Koppla in en tempmäteare istället för en lampa?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
som rubriken.
kan man koppla in en hederlig mätare på en rotax 700 -01
iställer för att ha den där lampan.
så man ser dels hur varmt vattnet/motorn är så man kan ta det lugnt innan det bryter ut helt och hållet.
tacksam för tips på hur man kan göra.
/Nisse

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag vet inte hur det ser ut på din skoter, men jag gjorde det ganska enkelt för mig.
Köpte en vattentempmätare från biltema och kapade en kylarslang där jag monterade givaren med hjälp av deras adapter.
Sen köpte jag en likriktare från Clas Ohlson så att jag fick 12 v likström till mätaren.

Fungerar alldeles utmärkt för min del och varningslampan finns kvar orörd.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Jag vet inte hur det ser ut på din skoter, men jag gjorde det ganska enkelt för mig.
Köpte en vattentempmätare från biltema och kapade en kylarslang där jag monterade givaren med hjälp av deras adapter.
Sen köpte jag en likriktare från Clas Ohlson så att jag fick 12 v likström till mätaren.

Fungerar alldeles utmärkt för min del och varningslampan finns kvar orörd.

Måste man ha ström till dom eller är det bara för att mätaren sak lysa upp tex i mörkret?
lät annats väldigt enkelt.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Mätaren behöver ström för att kunna skicka ut en signal till givaren, givaren fungerar ungefär som ett motstånd som förändras beroende på temperaturen, sen visar mätaren temperaturen beroendet på hur stort motståndet är.
Fast strömmen är även till belysningen i mätartavlan.

Min inköpslista såg ut som följer
Biltema
Vattentempmätare 32171 = 119,00
Instrumenthus 32522 = 34,90
Adapter 321128 = 99,90

Sen kom jag ihåg fel, det var från kjell.com jag köpte en likriktare och inte clas ohlson.
Artikel 90054 = 39,00

Sen hade jag sedan tidigare lämpliga kablar jag kunde dra mellan givaren och mätaren
Blev en total kostnad av 293:- vilket jag tyckte var väldigt billigt.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Touringmodellerna hade det original ifall du vill ha sånt.

Hade en Formula deluxe 700 -01 med tempmätare original.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
har har jag kopplat rätt nu?
eller ska man klippa av kabeln och sätta den så det ska vara ström igenom bryggan så det går igenom på båda ~???
tog bara en strömtjuv nu.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Den gula kabeln är rätt kopplad, sedan behöver du inte koppla den svarta kabeln till bryggan, du nyttjar bara bryggan som diod i detta fallet, och får bara ut den en vågen av växelspänningen, men det kommer att räcka för en mätare.
Så den svarta kabeln kan du koppla direkt till jord (chassie), och den röda kabeln är mycket riktigt plus.
Misstänker att du även har en jord till givaren, det är själva höljet på givaren.
Så jordas den inte i motorblocket eller chassiet, så måste du se till att den får en separat jord, jag fixade detta med en stor rund kabelsko.
M.V.H
/Tobias

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
på min tempgivare, eller hade jag 2 kablar en svart och en vit.
nån av dom är väll.

Det enda jag är orolig över på bryggan är. ska det inte vara ström som åker igenom båda ~?
tängte om man ska rent klippa kabeln till lampan så det förts går igenom bryggan och sen till lampan?

Hej.
Den gula kabeln är rätt kopplad, sedan behöver du inte koppla den svarta kabeln till bryggan, du nyttjar bara bryggan som diod i detta fallet, och får bara ut den en vågen av växelspänningen, men det kommer att räcka för en mätare.
Så den svarta kabeln kan du koppla direkt till jord (chassie), och den röda kabeln är mycket riktigt plus.
Misstänker att du även har en jord till givaren, det är själva höljet på givaren.
Så jordas den inte i motorblocket eller chassiet, så måste du se till att den får en separat jord, jag fixade detta med en stor rund kabelsko.
M.V.H
/Tobias

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Nej, man kan i regel inte nyttja bryggan fullt ut, eftersom det blir samma jord för växelspänningen som för likspänningen, nämnligen chassiet.
Man kan alltså lika gärna använda en kraftig diod, men en brygga är oftast lika billig, och enklare att montera.
M.V.H
/Tobias

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Hej.
Nej, man kan i regel inte nyttja bryggan fullt ut, eftersom det blir samma jord för växelspänningen som för likspänningen, nämnligen chassiet.
Man kan alltså lika gärna använda en kraftig diod, men en brygga är oftast lika billig, och enklare att montera.
M.V.H
/Tobias

så det jag gör med min brygga är att ha det som jag har det. sen på den ~ som är över drar jag bara in i chassit, så den jordar? samt en jord från tempgivaren?

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Den växelspänningsdelen som blir över från bryggan behöver du inte göra någonting med, eftersom det inte fyller någon funktion.
Japp, en jord från tempgivaren.
M.V.H
/Tobias