är, men jag ska klura lite mer så kanske det går göra som jag tänkt ändå. För det finns några ställen dom går att göra lite bättre.
Beställde lite rör till fotstegen idag, dock var det någon veckas leveranstid på just dom rören..
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Efter att ha kikat lite mer på möjligheterna så har jag kommit fram till att skinz fotstegen är rätt bra som dom är, men jag ska klura lite mer så kanske det går göra som jag tänkt ändå. För det finns några ställen dom går att göra lite bättre.
Beställde lite rör till fotstegen idag, dock var det någon veckas leveranstid på just dom rören..
Gör gärna 2 uppsättningar när du ändå håller på =) Skinz verkar inte ha så bråttom med att tillverka airframes till rev, jag väntar fortfarande på mina.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Blir bara till rmk jag gör fotsteg till. Fortfarande oklart om det blir en serietillverkning på dom eller ej, beror mycekt på hur pass jävliga dom är att bygga och om det finns något intresse...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Tänkte bidra med lite tips som kan göra livet på en rmk lite bättre.

Upptäckte i helgen att bromshandtaget är otroligt dumt gjort för man fastnar i sly och bromsen trycks in och man fastnar, detta hände två gånger i helgen att jag körde fast helt i onödan.
Så när jag kom ner till stugan så tog jag fram en såg och en fil.
Resultat:

Efter denna mod så kan man glida igenom nästan vilket sly som hellst utan att det fastnar i bromshandtaget.
Sen ställde jag styrhocksen något bakåt så det inte fastnar saker där också. Men det gjordes redan förra helgen. Frågan är nästan om man ska bort med den skiten helt.

Sen när jag tog in den i garaget hemma och lät den tina av så samlades det väldigt mycket vatten i skidorna, så där fick det bli några hål där det samlades vatten.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Klart de finns intresse, jag är i Vietnam och läser er tråd då och då!!

Fotsteg köpes mer än gärna om du börjar tillverka!
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Alltid lika givande denna tråd, sj gillar ja då iaf som fan att du förbättrar å bygger allt sj, för när ja skrotar bärarmar eller tröttnar på min stötfångare eller blir sugen på BB eller liknande så lär ja ju hellre vända mig till asker för delar än till någon "vanlig" handlare... Keep it up man
 

julle1

Medlem
12 mar 2011
48
0
1
SESE
Nice att du vågar ta dig ann en så ny skoter :D Ska du sälja burkremmen? isåfall hur mycket vill du ha ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Hålen är så små så snö kommer knappast igenom, är mest så vattnet ska rinna igenom skidorna när man ska tina av maskinen.

Burkremmen behåller jag, nästa ägare vill nog säkert ha en sådan..
 
W

Wettainen

Risk för snösprut med hål i skidorna?
Har själv borrat ca 5hål på varsin skida och var ute och körde idag, inget snösprut alls och mina hål var inte så små.
Så det är bara att ta borren och borra på :)
 

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Gaah ! läst igenom det jag missat sedan sist jag besökte forumet, OCH DRA MIG BAKLÄNGES ! Jag bara älskar vad du gör med maskinen ! Skulle du spränga den så skulle det också bli bra !

KEEP IT UP Asker, och Bamse såklart ! Ni gör det toppen !