Nytro

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Problem...! Jag kör fast mkt och har kommit underfund med att jag ska ha spade med mig på skotern nu är frågan hur löser man detta bäst ? Kör xtx:n....
Sen en liten fundering till! 51mm eller 44mm matta... går alltid att kapa i värsta fall . Men behöver man göra några förändringar med 51?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Du behöver göra samma modifieringar för att få på både 44 och 51 matta, dvs kapa bort dubbskydden i tunneln samt på kylaren.
Kör du mest brevid leden så ska du helt klart ha 51 mattan!

Spade finns det väl ihopfällbara som man får ner i en ryggsäck har jag för mig.
 
Last edited:

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Mm det blir nog 51:an..... Trail tank fixat idag.... Ska höra med min åf om han kan fixa nån... dyrt som fan på nätet. Angående spade hmm. spade/ryggsäck känns lite ***it och krångligt bara ?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Sedan om man kör fast så brukar det vara enklast att bara bryta omkull skotern och hasa runt den på sidan, detta funkar iaf väldigt bra då man kör fast uppförs!
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Är det inte svårt att köra med skotern på sidan :blink1:

Har oxå märkt att lättast att komma loss är att rulla den i sidled, tyvär så vill min alltid läcka ut olja då.
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Vilken färg skulle jag välja på primärfjädern då ? Tittade på mattor idag 8000:- satan det e inte billigt jag som tänkte byta skoter te nästa år. Finns det någonstans dom säljer begagnat ?
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Dom bytte matta på Nytron som jag hade på firma innan jag köpte den.
Där monterades en 51mm och även NO-Slip drivhjul som var mindre än orginal.
No-Slip tror jag är ett måste, för vi fick spänna mattan ganska hårt även fast dom satt där.....
Men 51:an tog inte i nånstans då iaf.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Tror det var vit/blå/vit som jag köpte.. kan kolla om det behövs. Förtrycket ligger på hälften mot original 30? sluttrycket var bara snäppet under original. Sänkte tillslaget med åtminstone 1000rpm.

Resultatet blev att det inte spinner loss lika lätt när man ska smygstarta i riktigt lös snö samt att det går att köra långsammare än 15kmh utan att det rycker som var fallet innan.
 

merasnö

Medlem
26 okt 2011
14
0
1
Tror det var vit/blå/vit som jag köpte.. kan kolla om det behövs. Förtrycket ligger på hälften mot original 30? sluttrycket var bara snäppet under original. Sänkte tillslaget med åtminstone 1000rpm.

Resultatet blev att det inte spinner loss lika lätt när man ska smygstarta i riktigt lös snö samt att det går att köra långsammare än 15kmh utan att det rycker som var fallet innan.
Kör du fortfarande med vit/blå/vit i primären och tycker den fungerar bra. Har du märkt några nackdelar, håller remmen lika bra som med original fjädern? Funderar på att göra något åt det hårda tillslaget på min xtx-09
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det är bättre att byta rullar till 14,5mm(Dyrare) & ta bort ca 1-2g på yttre niten.
Skall varva 88-8900.
Kör du med 51 matta bör du dreva om den,19-40 funkar bra utan Turbo.