Oldschool lynx "mountain" turbo

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

En polare kom med ett riktigt gött förslag så blir nog att satsa på det och se hur det blir, kommer väl bilder på det sen så det vill visa sig garanterat :D

Har grejat med tunnel förlängning nu, tror den kommer få se ut så här:
Ganska originell med lite lätt uppåt vinklat tunnelslut.

Självklart kommer även förlängningen fortsätta längre fram och agera förstärkning också.

Inget annat förslag ja kan kika på? Bilder gärna!

Skotern för nog även bibehålla detta stuk och geometri.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping

måste säga att du gör ett grymt bra arbete måste ja säga:) Börja nästan bli sugen på att göra ett mountainbygge nästa år:p

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Tack så mycket magnusson!
Tveka inte :D

Gjort en förlängning i papp nu, blir väl precis likadant fast i alu då ;)
Stänkan blev just lite kort :D

Har fixat fästen till lyfthandtaget också men batteriet la av så hann inte ta kort, Kommer bilder senare idag :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Började med att göra en mall i hårdare papper, kapade till lämpliga bitar och började fila :)
har aldrig lyckats få en serie hål så osynkade, tråkigt det bara. Men hur många ska tänka på det sen när den sitter på plats då tro?

Gjorda i 3mm alu med hjälp av rondell, fil och borrmaskin.

Den ena uppgnussad med svinto samt metallpolish.

Tråkigt att det var lite märken i materialet på den ena.

Dax att leta på ett alu rör nu då bara så är lyftbågen klar också :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

formgivit dynan lite, börjat lappa på sittunderlag också, ska även kortas en bit.
Men jag har ju inge silvertejp hemma, en hel verkstad med skit men ingen rulle silvertejp, bedrövligt.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping

DU får gärna PMa mig hur du knåpar ihop din dyna och vad du använder för något. Är sjukt sugen på att göra en egen själv:)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

DU får gärna PMa mig hur du knåpar ihop din dyna och vad du använder för något. Är sjukt sugen på att göra en egen själv:)
På sidan 11 ser du. Gjutit en form i polyester, armerat med glasfiber.
Än så länge är det bara fogskum i den men kommer nåt lager med liggunderlag sen tejp och ett lager med foam man har under parkettgolv tänkte jag, får se hur det blir.. ;)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Är det ingen som sitter på måttet till tjockaste cylinderfotspackningen till 583 eller vat var jag kan få tag i den?
Skall tydligen ge mest effekt med förhöjda porttider?

subodh

Medlem
6 nov 2011
12
0
1
KORSNÄS / FINLAND

intresasnt projekt.. har letat genom "hela" internet på info hur jag sak höjja en lynx rave.. sökte här men hittade inte denna före någon postade om tips i min tråd.. dock är det här mycket mera seriöst
jämfört med mina planer.. men får se.. du har verkligen inspirerat mej.. kanske det blir en "oldschool lynx mountain" kopia i finland med tiden :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Härligt sudodh! Då kanske vi kan mötas på pölen någon gång när istiden kommer ;)

Fått tag i alu nu, både axel och rör.
Axeln ska jag göra vändaxel samt en till boggie axel av och röret (25x1,5) får bli lyfthandtag.

Ska svarva lite imorgon då så återkommer med bilder på färdiga "produkter" imöre.
Annars har jag lindat pipan och rivit ner Mr. skrotax en smula.

cyllefotspackningen som satt i verkar vara en 0.3mm, mätte där packningen inte varit "klämd" samt att den var lite fuktig av olja, troligen svält lite då ja fick den till 0.35mm.
Ska köpa packningsmaterial imorgon och skära ut en i 1mm.

Aluminium gillar vi ju alla

2 tum tjockt band, väldigt bökigt att linda.

Uscha vad illa kolvarna såg ut på bild! Teflonet som nöts ner, därav färg/fläckar.

Go'natt!

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Svarvat axlar idag, vändaxel samt en boggieaxel som jag skrev ovan, även pluggar till lyftröret som gängorna sitter i.
Ritat av packningen på 1mm tjockt ark också, ska väl försöka skära ut den efter att magen fått sitt :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Satte ihop förlängningen lite provisoriskt igår, ska kapas till så jag kan provmontera i boggien.
Packningen klar, tänkte börja sätta ihop motorn idag och ta ett till klämspaltsprov.

Svarvade 2 alu konor också som kan komma till användning senare.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Burkarna monterade igen och nytt klämspaltstest. Visar 2.35mm på lägsta stället. Så planar jag 0,9mm så är vi på ca 1,45mm i klämspalt.

Mätte djupet ner till squischbandet också, och det är 1,2mm vilket är kanon för då bör jag slippa svarva om den.