crossfire eller assault

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
hej! jag har funderingar på att köpa en skoter kring 70-90 tusen men jag har svårt att bestämma mig vilken modell jag ska köpa så jag undrar om ni har några tips. skriv gärna modell och varför ni tycker så.

jag har kollat på crossfire 800 -09 och -10 men jag har svårt att bestämma mig vilken av dem pgrund av att -10 ligger så pass mycket högre i pris än -09 så jag undrar om ni tycker det är värt att lägga dem dära extra pengarna för en -10?

jag har även kollat på assulten -09 men jag vet inte det har ju vart mycket problem med dem men om vi nu säger att alla uppgraderingar är gjord på den är dem pålitliga då?

tack i förhand

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
HAr inte så mycket att tillföra men ska bli intressant att följa och se vad alla rekomenderar då jag själv är inne lite på samma bana:)

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Samma här! Men det skiljer ju ändå 5" på maskinerna i längd. Sen vet jag inte vilken matta som sitter standard på CF. Bör ju vara markant skillnad mellan maskinerna i lössnö om det sitter tex 34mm på CF'n.
Maskiner jag är inne på som jag tror är väldigt bra är :

assault 09-10
freeride 11
m8 hcr 11
crossfire med minst 51 matta.

Att det ska vara så jäkla svårt :S

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
crossfiren har 38mm org. bror hade en 09a med 44as matta en vinter och den gick som en dröm, sen bytte han till powerclaw 57mm men då blev han bara missnöjd.. han tyckte den tappade varv i djupsnön osv.. men förövrigt har den inte haft några som hellst bekymmer.

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Assault -10 tror jag är en perfekt Hybrid maskin.....fint med 54 mm matta och en potent motor.
Problemen som fanns på -09 orna borde väl vara åtgärdade till -10:eek:rna ?!? Nån som vet?
Nackdelen är att dom är dyra(tycker jag)....köpte en Dragon(mycke billigare) -10 och byggde an Assault själv...med rätt matta.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Assault -10 tror jag är en perfekt Hybrid maskin.....fint med 54 mm matta och en potent motor.
Problemen som fanns på -09 orna borde väl vara åtgärdade till -10:eek:rna ?!? Nån som vet?
Nackdelen är att dom är dyra(tycker jag)....köpte en Dragon(mycke billigare) -10 och byggde an Assault själv...med rätt matta.
Är det verkligen värt att lägga 10-15 tusen till för att få en 10a? Den har ju med all säkerhet ändå ingen garanti kvar runt december så att handla en 09a som är servad och fixad med mappningen borde ju vara ett mer vettigt köp?
Nu är jag ingen expert, bara en grubblare. :D

Impen

Medlem
14 jan 2011
34
0
1
Hade samma dilemma för ett par veckor sen! Och det blev en CF8-10...Tror inte jag blir besviken!:)

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
köp en crossfire. Den räcker gott och väl i lössnön med lite högre kammar. Den är ju ändå 358 lång och har 160+ hästar. pålitliga motorer dessutom..

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
jo jag är riktigt sugen på en cf men jag vet inte om ekonomin tillåter en -10, tror ni att det räcker med en -09 ? om inte annat så kan man ju trimma.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
09 har 142hk men det räcker gott och väl! den motorn har ett sjukt vrid som bara matar och matar. jag vet inte varför man mäter en motor i hk egentligen..det är ju vridet man vill åt.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Väcker tråden igen för jag har nu bestämt mig för vilka modeller jag är sugen på.

alt 1: orange madness swb assault (krav: 51 mattan)
alt 2: crossfire LE 2011 (krav 57 powerclaw, inte 38 mattan)

Jag tycker ståställningen är oslagbar på katten, dock är skidorna smala som skridskor?

Dom bör ju klara sig likvärdigt i lössnön och jag tror AC'n är driftsäkrare. Man blir inte klok på detta....

Någon som har nackdelar med articen förutom skidorna? Jag tror inte att jag behöver längre än 141 resp 144 då vi kör kanske 60 led och 40 utanför. Kör vi utanför så åker vi i särnaskogarna där snön verkligen finns.

Mvh