polaris switchback 600 cfi -08, bra i lössnö?

fellep20

Medlem
22 jun 2011
8
0
1
Örnsköldsvik
Undrar om polaris switchback 600 cfi går bra i lössnö med 32 mm matta eller om man måste byta till högre kammar för att få ut bra lössnö egenskaper?

D

Draken

Nej den går inte bra i snön,oavsett mattbyte.
Dålig boggi och sjukt stora fotsteg som den hänger upp sig på,jag har ägt en så jag vet. :mmph:

Köp en rmk istället,den är bättre på alla punkter!

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Tycker ni överdriver lite, så fruktansvärt dålig är den inte i snön! Min förra maskin var en 08 switchback 600 (ej dragon) och jag kan säga att den for jag på de flesta ställen med! Däremot behöver den modifikation såsom en vettig matta, boggiklackarna till kopplingen ställt in för max viktförflyttning (flytta till nedre hålet), bredare skidor (powder pro rekommenderas), översyn av variatorer för att öka varvvilligheten i lössnön (gå ner till 62 gr vikter samt polaris vit fjäder räcker) samt en styrhöjare! Då går den absolut inte dåligt i snön, däremot går ju en RMK förstås bättre (kör 2011 155" 800cc nu), men att såga switchbacken vid fotknölarna förtjänar den absolut inte!

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Tycker ni överdriver lite, så fruktansvärt dålig är den inte i snön! Min förra maskin var en 08 switchback 600 (ej dragon) och jag kan säga att den for jag på de flesta ställen med! Däremot behöver den modifikation såsom en vettig matta, boggiklackarna till kopplingen ställt in för max viktförflyttning (flytta till nedre hålet), bredare skidor (powder pro rekommenderas), översyn av variatorer för att öka varvvilligheten i lössnön (gå ner till 62 gr vikter samt polaris vit fjäder räcker) samt en styrhöjare! Då går den absolut inte dåligt i snön, däremot går ju en RMK förstås bättre (kör 2011 155" 800cc nu), men att såga switchbacken vid fotknölarna förtjänar den absolut inte!
Känns ju som att det vore lättare att köpa en rmk på en gång istället för att rackla på som du har gjort. Frågan var ju ändå: går swichback bra i lössnö? svar nej.

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
De är ju inte bara skotern som bestämmer hur bra de går att ta sig fram i snön, tycker att föraren har mycke att säga till om då de går fint å ta sig fram med en kort maskin tillochmed om de bara sitter nån bättre matta på...typ 44:a eller 51:a eller liknande.
Bror hade en 600 HO -07 med 44:a för några år sen....gick alldeles fint å ta sig fram, våldsamt stor skillnad mot orginal.
Men som sagt så går de ju inte å jämföra en kort mot en rmk eller så, SJÄLVKLART skillnad.
Men allt sitter inte i skotern!!!

Så en SW med 44 eller liknande kommer nog att bli en bra maskin.

D

Draken

Jag har kört skoter i drygt 20år och anser mig själv vara en hyfsad förare efter några tusen mil bakom styret,och nej nej och åter nej den går inte bra i snön!
Den jag hade var variatorkittad,justerad i boggin och 44 matta och den gick inte köra i lössnö med!
Jag är helt säker att det finns 307-maskiner som tar sig bättre än swb!

Ja,den går i ospårad snö utanför spåret absolut,men inte i det jag kallar för lössnökörning! Jag har haft två rmk efter switchbacken och det går inte jämföra samma år ens,grovt räknat kan man säga att där swb gräver ner sig och fastnar puttrar man vidare med en rmk.

Men för körning 75% led och 25% utanför spåret på plana ytor så är den helt ok.....men det är så långt jag sträcker mig.

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Känns ju som att det vore lättare att köpa en rmk på en gång istället för att rackla på som du har gjort. Frågan var ju ändå: går swichback bra i lössnö? svar nej.
Har man redan maskinen och värdesätter att den är betydligt bättre än en RMK efter leden så kan man väl kosta på en slant för att få till egenskaperna utanför spåret!?

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Har man redan maskinen och värdesätter att den är betydligt bättre än en RMK efter leden så kan man väl kosta på en slant för att få till egenskaperna utanför spåret!?
Har han redan köpt skotern? Då borde ju frågan vara: hur får jag min switchback att gå bra i lössnö?