A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Körde en bit rör under dagen ca 4 timmar och då blev det riktigt bra.
Ska nog testa med 5 timmar på nästa del och köra lite längre infärgning då denna blev något blå.
Men då blir det en skoterdel som åker ner :) Blir det dåligt så är det enkelt att göra om..



Men ytan blev riktigt bra mot den första som blev lite porig (knappt något förarbete och 10-11 timmar i badet.)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kuriosa:
Om man är sugen på att färga vanligt Fe svart så kan jag reka manganfosfatering. (wulkan.se)
De Fe-delar man har, som är elförzinkade, strippar man i saltsyra.

Nu kanske jag minns fel, men det ska väl vara samma ytbehandling som på gevärspipor?
Tidigare har de väl behandlats med sk "blånering"..? Blånering vill jag minnas att man kan dona med hemma. Kaustiksoda å reagensen ur idrottens kylpåsar + annat. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Inte helt lätt detta med eloxering...
Men fick till hyffsat nu. För att få till det bra så behövs nog riktigt eloxerings färg. Så detta ska inhandlas. Har bara kört med textilfärg hittills. Och det verkar inte riktig gå att få riktigt svart om man inte gör som jag gjorde på den första biten men då blir oxidskiktet för tjock för att det ska bli snyggt.

Nu är flytten av boggiehjulen klart. Dessa distanser kördes ca 8 timmar. Lite segt att testa då det tar sådan tid...


Körde även distansen mellan vändhjulen men den blev för blå, Så denna kommeratt göras om när jag får hem lite bättre färg.
 
W

wettrob

bilderna som är i början av tråden funkar inte :(
Det är nog därför att pixbox ligger nere och dem har tagit bildwebbadressen därifrån.
Men dem håller på att fixa de nu, så pibox borde vara uppe snart igen :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jo pixbox har ju varit nere i 2 månader nu... lär nog inte komma tillbaka heller och gör dom det så är frågan om man törs ladda upp nå mer bilder där då det inte verkar så stabilt. Väldigt synd för pixbox funkade bra och var smidigt när det fanns.
 

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Aa, och tråkigt när man vill läsa någon äldre tråd så är nästan alla bilder i pixbox..
Men man får hoppas dom fixar det och att det håller!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Har gjort några kamerafästen så man kan prova lite olika vinklar i vinter... har försökt att göra dom lite stabilare än de fästen som finns tillgängliga i plast.

Det första är ett fäste fram, har även då behövt göra en specialvariant av bumpern så det finns skruvfästen för kamerafästet.


Ska även göra en variant till av denna fast med pinnar framåt.

Sen blev det även ett tunnelfäste.


Kvar att göra är fästet för själva kameran.
Tog och beställde sony nya kamera så man får väll se hur bra den är. Verkar mycket smidigare att sätta fast i egna lösningar än gopro:n.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Du och Bamsegrill kan ju knappast ha något fruntimmer någon av er som har så mycket tid till övers att både skruva i maskinerna och åka dem!

Eller?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Fast hade det inte varit bättre med spaden uppochner istället så du inte har dom vassa kanterna uppåt vid en vurpa?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Dom är ju tillsammans med varandra Siralopne ;D (skämt å sido)
Brukar faktiskt benämna asker som min skoter-sambo (true story)
Men ska försvara och säga att det finns en tjej, hon är f.ö medveten om att så fort nya maskinen anländer finns en risk att hon byts ut som bakgrundsbild på mobilen :cheesy:

Men hon e som tur är skoterintresserad själv o, annars hade det nog icke varit så uppskattat när vi åker till fjällen typ varannan helg hela vintern :rolleyes:

Fast när vi skruvade som mest med IQ maskinerna då var det fullt ut
bromance i garaget ;)

Edit: Den där frontbågen va sjukt jevla ful :cheesy: Men 100% funktion och det mest gedigna fästet jag sett tror jag. Lär se sjukt muppigt ut att glida runt med x)